امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

نمایشگر و تلویزیون خانگی چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟

نمایشگر و تلویزیون خانگی چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که نمایشگر‌ها و تلویزیون‌های خانگی هدف‌های یکسانی دارند و برای مسائل یکسانی نیز استفاده می‌شود. بسیاری از کاربران گمان می‌کنند که نمایشگر‌ها و تلویزیون‌های خانگی فقط برای انجام گیمینگ هستند اما توجه به این نکته مهم بسیار ضروری است که میان نمایشگر و تلویزیون‌های خانگی تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد. شاید این تجربه برای شما نیز وجود داشته باشد که دوست دارید برنامه‌های دلخواه خودتان را مانند سریال یا فیلم‌های سینمایی بر روی نمایشگر رایانه شخصی خودتان نگاه کنید یا حتی این تجربه را داشته اید که بازی‌های ویدیویی تان را بر روی تلویزیون‌های خانگی انجام دهید. میان مانیتور و تلویزیون‌های خانگی تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد اما این دو از نظر برخی از ویژگی‌ها نیز با یکدیگر شباهت دارند. یکی از ویژگی‌هایی که باعث تفاوت میان مانیتور و تلویزیون خانگی است سخت افزارهای به کار رفته در این دو مورد می‌باشد. نمایشگرها و سینمای خانگی برای کاربردهای متفاوتی ساخته شده اند. امروزه دنیای تکنولوژی‌ها پیشرفته است و باعث شده است که هر کدام از این موارد محدودیت‌های قبلی خود را نداشته باشند و شما می‌توانید از هر دو دستگاه برای مقاصد یکسانی نیز استفاده کنید. یکی از مهم ترین تفاوت میان نمایشگر و تلویزیون‌های خانگی این است که این دو محصول از نظر سخت افزاری با یکدیگر متفاوت هستند و تلویزیون به تیونر فرکانس رادیویی یا RF Tuner مجهز شده است. همچنین این تلویزیونها بلندگوهای قدرتمند تری دارند و به ریموت کنترل از راه دور نیز مجهز شده اند. در ادامه تفاوت میان مانیتور و تلویزیون خانگی را برای شما شرح می‌دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 نمایشگر-و-تلویزیون-خانگی-چه-تفاوتهایی-با-یکدیگر-دارند؟-_-زیگمو

لیست قیمت بهترین تلویزیون های موجود در بازار

تفاوت میان مانیتور و تلویزیون خانگی

یکی از تفاوت‌هایی که میان صفحه نمایش و تلویزیون‌های خانگی وجود دارد ابعاد صفحه نمایش‌ها می‌باشد. ابعاد صفحه نمایش یکی از مسائلی است که باعث تمایز میان نمایشگر و تلویزیون خانگی می‌شود. تلویزیون‌های خانگی جدید ابعاد بسیار بزرگتر در مقایسه با نمایشگر‌ها تولید می‌شود اما توجه به این نکته نیز بسیار ضروری است که با توجه به اینکه ابعاد نمایشگر افزایش می‌یابد قیمت آن نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل نمایشگرها به خاطر داشتن قیمت پایین‌تر از ابعاد کوچکتری نیز برخوردار هستند در ادامه تفاوتهای میان نمایشگر و تلویزیونهای خانگی را برای شما ارائه می‌دهیم.

نمایشگر

 نمایشگر دستگاه خروجی است که اطلاعات و داده‌های تصویری را که شما بر روی رایانه شخصی دارید برایتان به نمایش در می‌آورد. ویژگی نمایشگر این است که اطلاعات گرافیکی را برای شما ارائه دهد. نمایشگر یا همان مانیتور می‌تواند اطلاعات گرافیکی را نمایش دهد اما قادر به پردازش هیچ کدام از آنها نیست. برای اینکه نمایشگر بتواند چنین کاری را انجام دهد حتماً باید قطعه سخت افزاری به نام پردازنده گرافیکی یا GPU داشته باشد. در صورتی که تلویزیون‌ها علاوه بر اینکه اطلاعات را پخش می‌کنند به پردازنده‌های قدرتمند نیز مجهز شده اند و کارهای نظیر پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز انجام می‌دهند. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که به عنوان تفاوت میان نمایشگر و تلویزیون‌های خانگی مورد اشاره قرار می‌گیرد میزان پیکسل‌های هر کدام از این محصولات می‌باشد. نمایشگرها در مقایسه با تلویزیون‌های خانگی ابعاد کوچکتری دارند و در نتیجه طبیعی است که از تراکم پیکسلی متفاوتی نیز برخوردار شود. منظور از تراکم پیکسلی میزان پیکسل‌های موجود در هر اینچ صفحه نمایش می‌باشد. صفحه نمایش مانیتور و تلویزیون و اینکه هر کدام از چه رزولوشنی پشتیبانی می‌کند باعث می‌شود که تراکم پیکسلی افزایش یا کاهش یابد.

