امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

آیا خرید تلویزیون 8K معقول است؟

آیا خرید تلویزیون 8K معقول است؟

 تلویزیونهای 8K از جمله تلویزیون‌های پیشرفته بازار محسوب می‌شود که در سراسر جهان نیز وجود دارد. اما سوالی که در ذهن کاربران هنگام خرید تلویزیون وجود دارد این است که خرید این تلویزیون منطقی به نظر می‌رسد؟ شاید تاکنون عبارت 8K را شنیده باشید یا حتی ممکن است مقاله‌هایی در این زمینه خوانده باشید. هر کدام از برندهای تولید کننده تلویزیون در صدد هستند که محصولات خودشان را به فناوری حرفه‌ای 8K مجهز کنند. از یکسو تلاش برندها برای به روز کردن تلویزیون ادامه دارد و از سوی دیگر برخی از کاربران نیز می‌باشند که هنوز تلویزیون‌های 4K را امتحان نکرده اند و محتوای آن را ندیده اند. به همین دلیل بدون شک از تلویزیون‌های 8K نیز استقبال نخواهند کرد. تلویزیون‌های فورکا دارای منابع و محتوای محدودی هستند تا چه رسد به تلویزیون‌های 8K. این تلویزیون‌ها نیز از نظر منابع و محتوا دارای محدودیت‌هایی هستند. به طور کلی در بسیاری از جاها نمی‌توان از تلویزیون‌های 4K استفاده کرد اما با این حال تولیدکنندگان تلاش می‌کنند که مشتریان خودشان را به سمت خرید تلویزیون 4K سوق دهد. اما آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید تلویزیون 8K است؟ در این مقاله قصد داریم در مورد فناوری 8K و این کیفیت تصویر با شما بیشتر صحبت کنیم.

آیا-خرید-تلویزیون-8K-معقول-است؟_-زیگمو

کیفیت تصویر 8K چیست؟

پیش از این که درباره ارزش خرید کیفیت تصویر 8K گفتگو کنیم باید بدانیم که کیفیت تصویر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ استاندارد «فول اولترا اچ دی (Full Ultra HD) را در بیشتر مواقع 8K می خوانند. این رزولیشن 4320*7680 پیکسل دارد که در واقع 31776000 پیکسل می شود. اندازه ی این تلویزیون ها که در آینده ارائه خواهند شد احتمالا باید بزرگ باشد. این فناوری 8K نامیده شده زیرا تصاویر با کیفیت تقریبا 800 میلیون پیکسل هستند.

پیشنهاد میکنیم جهت مشاهده تلویزیون ایتکا 8K در سایت دبی کوچولو بر روی لینک درج شده کلیک کرده و انواع مدل ها را به همراه قیمت مشاهده نمایید.