 نمایشگر-و-تلویزیون-خانگی-چه-تفاوتهایی-با-یکدیگر-دارند؟-_-زیگمو

یکی از تفاوت‌های میان مانیتور و تلویزیون این است که معمولاً مانیتور‌ها بر روی میز کامپیوتر قرار می‌گیرد. البته ما می‌توانیم مانیتورها را به دیوار متصل کنیم و از آن همچنان تلویزیون خانگی خود ما نیز استفاده کنیم. همانطور که شما تلویزیون خانگی را به دیوار متصل می‌کند نمایشگر‌ها نیز قابلیت اتصال به دیوار دارند. مدل‌های اولیه نمایشگرها به فناوری لامپهای پرتوی کاتدی یا CRT مجهز شده‌اند. اگر تلویزیون و نمایشگرها لامپ پرتو کاتدی داشته باشد در واقع این محصولات از تفنگ الکترونی تشکیل شده‌اند در محصولات صفحه با پوشش فلورسنت به کار رفته است. همچنین برای شتابدهی و کانونی کردن اشعه الکترود نرم افزارهای داخلی و خارجی نیز بر روی محصولات در نظر گرفته شده است. به طور کلی هدف اصلی هر کدام از این موارد این است که تصاویر را بر روی صفحه فلورسنتی ارائه دهند. اگر بخواهیم تلویزیون‌های اولیه را بررسی کنیم باید گفت که در تلویزیون‌های اولیه و نمایشگرهای قدیمی هر کدام لامپ‌های پرتو کاتدی وجود داشتند که به صورت مونوکروم فعالیت می‌کردند و می‌توانید تصاویر را به صورت سیاه و سفید پخش کند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی مدل‌هایی به بازار عرضه شد که می‌تواند تصاویر را در رنگ‌های مختلف و با کیفیت و تراکم پیکسلی متفاوت برای کاربران ارائه دهند.

انواع نمایشگر‌ها و تلویزیون‌ها

نمایشگرها یا تلویزیون‌های CRT که لامپ‌های پرتو کاتدی دارند در سه مدل مختلف محدب و کروی مسطح یا فلت و مقعر یا استوانه ای تولید و بازار عرضه می‌شود. در ادامه هر کدام از این انواع صفحه نمایش را برای شما توضیح میدهیم. نمایشگرهای محدب یا کره‌ای از جمله نمایشگرهای اولیه محسوب می‌شوند که به صورت محدب تولید می‌شدند. این نمایشگرها میدان دید محدودی داشتند و همین ویژگی یکی از معایب اصلی تلویزیون‌های CRT محسوب می‌شود. به همین دلیل خیلی زود نمایشگرهای CRT کنار رفتند و مدل‌های جدیدتری به بازار عرضه شد.

 نمایشگرهای فلت یا مسطح ، تلویزیون‌های CRT صفحه نمایش مسطحی دارند این تلویزیون‌ها میدان و زاویه دید بهتری را برای شما ارائه می‌دهد و از تشعشعات کمتری نیز برخوردار هستند. در مقایسه با مدل‌های محدب تلویزیون‌های فلت یا مسطح می‌تواند کیفیت تصویر بهتری را برای شما ارائه دهند.

نمایشگرهای تلویزیون‌های مقعر یا استوانه‌ای از جمله محصولات CRT هستند که صفحه نمایش آنها دارای انحنای خفیفی به سمت داخل است. یکی از مهمترین ویژگی‌های این محصولات در مقایسه با تلویزیون‌ها و نمایشگرهای فلت این است که زاویه دید کاملا بهتری را برای شما ارائه می‌دهند. زمانی که پنل‌های ال سی دی به بازار عرضه شده‌اند به مرور تلویزیون‌ها و نمایشگرهای CRT کنار رفته و دیگر طرفدارانی در بازار نداشتند. به عبارتی معرفی پنل‌های ال سی دی باعث شد نمایشگرهای رایانه‌های شخصی انقلاب و تحول بسیار بزرگی را به خود ببینند. امروز مدل‌های کاملاً مدرن در بازار وجود دارد و شما می‌توانید هر کدام از تلویزیون‌ها و نمایشگرها را با صفحه نمایش‌های مختلف با یکدیگر مشاهده کنید. به عنوان مثال امروزه محصولات جدید به صفحه نمایش‌هایAMOLED ،OLED ،LED ،LCD و پلاسما مجهز شده‌اند.

 نمایشگر-و-تلویزیون-خانگی-چه-تفاوتهایی-با-یکدیگر-دارند؟-_-زیگمو

 

پنل نمایشگر‌ها

 با گذشت زمان پنل‌های نمایشگر بسیار پیشرفت کردند و مدل‌های جدیدتر نیز به بازار عرضه شد. بعضی از این نمایشگرها در مقایسه با تلویزیون‌های خانگی وضعیت و نقاط قوت بسیار زیادی نیز دارند. به عنوان مثال نمایشگرها از رزولوشن بهتری برخوردار هستند در تلویزیون‌های خانگی پیکسل‌ها بر روی صفحه نمایش کم هستند و نمی‌توانند متون و حتی زیرنویس‌ها را با کیفیت خوبی ارائه دهند. اما با این حال تلویزیون‌های مدرنی به بازار عرضه شده است که از رزولوشن بسیار بالایی برخوردار هستند و در مقایسه با نمایشگر‌ها با ابعاد بزرگ نیز می‌تواند کیفیت بهتری را برای شما ارائه دهند. به همین دلیل دیگر نمی‌توان رزولیشن آن را یکی از دلایل برتری مانیتور در مقایسه با تلویزیون دانست. به طور کلی تلویزیون‌ها و نمایشگرها از نظر فناوری صفحه نمایش و حتی پنلی که در آنها به کار می‌رود شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. اما یکی از تفاوت‌های میان نمایشگر و تلویزیون‌های خانگی نرخ نوسازی یا همان نرخ رفرش ریت نرخ نوسازی (Refresh Rate) میباشد. تلویزیون‌های اولیه که به بازار عرضه شدند به نرخ نوسازی 50 هرتز مجهز بودند. اما با گذشت زمان این تلویزیونها به نرخ نوسازی 60 هرتز رسیدند. منظور از نرخ رفرش ریت این است که تلویزیون در هر ثانیه می‌تواند 50 یا 60 بار فریم را تازه سازی کرده و تصاویر را بدون تاری و تاخیر و با کیفیت بسیار بالایی نمایش دهد. نکته بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که تلویزیونهای خانگی مدرن به گونه ای بگونه ای طراحی شده اند که حتی نرخ نوسازی 120 هرتز ارائه می‌دهد. در این محصولات برخی از کنسول‌های نسل بعدی ایکس باکس سری ایکس پلی استیشن 5 نیز از این قابلیت برخوردار هستند و می‌توانند تجربه بازی بسیار متفاوتی را برای شما ارائه دهند. اما با این حال شما می‌توانید در بازار نمایشگرهای را پیدا کنید که نرخ نوسازی 240 هرتز دارد و تمامی تصاویر را حتی سریع‌ترین تصاویر را با کیفیت بسیار بالایی برای شما ارائه می‌دهند. شاید برخی از تلویزیون‌ها بتوانند نرخ نوسازی بالاتری نیز ارائه دهند اما چنین اتفاقی به صورت نرم‌افزاری اتفاق می‌افتد و حتی زمانی که شما در حال انجام گیمینگ هستید حتماً بر روی شما با تأثیر بسیار بدی نیز خواهد گذاشت. اگر قابلیت انجام گیمینگ و نرخ رفرش ریت را کنار بگذاریم باید بگوییم که تلویزیونهای خانگی در زمینه نرخ رفرش هیچگونه مشکلی ندارد اما در نمایشگرها نرخ رفرش ریت اهمیت بسیار بالایی دارد و نه تنها در بازی در ارائه اطلاعات و انجام کارهای شخصی رایانه شما نیز اهمیت بسیار بالایی دارد.

 نمایشگر-و-تلویزیون-خانگی-چه-تفاوتهایی-با-یکدیگر-دارند؟-_-زیگمو

نرخ نوسازی چیست

 منظور از نرخ نوسازی تعداد دفعاتی است که هر تصویر در یک ثانیه بر روی نمایشگر بروزرسانی می‌شود. منظور از نرخ نوسازی، تصاویر پیاپی از فریم‌های یکسان است. زمانی که می‌گویم نرخ نوسازی یک نمایشگر 60 هرتز می‌باشد در واقع این نمایشگاه در هر ثانیه 60 با تصاویر و نوسازی کرده و آن را با کیفیت مناسبی برای شما ارائه می‌دهد.

نرخ فریم چیست

نرخ فریم با واحد فریم بر ثانیه ارائه می‌شود. منظور از این قابلیت بسامد نمایش داده شده از فریم ها بر روی نمایشگر است. به عنوان مثال زمانی که شما یک بازی را با 60 فریم بر ثانیه انجام می‌دهید یعنی کارت گرافیک فقط می‌تواند در هر ثانیه 60 فریم از بازی را برای شما رندر کند.

 نمایشگر-و-تلویزیون-خانگی-چه-تفاوتهایی-با-یکدیگر-دارند؟-_-زیگمو

تفاوت نرخ فریم و نرخ نوسازی چیست

نرخ فریم واحد پردازش گرافیکی دستگاه است و هر چه این نرخ افزایش یابد تعداد رندرهای فیلم از محتوا نیز در یک ثانیه افزایش می‌یابد. اما منظور از نرخ نوسازی تعداد دفعاتی است که صفحه نمایش مانیتور میتواند در یک ثانیه فریم‌ها را به روز رسانی کند. اگر نرخ فریم بیشتر از نرخ نوسازی باشد و میان این دو همگام سازی انجام نشود شما تصاویر را به صورت بریده بریده بر روی صفحه نمایش مشاهده می‌کنید. و این موضوع زمانی که در حال انجام بازی‌های مختلف است که تجربه چندان جالبی نیست.