قیمت تلویزیون‌های 8K

بزرگترین مانعی که باعث می‌شود به کاربران به دنبال خرید تلویزیون 8K نباشند قیمت این تلویزیون‌ها است. این تلویزیون از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند و در مقایسه با تلویزیون‌های 4K قیمت چندین برابری دارند به همین دلیل خرید یک تلویزیون 4K منطقی تر به نظر می‌رسد. قیمت تلویزیونهای 4K کاملاً بالا است اما در مقابل تلویزیونهای 4K قیمت پایین تری دارند و روز به روز از قیمت آنها کاسته می‌شود. زیرا پنل‌های 4K با افزایش تولید همراه هستند. فناوری تولید پنل با سرعت ثابتی در حال گسترش است. پنل‌های 8K برای اولین بار در سال 2019 صدر اخبار قرار گرفتند. این پنل‌ها برای اولین بار در نمایشگاه ces معرفی شدند. امروزه برند‌های بزرگ جهان مانند سامسونگ ال جی و سونی تلویزیون‌های فورکا خودش را به پنل‌های 8K مجهز کرده است. فناوری 8K از جدیدترین فناوری‌های بازار محسوب می‌شود به همین قیمت بالایی دارد. این فناوری از نظر اقتصادی تاثیر بسیار گسترده ای دارد و در مقیاسهای بازارهای کنونی جای نمی گیرد. تلویزیون‌های 8K فقط برای کسانی تولید و ارائه می‌شوند که این خریداران می‌خواهند فناوری‌های جدید بازار را امتحان کنند. به همین دلیل هزینه‌هایی که تولید تلویزیون‌ها در بر دارند باعث می‌شود که قیمت تمام شده آن افزایش پیدا کند. به همین دلیل تلویزیون‌های 8K شاید به تولید انبوه برسد اما در مدت زمانی طولانی تر قیمت آنها کاهش می‌یابد. برای اینکه تفاوت بین قیمت تلویزیون 4K و 8K را درک کنید به یکی از محصولات برند سونی اشاره میکنیم. برند سونی تلویزیون فورکای خودش را در سال 2012 با قیمت 25 هزار دلار به بازار عرضه کرد. این تلویزیون در مقایسه با ال سی دی‌ها کمی بهتر عمل می‌کرد. این تلویزیون به فناوری اچ دی آر و فورکا مجهز نبود اما بعد از گذشت 8 سال پنل به کار رفته در آن کاملاً متحول شد و امکانات و قابلیت‌های گسترده ای نیز مجهز شد و از سوی دیگر قیمت آن نیز کاهش پیدا کرد امروز بیشتر تلویزیون‌ها به فناوری اچ دی آر مجهز شده اند. پیشنهاد میکنیم جهت مشاهده قیمت تلویزیون سونی در سایت دبی کوچولو بر روی لینک درج شده کلیک کرده و انواع مدل ها را به همراه مشخصات کامل مشاهده نمایید.

آیا-خرید-تلویزیون-8K-معقول-است؟_-زیگمو

تلویزیون‌هایی که به فناوری و کیفیت تصویر 8K مجهز شده‌اند در بازار عرضه می‌شوند. برند سونی محصولات سری مستر خودش را به کیفیت تصویر 8K مجهز کرده است اما آن را با قیمت بالا عرضه می‌کند. این قیمت فوق العاده بالا می باشد و از سوی دیگر آینده این فناوری نیز هنوز مشخص نیست به همین دلیل در آینده نمی دانیم که قرار است که فناوری‌هایی به تلویزیون‌های 8K افزوده شود. شاید هنوز نیاز است این فناوری به تکامل بیشتری برسد. زمانی که اولین بار تلویزیون‌های 4K به بازار عرضه شدند همگی از قیمت بالایی برخوردار بودند و از سوی دیگر به این امکانات و قابلیت‌های حرفه ای نیز مجهز نشده بودند. معمولاً این تلویزیونها نرخ کنتراست بالایی نداشتند و قابلیت‌های پیشرفته نیز مجهز نشده بودند. اما امروزه این تلویزیون‌ها امکانات و قابلیت‌های بسیار گسترده ای دارد به گونه‌ای که انواع پنل اولد، کیولد و مینی ال ای دی در بازار وجود دارد. همانطور که اولین نمونه‌های تلویزیون 4K قیمت بالایی داشتند اولین نمونه‌های تلویزیون 8K نیز همین‌گونه هستند. به همین دلیل اکنون زمان مناسبی برای خرید تلویزیون 8K محسوب نمی‌شود زیرا حتماً در چند سال آینده قیمت این بسیار کاهش می‌یابد و هم از سوی دیگر امکانات و قابلیت‌های گسترده ترین مجهز می‌شوند.

محتواهای 8K

یکی از موانع اصلی خرید تلویزیون 8K کم بودن محتوای 8K می‌باشد. این محتواها کاملاً انگشت‌شمار هستند هرچند تعداد محتوای فورکا گسترده نیز اما در چند سال آینده امید افزایش محتوای 8K بیشتر است. تلویزیون‌های فورکا و در سال 2012 برای اولین بار به بازار عرضه شدند. در این زمان تعداد محتوای فورکا کاملاً کم بود و حتی هزینه تولید محتوا نیز بسیار گران و گزاف بود.

 دوربین‌هایی که می‌توانست محتوای 4K ضبط کنند نیز کاملاً قیمت بالایی داشته است به همین دلیل فقط فیلمسازان حرفه‌ای از این دوربین‌ها استفاده می‌کردند. ویرایش و پردازش فیلم‌های ضبط شده نیز نیاز به کامپیوتر‌های حرفه ای گران قیمتی داشت. به همین دلیل به طور کلی تولید فیلم 4K کامل سختگیرانه بود اما با گذشت چند سال از تمامی هزینه‌های مربوط به فناوری فورکا کاهش پیدا کرد علاوه بر این دوربین‌ها را گسترش دادند. کامپیوترها نیز قدرت پردازشی و گرافیکی بیشتری پیدا کردند و از قیمت مناسبی برخوردار بودند. زمانی که تعداد محتوای 4K افزایش یافت و حجم محتوا‌ها رو به افزایش بود تلویزیونهای 4K نیز با قیمت کمتری ارزش شدند. این رویکرد برای محتوای 8K نیز در آینده نه چندان دور رخ می‌دهد.

آیا-خرید-تلویزیون-8K-معقول-است؟_-زیگمو

اگر بخواهیم بزرگترین سرویس‌های استریم جهان را با یکدیگر مقایسه کنیم باید گفت که تعداد محدودی از آنها از کیفیت 8K پشتیبانی می‌کند. در واقع فقط تعداد محدودی در اروپا و ژاپن هستند که می‌توانند محتوای 8K پخش کنند. سرویس های بزرگ مانند نتفلیکس و هلو هنوز فقط محتوای 4K ارائه می‌دهند. یوتیوب محتوای 8K دارد و می‌تواند پخش کند اما به خاطر وجود فیلترینگ محتوای که پخش می‌شود حتی در مقایسه با فورکا کیفیت پایین تری دارد. به همین دلیل تلویزیونهای 8K زمانی ارزش خریدن دارند که محتوای آن از طریق استریم یا حتی دانلود از اینترنت به راحتی در اختیار کاربران قرار بگیرد. در غیر اینصورت خرید تلویزیون 8K منطقی نمی باشد. این نکته بسیار مهم را فراموش نکنید که هنوز محتوای 8K به میزان قابل قبول در اختیار کاربران قرار نگرفته است.

شاید فکر کنید که با وجود فناوری آبس کالین کیفیت تصاویر 8K نیز بهبود پیدا می‌کند و محتوای 8K با کیفیت خالص تری ارائه می‌شود. امروزه این قابلیت در تلویزیون‌ها فعال شده است و از الگوریتم‌های آپ اسکیلینگ استفاده می‌کنند. اگر تلویزیون 8K خریداری کنید می‌توانید محتوای 4K را با کیفیت بالاترین مشاهده کنید. زمانی که تعداد محتوای 4K و 8K افزایش یابد تلویزیون‌های 8K می‌توانند محتواهای 4K را نیز با کیفیت بسیار مناسب ارائه دهند.