تلویزیون خانگی

تلویزیون‌های خانگی همچون نمایشگرها برای پخش محتوای تصویری و ویدیویی ساخته شده اند. اما تفاوتی که میان تلویزیون خانگی و نمایشگر وجود دارد این است که نمایشگر را برای پخش محتوا نیاز به دستگاه دیگری دارند اما تلویزیونهای خانگی به خاطر داشتن RF Tuner  می‌تواند سیگنال‌ها را دریافت کنند و محتوای شبکه‌های تلویزیونی محلی را با کیفیت بالایی برای شما ارائه دهد. به عبارتی اگر شما بخواهید از نمایشگر استفاده کنید حتما برای انتقال اطلاعات باید دستگاه دیگری نیز داشته باشید. با پیشرفت تکنولوژی تلویزیون‌های خانگی در ابعاد مختلف در بازار وجود دارد در بازار شاهد این هستیم که برخی از تلویزیون‌ها به صفحه نمایش 88 اینچ یا حتی 100 اینچ مجهز شده‌اند. مهم ترین تفاوت میان نمایشگر و تلویزیون خانگی ابعاد صفحه نمایش نیست. بلکه مهمترین تفاوت این است که تلویزیون‌ها دارای تیونر فرکانس‌های رادیویی یا RF Tuner می‌باشند. منظور از تیونر بخشی از گیرنده رادیویی در تلویزیون است که می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی در فرکانس‌های رادیویی را با استفاده از آنتن دریافت کنند. به همین دلیل با تقویت اولیه می‌تواند تمامی سیگنالها را دریافت کرده و آنها را به فرکانسی مشخص برای شما تبدیل کند. اگر بخواهیم این موضوع را ساده تر برای شما بگوییم باید به این موضوع اشاره داشت که فرکانس‌های رادیویی علاوه بر سیگنال‌های صوتی سیگنال‌های تصویری نیز دارند و تلویزیون با داشتن تیونر می‌تواند این سیگنالها را دریافت کرده و سپس آنها را به بخش‌های مرتبط برای پخش صدا و تصویر بفرستد و در نتیجه زمانی که شما یک کانال تلویزیونی را ذخیره می‌کنید در واقع مشخصات فرکانس آن را در حافظه‌ی تلویزیون خودتان ذخیره می‌کنید. زمانی که شما این کانال را باز می‌کنید و می‌خواهید اطلاعات آن را مشاهده کنید تیونر اطلاعات فرکانس مربوطه را دریافت می‌کند و سپس آن را به بخش‌های مورد نظر انتقال میدهد. تلویزیون‌های قدیمی فقط می‌توانستند سیگنال‌های فرکانس رادیویی را پردازش کنند. نمایشگرها به گونه ای طراحی شده بودند که می‌تواند سیگنال‌های ویدئویی را نیز پردازش کنند. اما در محصولات جدید به خاطر وجود پیشرفت‌های مختلف تلویزیون‌ها می‌توانند علاوه بر پردازش صدا در پردازش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های مختلفی را نیز بر روی تصویر انجام دهند.

 نمایشگر-و-تلویزیون-خانگی-چه-تفاوتهایی-با-یکدیگر-دارند؟-_-زیگمو

 

سیگنال ویدیویی و سیگنال فرکانس رادیو چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟

 اگر بخواهیم فرکانس رادیویی را تعریف کنیم باید به این جمله اشاره کنیم که محدوده ای از نوسانات در بازه سی کیلو هرتز تا 300 گیگا هرتز فرکانس رادیویی گفته می‌شود. این موارد بسامد موج‌های رادیویی و جریانهای متناوبی است که سیگنال‌های رادیویی را حمل می‌کند. در طرف دیگر سیگنال‌های ویدئویی وجود دارد. سیگنال‌های ویدئویی منبعی هستند که از قابلیت پردازش تصاویر نیز برخوردارند و می‌توانند نمایشگر پویشی شما را به گونه‌ای طراحی کنند که تصاویر را با کیفیت بالا مشاهده کنید. سیگنال‌های ویدئویی اطلاعات نمایشی همراه با سیگنال‌های همزمان سازی افقی و عمودی دارند و به طور کلی سیگنال‌های ویدئویی در دو دسته آنالوگ و دیجیتال دسته بندی می‌شوند. به طور کلی میان سیگنال ویدیویی و سیگنال فرکانس رادیویی تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها به قدرت سیگنال باز می‌گردد. به‌طور کلی سیگنال فرکانس رادیویی در مقایسه با سیگنال ویدیویی از قدرت بسیار بیشتری برخوردار است. یکی دیگر از تفاوت‌هایی که میان سیگنال فرکانس رادیویی و سیگنال رادیویی وجود دارد کابل‌های مخصوص است. سیگنال‌های فرکانس رادیو قدرت بسیار بالایی دارند به همین دلیل طبیعی است که به کابل‌های ضخیم تری نیز نیاز داشته باشند. به عنوان مثال سیگنال‌های فرکانس رادیویی کابل‌های کواکسیال نیاز دارند. در صورتی که برای سیگنال ویدیویی از کابلهای معمولی نیز می‌توان استفاده کرد. سیم‌های کواکسیال در بازار در مدل‌ها و طرح‌های مختلف وجود دارند و آنها را بر مبنای امپدانس تقسیم بندی می‌کنند. به طور کلی دو امپدانس 50 و 75 اهمی باعث می‌شود که کابل‌های کواکسیال از یکدیگر متمایز باشند. برای اینکه بخواهید از تلویزیون‌های خانگی خودتان استفاده کنید معمولا کابلهای با امپدانس 75 اهم استفاده می‌شود. کابل RG6 RG11 و کابل RG59 از جمله کابلهایی است که امپدانس 75 اهم دارند.

کابل RG6 : برای اینکه آنتن هوایی را به تلویزیون‌های خانگی متصل کنیم باید از کابل RG6 استفاده کنیم. نرخ میرا کنندگی آن 5.65 است. کابل RG11 از نظر کارایی با کابل RG6 شباهت‌های بسیار زیادی دارد. اما از نظر میرا کنندگی 3.65 است. برای مسافت های طولانی بهتر است از کابل RG11 استفاده شود. به عنوان صاحب به عنوان مثال ساختمان‌های بلند نیاز به کابل RG11 دارند. کا بل های RG59 می‌تواند سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ و دیجیتال را منتقل کنند. برای استفاده در دوربین‌های مداربسته کابل‌های RG59 استفاده می‌شود. این کابل‌ها حداکثر ثبات فاز مورد نیاز را دارند و انعطاف پذیری مسیریابی بالایی برخوردارند و از میرا کنندگی 9.708 نیز برخوردار هستند. میرا کنندگی برگرفته از میرایی یا Damping می‌باشد و خاصیتی است که یکی از زیر شاخه‌های علم فیزیک محسوب می‌شود و می‌تواند دامنه نوسان را در سیستم‌های نوسانی کم کند.