سرعت اینترنت

 فاکتور دیگری که باعث می‌شود تمایل خرید به تلویزیون 8K کاهش یابد محدودیت در سرعت اینترنت است. به گفته نتفلیکس برای اینکه بتوان یک ساعت محتوای استریم 4K اچ دی آر مشاهده کرد باید 7 گیگابایت ترافیک و سرعت 25 گیگابایت بر ثانیه فراهم شود. تمامی این اعداد تخمین و احتمال هستند و حتی در شرایط واقعی تغییر می‌کند اما بر اساس همین آمار می‌توانیم محاسباتی را برای محتوای 8K انجام دهیم با توجه به اینکه محتوای 8K از نظر رزولیشن طولی و عرضی در مقایسه با فورکا برابر هستند و تعداد پیکسل‌های آن در نمایشگر نیز چهار برابر می‌شود. به همین دلیل حجم و محتوا هم نسبت به رزولوشن 4K 4 برابر افزایش پیدا می‌کند. بر اساس محاسبات ساده نتیجه می‌گیریم که برای مشاهده یک ساعت محتوای 8K باید 28 گیگابایت ترافیک و با سرعتی برابر با 100 گیگابایت ثانیهفراهم شود. بر اساس آمار سرویس های معتبر میانگین سرعت اینترنتی که در جهان ثابت است بین 40 تا 75 مگابایت بر ثانیه می‌باشد. به همین دلیل حداقل نیمی از مردم جهان سرعتی کمتر از این سرعت میانگین و همین عدد در رتبه هشتم جهان قرار میگیرد و با توجه به اینکه هر منطقه با سایر مناطق متفاوت است سرعت اینترنت یکسانی وجود ندارد. قبل از اینکه سرویس‌های استریم بتوانند محتوای 8K را پخش کنند باید میانگین سرعت اینترنت به حد قابل قابل قبولی برسد. با توجه به اینکه امروزه فروش فیزیکی فیلم و بازی خیلی کم شده است. انتظار می‌رود که اینترنت زیرساخت اصلی توزیع محتوا باشد برای این زیرساخت باید در آینده تمهیداتی فراهم شود و محتوای با کیفیت و حجم 8K به راحتی ساپورت شود.

آیا-خرید-تلویزیون-8K-معقول-است؟_-زیگمو

این احتمال وجود دارد که با وجود فناوری ارتباطی 5G بخشی از عمده نیاز به سرعت بالاتر می‌شود. سامسونگ در سال 2019 با همکاری گسترده‌ای داشته است به یک مدل مفهومی نمایشگر 8K را معرفی کرد که برای استریم محتوای مورد نیاز با سرعت بالا از فناوری 5G استفاده می‌کرد. البته این مدل مفهومی تا رسیدن به راهکاری قطعی و منطقی راه‌های بسیار زیادی در پیش دارد. بسیاری از کشورها هنوز فناوری 5G را ندارند و در ابعاد گسترده عرضه نکردند به همین دلیل شرکت‌های بزرگ تولیدکننده گوشی هنوز محصولات فایل را در خط تولید خود قرار ندادند چه برسد به اینکه محتوای با سرعت بالا برای تلویزیون فراهم شود. پیشنهاد میکنیم جهت خرید تلویزیون سامسونگ در سایت دبی کوچولو بر روی لینک درج شده کلیک کرده و انواع مدل ها را به همراه قیمت مشاهده نمایید.

توانایی ضبط ویدیویی 8K با استفاده از گوشی‌های هوشمند

بسیاری از کاربران از حسگرهای 4K در گوشی‌های خودشان برای فیلمبرداری استفاده می‌کنند. هر چه میزان استفاده از این فناوری افزایش یابد این فناوری روز به روز پیشرفته تر و گسترده تر می‌شود. گوشی‌های هوشمند به قابلیت فیلمبرداری 4K مجهز شده‌اند و به همین دلیل با گذشت زمان تلویزیونهای 4K روزبه‌روز فروش بیشتری خواهند داشت. سونی در سال 2014 دوربین خودش را برای اولین بار به دوربین فیلمبرداری 4K مجهز کرده و آن را با قیمت 2 هزار دلار به بازار عرضه کرد. در همین سال نیز برند سامسونگ گوشی گلکسی اس فایو را عرضه کرد که این گوشی قابلیت ضبط 4K داشت محصولات برند اپل نیز گوشی‌های آیفون به دوربین فورکا مجهز شده اند و قابلیت ضبط محتوای 4K دارند.