کابل‌های کواکسیال

کابل‌های کواکسیال به دو دسته Thin Net و Thick Net تقسیم‌بندی می‌شود. دسته Thin Net قابل انعطاف هستند به همین دلیل در سیستم شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل‌ها می‌تواند سیگنال را تا فاصله 185 بدون اینکه ضعیف شوند منتقل کنند. کابل های Thick Net از هسته مسی ضخیم تری پشتیبانی می‌کنند و همین دلیل هم می‌توانند اطلاعات را تا برد طولانی‌تری ارسال کنند بدون اینکه در آنها هیچگونه ضعف ایجاد شود. کابل‌های Thick Net می‌تواند سیگنال‌ها را تا 500 متر بدون هیچ گونه اشکالی منتقل کنند.

 نمایشگر-و-تلویزیون-خانگی-چه-تفاوتهایی-با-یکدیگر-دارند؟-_-زیگمو

نوع محتوای انتقالی

 یکی از تفاوت‌هایی که میان فرکانس رادیویی و فرکانس ویدیوی وجود دارد این است که فرکانس رادیویی می‌تواند محتوای صوتی و تصویری را منتقل کند اما سیگنال ویدیویی و تصویری فقط قادر است محتوای تصویر را انتقال دهد. فرکانسهای رادیویی طیف‌های موج مختلفی در دامنه محدوده وسیعی دارند به عنوان مثال فرکانس بسیار پایین ELF در محدوده فرکانسی 100 هرتز تا 3 کیلو هرتز قدرت دارد و فرکانس بسیار بالای ELF محدوده 30 تا 300 گیگاهرتز قدرت دارد. زمانی که از تلویزیون‌های خانگی صحبت می‌کنیم محدودی فرکانسهای VHF ،HF و UHF مورد نظر است. دامنه محدوده فرکانس طیف موج شامل فرکانس HF ، VHF، UHF می‌باشد. فرکانس HF از 3 مگاهرتز شروع می‌شود و تا 30 مگاهرتز می‌رسد. در فرکانس VHF شروع از 30 مگاهرتز و تا 300 مگاهرتز ادامه پیدا می‌کند و در فرکانس UHF  300 مگاهرتز نقطه شروع است و این موضوع تا 3 گیگاهرتز نیز پیش می‌رود. اتحادیه بین‌المللی مخابرات محدوده فرکانس‌ها را با توجه به اینکه چه نوع بسامدی دارند تقسیم بندی کرده است. منظور از HF این است که به عنوان فرکانس بالا High Frequency تعریف می‌شود. همچنین VHF معادل عبارت Very High Frequency می‌باشد و منظور فرکانس بسیار بالا است. فرکانس های فرا بالا تحت عنوان uhf یا عبارت Ultra High Frequency شناخته می‌شوند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که شبکه‌های تلویزیونی موبایلی جی پی اس GPS و سایر موارد چه محدوده فرکانسی دارند. تمامی این موارد در محدوده فرکانسی uhf قرار می‌گیرند و سیگنال‌های حاوی اطلاعات آنها می‌تواند محدوده 300 مگاهرتز تا 3 گیگاهرتز را در بر بگیرد.

منبع ارسالی فرکانس

فرکانس‌های رادیویی از دکل‌های مخابراتی و حتی ماهواره ارسال می‌شود. این فرکانس‌ها با استفاده از گیرنده‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اما سیگنال‌های تصویری باید منبعی داشته باشند و دستگاه‌های پخش ویدیو همچون کامپیوتر دوربین‌ها و سینما خانگی‌ها می‌توانند آنها را تولید و بر روی تلویزیون نمایشگر پخش کنند.

تفاوت میان نمایشگر و تلویزیون خانگی

 میان نمایشگر و تلویزیون‌های خانگی تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد. اما تمام این تفاوتی که تفاوت‌هایی که تا اینجا مطرح کردیم برای محصولات قدیمی می‌باشد. بسیاری از این تفاوت‌ها از بین رفته‌اند به عنوان مثال گیرنده‌های دیجیتال می‌توانند فرکانسهای رادیویی را نیز دریافت کنند و آنها را به سیگنال‌های تصویری منتقل تبدیل کنند و همین باعث اتصال گیرنده به نمایشگر شما می‌توانید شبکه‌های تلویزیونی را نیز با کیفیت بسیار بالایی مشاهده کنید. با توجه به پیشرفت‌های گسترده‌ای که در دنیای تکنولوژی صورت گرفته است و هرسال محصولات جدیدی به بازار عرضه می‌شود کم‌کم تلویزیون‌های مدرن و نمایشگرها شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. اما با این حال هنوز هم تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای وجود دارد. با پیشرفت تمامی علم آنچه که باعث شده است تلویزیون‌های خانگی به عنوان محصولات برتر شناخته شود این است که تلویزیون‌های خانگی به امکانات و قابلیت‌های گسترده تری نیز مجهز شده است. به عنوان مثال تلویزیون‌های خانگی دارای دستیار هوشمند هستند و با وجود قابلیت سیستم‌عامل امکانات و قابلیت‌های گسترده ای را برای شما ارائه می‌دهد. در صورتی که هیچ کدام از نمایشگرها دستیار هوشمند با سیستم‌عامل ندارند.

 نمایشگر-و-تلویزیون-خانگی-چه-تفاوتهایی-با-یکدیگر-دارند؟-_-زیگمو

زمان پاسخگویی چیست

 نمایشگرها با هدف‌های بسیار خاصی طراحی می‌شود. برخی از نمایشگرها هدفشان این است که تجربه حرفه‌ای بازی برای شما فراهم کنند یا این قابلیت را فراهم کنند که کارهای گرافیکی شخص خودتان و طراحی‌های را با خیال آسوده انجام دهید. نمایشگرها در مقایسه با تلویزیون‌های خانگی از زمان پاسخگویی بهتری پشتیبانی می‌کنند. به راحتی می‌توان در بازار نمایشگر‌هایی را یافت که زمان پاسخگویی آنها به یک میلی ثانیه می‌رسد. برای اینکه زمان پاسخگویی را بهتر درک کنید ابتدا به بازه زمانی توجه داشته باشید زمانی که یک محتوا از منبع چه کنسول بازی و چه رایانه یا هر وسیله دیگری دریافت می‌شود و بر روی صفحه نمایش ارائه می‌شود مدت زمانی طول میکشد که با آن زمان پاسخگویی می‌گوید زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه به تاخیر موجود در بخش محتوا یعنی دریافت محتوا تا زمان به نمایش درآوردن آن بر روی مانیتور می‌گویند. زمان پاسخگویی بر روی تلویزیون‌ها فقط زمانی اهمیت بسیار بالایی دارد که می‌خواهید از آن برای انجام گیم و بازی‌های مختلف استفاده کنید. اما در تلویزیون‌های خانگی غیر از انجام بازی‌ها گیمینگ اهمیت چندانی ندارد اما در نمایشگر‌ها با توجه به اینکه چه کاری قرار است انجام دهید نرخ زمان پاسخگویی اهمیت بسیار بالایی دارد. در بازار می‌توان تلویزیون‌های بسیار مدرنی را مشاهده کرد که زمان پاسخگویی بسیار بالایی دارند. حال آنکه نمایشگرها دارای زمان پاسخگویی نیم میلی ثانیه هستند. به طور کلی هرچه میزان زن نرخ زمان پاسخگویی کمتر باشد شما می‌توانید بازی‌های آنلاین را با کیفیت بهتری دریافت کرده و کارهای گرافیکی خود را بهتر انجام دهید.

 نمایشگر-و-تلویزیون-خانگی-چه-تفاوتهایی-با-یکدیگر-دارند؟-_-زیگمو

در مورد همگام سازی G-Sync و Free Sync باید به این موضوع بسیار مهم اشاره کرد که امروزه کمتر کسی رایانه شخصی خودش را برای اجرای بازی به تلویزیون‌های خانگی متصل می‌کند و این که بتوانید هنگام بازی در کار بسیار دقیق تری را دریافت کنید از این کار خودداری کنید. رنگ‌های واقعی تنها زمانی برای شما اهمیت بسیار بالایی دارد که شما می‌خواهید کارهای گرافیکی انجام دهید. به صورت کلی طراحان گرافیکی برای انجام کار طراحی و اینکه آثار هنری دیجیتالی بسیار زیادی را تولید کنند که کاملاً هنرمندانه و خلاقانه باشد نیاز به ادوات مخصوص خودشان هستند و به همین دلیل نمایشگرهای نیاز دارند که بتوانند تمامی رنگ‌ها را با دقت بسیار بالایی برای شما ارائه دهند. به طور کلی گرافیست‌ها و طراحان از تلویزیون‌های خانگی برای انجام کارهای گرافیکی و طراحی خودشان استفاده نمی کنند. آنها می‌خواهد که از نمایشگر‌هایی استفاده کنند و طرح های ارزشمند خودشان را در روی چیزی سرمایه‌گذاری کنند که بهترین نتیجه را دریافت کنند. به همین دلیل برای طراحی و انجام کارهای گرافیکی خودشان و سراغ نمایشگر‌های مختلف می‌روند.

نمونه برداری رنگی

امروزه کاربران بسیار زیادی هستند که به صورت همزمان از چندین کامپیوتر شخصی یا حتی از دو یا چند نمایشگر استفاده می‌کند. این کاربران روز به روز در حال افزایش می‌باشد به همین دلیل بسیاری از افراد برای اینکه کارهای خودشان را انجام دهند از چندین نمایشگر استفاده می‌کنند. اما باید گفت استفاده کردن از چندین نمایشگر محدودیت‌هایی نیز دارد به عنوان مثال این کار فضای بسیار زیادی را اشغال می‌کند. به همین دلیل بسیاری از کاربران برای اینکه از چندین نمایشگاه استفاده کنند می‌آیند از تلویزیون با صفحه نمایش بزرگ استفاده می‌کنند. با این حال شاید فضای کمتری را برای اشغال کند اما از کیفیت محتوای بدی برخوردار خواهند شد و حتی در مقایسه با کامپیوتر شخصی خودشان نیز می‌توان با کیفیت کمتر مشاهده می‌کند. به همین دلیل بسیاری از کاربران از این تصمیم صرف نظر می‌کنند شاید این سوال برای شما پیش بیاید بهترین تلویزیون برای جایگزین کردن با مانیتور چیست؟ یا بهترین تلویزیون برای اینکه به عنوان مانیتورینگ استفاده شود کدام تلویزیون می‌باشد؟ کدام ویژگی در تلویزیون باعث می‌شود که محتوای خروجی کیفیت بسیار بالایی داشته باشد و شما بتوانید کارهای گرافیکی و طراحی‌های خودتان را بر روی تلویزیون‌های خانگی انجام دهید؟ برای اینکه بتوانید بهترین تلویزیون را برای مانیتورینگ انتخاب کنید باید به فاکتورهای مهمی مانند رزولوشن و میزان نرخ نوسازی توجه داشته باشید. همچنین نمونه برداری رنگی از جمله ویژگی‌هایی است که اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر می‌خواهید تلویزیونی به عنوان مانیتورینگ انتخاب و خریداری کنید و به سراغ تلویزیونی بروید که نرخ نوسازی 60 هرتز به بالا دارد و کیفیت تصویر فورکا پشتیبانی می‌کند. این تلویزیون‌ها معمولا نمونه برداری رنگی 4:4:4 نیز دارند. منظور از نمونه برداری رنگی این است که تصاویر دیجیتالی پیکسل‌هایی را در درون خود دارند که هر پیکسل دو مولفه روشنایی و رنگ را نمایش می‌دهد. منظور از روشنایی (Luma) و رنگ (Chroma) میباشد. در دنیای دیجیتال اطلاعات از منبع تولید محتوا دریافت شده و منبع خروجی برای نمایش دادن بر روی صفحه نمایش ارسال می‌شود. زمانی که این اطلاعات به صورت سیگنال ارسال می‌شود داده‌هایی از دامنه‌های پیکسلی هشتایی به منبع خروجی نیز ارسال می‌گردد. هر کدام از این داده‌ها چهار ستون و دو ردیف دارند. چینش و قرار گرفتن این موارد در کنار یکدیگر نرخ تصویر را ارائه می‌دهد. این نرخ تصویر با پارامترهای j:a:b‌ شناخته می‌شود. برای اینکه بدانید تلویزیون شما از چه پارامتری برخوردار است حتما باید مشخصات تلویزیون را مشاهده کنید. در مشخصات تلویزیون احتمالا اعدادی با 4:4:4، 4:2:2 و 4:2:0 رو به رو خواهید شد. منظور از عدد 4:4:4 این است که تلویزیون در هر سه مولفه تعداد پیکسل‌ها را در راستای افقی نمایش می‌دهد. عدد 4:2:2 نمونه‌های رنگی را در ردیف اول و عدد 4:2:0 تعداد نمونه‌های رنگی را در ردیف دوم مشخص می‌کند. در واقع 4:4:4 به این معنا است که این سیگنال‌ها دو ردیف چهار پیکسلی در کنار یکدیگر دارند و هر 8 پیکسل یک رنگ متمایز با یکدیگر نمایش می‌دهد. این الگو در سراسر نمایشگر پیاده می‌شود به همین دلیل تجزیه و تحلیل هر پیکسل به صورت مستقل انجام می‌شود و دستگاه مجبور است رنگ و روشنایی خروجی هر کدام از پیکسل ها را بررسی و آنها را پردازش کند. مهندسان در طراحی وسایل برای اینکه میزان پردازش اطلاعات را کمتر کنند از الگوی نمونه برداری 4:2:2 استفاده می‌کنند. در چنین الگویی رنگ یا همان کروما در هر پیکسل با پیکسل کناری به صورت مشترک می‌باشد در این صورت پردازش آن نیز در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. به صورتی که پردازش رنگ پیکسل‌ها بدون نصف می‌رسد. زمانی که هر سیگنال اطلاعاتی را ارسال می‌کند داده‌های مرتبط با درخشندگی تغییری نمی‌کند اما داده‌های رنگ تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کنند.

در نمونه‌برداری رنگ 4:2:0 میزان پردازش رنگ در تصاویر بسیار کاهش پیدا می‌کند و این روش رنگ‌های ردیف دوم از داده‌های رنگی ردیف اول کپی برداری می‌شوند و در نتیجه مدت زمانی که برای پردازش رنگ‌ها نیاز است تا 75 درصد کمتر می‌شود و به همین دلیل زمانی که شما محتوایی را برای رایانه شخصی خودتان مشاهده می‌کنید این محتوا هنگام پردازش با نمونه برداری رنگی 4:2:2 یا 4:2:0 ارائه می‌شوند. به همین دلیل تا حدودی بی کیفیت هستند اما اگر می‌خواهید از تلویزیون به عنوان نمایشگر استفاده کنید باید به دنبال تلویزیونی باشیم که نمونه برداری رنگی 4:4:4 داشته باشد. البته نکته بسیار مهم این است که معمولا تلویزیون‌ها از این نمونه برداری رنگی استفاده نمی کنند زیرا زمانی که شما فیلم‌ها و سریال‌ها را مشاهده می‌کنید نیازی به این نمونه‌برداری نیست و کیفیت محتوای ویدیویی در نمونه‌برداری‌های رنگی 4:2:2 یا 4:2:0 تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. اگر می‌خواهید از تلویزیون به جای نمایشگر استفاده کنید و بازی‌های ویدیویی را با کیفیت بالایی دریافت کنید این قابلیت فراهم شده است که از قسمت تنظیمات تلویزیون حالت نمونه برداری 4:4: 4 فعالیت فعال کنید.

 نمایشگر-و-تلویزیون-خانگی-چه-تفاوتهایی-با-یکدیگر-دارند؟-_-زیگمو

نرخ ابعاد تصویر

یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی که هنگام خرید تلویزیون به جای نمایشگر باید مورد توجه قرار بگیرد نرخ ابعاد تصویر هست و نمایشگرها در ابعاد متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان یا حتی با توجه به رایانه‌های شخصی صفحه نمایش عریض خریداری نمایید. نسبت ابعاد نمایشگر‌ها در مقایسه با تلویزیون‌های خانگی بیشتر است. حال آنکه تلویزیون‌های خانگی معمولا ابعاد استاندارد یکسانی دارند. مدل‌های قدیمی تلویزیون‌های خانگی از نسبت ابعاد 4 به 3 پشتیبانی می‌کردند که به شکل 4:3 نوشته می‌شود اما در مدل‌های جدید در نسبت ابعاد دیگری تحت عنوان 16 به 9 یا 21 به نیز وجود دارد در نمایشگرها نسبت ابعاد بیشتری وجود دارد به عنوان مثال در مدل‌های اولیه نمایشگر راحت و نسبت ابعاد 2 به 3 نیز وجود داشت و در محصولات مدرن می‌توان نسبت ابعاد 32 به 9 را مشاهده کرد.

مثالی از رزولوشن کاربردی

توضیحات

نسبت ابعاد

1،024 در 768 یا 1،600 در 1،200

تا سال 2003 از چنین نسبت ابعادی استفاده می‌شد.

4:3

1،280 در 1،024

از دیگر نسبت ابعاد محبوب تا سال 2003

5:3

2،160 در 800 یا 2،560 در 1،700

در برخی از رایانه‌های قابل حمل استفاده شد. از سال 2013 دیگر استفاده نمی‌شود.

3:2

‍1،280 در 800 یا 1،920 در 1،200

در سال‌های 2003 الی 2010 استفاده می‌شد.

‍16:10

1،366 در 768 یا 1،920 در 1،080

از سال 2008 تاکنون استفاده می‌شود. بسیاری از تلویزیون‌های HD و مدل‌هایی از SD فوق عریض از چنین نسبت ابعادی بهره می‌برند.

16:9

2،560 در 1،080 یا 3،440 در 1،440

از سال 2015 شاهد استفاده از آن در نمایشگرهای حرفه‌ای گیمینگ هستیم. این مدل قادر به پشتیبانی از برخی فرمت‌ها نیست و در صورت نمایش محتوایی با فرمت پشتیبانی نشده، دو نوار مشکی در طرفین محتوا به نمایش درخواهد آمد.

تقریبی 21:9

3،840 در 1،080 یا 5،120 در 1،440

از سال 2017 در نمایشگرهایی با سخت‌افزار بالارده استفاده می‌شود.

32:9

1،920 در 1،920

در برخی نمایشگرهای حرفه‌ای (بیشتر جهت طراحی) استفاده می‌شود.

1:1

 

برای انتخاب تلویزیون به جای صفحه نمایشگر باید به پنل‌های صفحه نمایش، نرخ کنتراست و فاکتورهای بسیار زیاد دیگری نیز توجه داشت. نمایشگر تلویزیون‌های خانگی تکنولوژی‌های بسیار مختلفی دارند و با گذشت زمان هر روز به یکدیگر شباهت بسیار بیشتری نیز پیدا می‌کند. جدیدترین نوع پنل‌های صفحه نمایش می‌توان هم در نمایشگر‌ها و هم در تلویزیون‌ها مشاهده کرد.

پورت ها و درگاه‌های ارتباطی

هر دستگاه معمولاً به یک یا دو پورت ورودی و خروجی مجزا مجهز می‌شود. برخی از دستگاه‌ها نیز به گونه ای طراحی شده اند که دارای اتصالات ورودی و خروجی هستند. هر دستگاه با استفاده از دستگاه ورودی می‌تواند به سایر دستگاه متصل شده و اطلاعات را از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل کند. نمایشگرها و تلویزیون‌های خانگی هر دو دارای پورت ها و درگاه‌های ارتباطی مختلفی هستند. معمولاً در نمایشگر‌ها پورت ها و درگاه‌های ورودی دیسپلی پورت، HDMI، DVI، ورودی جک هدفون 5 میلی‌متری (برای پخش صدا از بلندگوهای مانیتور)، خروجی جک هدفون 5 میلی‌متری (برای استفاده از هدفون)، درگاه‌های USB وجود دارد و تلویزیون‌ها نیز از TOSLINK، درگاه کابل کواکسیال، SCART، ورودی کامپوزیت، ورودی کامپوننت، HDMI، خروجی جک هدفون 5 میلی‌متری (برای استفاده از هدفون یا بلندگو)، درگاه‌های USB، درگاه اترنت برای اتصال تلویزیون به اینترنت درگاه‌ها پشتیبانی می‌کنند. البته این پورت ها در همه نمایشگرها و تلویزیون‌ها ثابت نیستند و در برخی از موارد با یکدیگر متفاوت می‌باشد.