هرچه گوشی‌های هوشمندی که محتوای 4K ضبط می‌کند پیشرفت کنند و گسترده تر شوند این اسم در ذهن کاربران اسمی ماندگار تبدیل می‌شود. در واقع با گذشت زمان این فناوری که بیشتر یک مفهوم تبلیغاتی است به قابلیت عادی در گوشی‌های هوشمند تبدیل می‌شود. به همین دلیل شاید کیفیت دوربین‌های 4K در گوشی‌های هوشمند اهمیت زیادی نداشته باشد بلکه شاید آنها نتوانند حتی فورکا واقعی را تولید کند اما به هر حال گام بزرگی در این فناوری محسوب می‌شوند. بعد از اینکه گوشی‌های هوشمند در بازار به قابلیت فورکا و ضبط محتوای 4K مجهز شوند گسترده تر می شود. امروز دنیا به این سمت حرکت می‌کند که گوشی‌های هوشمند با قابلیت ضبط محتوای 8K عرضه کند. کوالکام یک ویدیو نمونه 8K منتشر کرده است که با استفاده از پردازنده قدرتمند ضبط شده بود. به همین دلیل امروز بسیاری از مردم می‌توانند محتوای 4K در گوشی هوشمند خودشان ضبط کنند. تا چند سال آینده نمایشگرهای 8K نیز به فناوری رایج تبدیل می‌شوند.

آیا-خرید-تلویزیون-8K-معقول-است؟_-زیگمو

کنسول‌های بازی حرفه‌ای

در سال گذشته پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس به بازار عرضه شد. این  نسخه ها نسل اول کنسول‌های بازی 4K محسوب می‌شدند. شرکت‌های سونی و مایکروسافت کنسول‌هایی را با قابلیت پخش محتوایی 4K به بازار عرضه کرده‌اند اما با این حال بسیاری از بازی‌ها هنوز در حد همان کیفیت تصویر فول اچ دی ساخته می‌شوند. ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 نقش بسیار مهمی داشت تا کیفیت hd را در میان کاربران به همین دلیل کیفیت اچ دی در میان کاربران رایج شد. این کنسول‌های بازی می‌توانستند خروجی اچ دی داشته باشند و بازی‌ها را از نگاه گیمرها منطقی تر و با کیفیت بهتری ارائه دهد. اگر کنسول‌ها بتوانند یک محتوا را با یک رزولوشن خاصی ارائه دهند میزان محبوبیت آن در میان کاربران افزایش می‌یابد. در نسل‌های قبلی تلویزیون اتفاق افتاد برای تلویزیون‌های 4k و کنسول‌های نسل جدید همان رویکرد تکرار می‌شود. اگر به دنبال خرید کنسول برای بازی هستید حتماً بهترین کیفیت خروجی را می‌خواهید هر چه توانایی کنسول‌های بازی برای پشتیبانی از کیفیت 4k و 8K افزایش یابد میزان فروش این محتواها نیز افزایش می‌یابد. از کنسول‌های نسل بعدی بازی همچون پلی استیشن 6 اطلاعات دقیقی در دست نیست اما حتما پیشرفت‌های بزرگی در آن انجام می‌شود و می‌توان ادعا کرد که در چند سال آینده کنسول‌های نسل بعدی حتما محتوا‌های 8K را پخش کنند.

آیا-خرید-تلویزیون-8K-معقول-است؟_-زیگمو

فناوری‌های جدید آینده

 مقاله‌های بسیاری در مورد فناوری 8K منتشر می‌شود. هرچه این فناوری بیشتر ارائه شود فناوری فورکا بیشتر در میان مردم جای خودش را باز می‌کند. به گونه‌ای که امروزه بیشتر از سرویس‌های استریم کتابخانه‌های عظیمی از محتوای 4K دارند حتی فیلم‌های قدیمی و سریال‌ها مجدداً با کیفیت 4k برای کاربران ارائه می‌شوند و کنسول بازی جدید قابلیت ارائه محتوا مجهز شده‌اند می‌توانند رزولوشن تصاویر را افزایش دهند با گذشت زمان و رخدادهای کنونی انتظار می‌رود که این فناوری بیشتر گسترش پیدا کند تا زمانی که از کیفیت‌های همچون 10K و 16K نباشد نمی توان انتظار داشت که کیفیت 8K پیشرفت کند.

نتیجه گیری

 با توجه به قیمت بالای تلویزیون‌های 8K و کمبود محتوا و همچنین محدودیت سرعت اینترنت خرید تلویزیون‌های 8K منطقی نیست. در چند سال آینده حتما قیمتی محصولات کاهش پیدا می‌کند و می‌توان محصولاتی با کیفیت بهتر خریداری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا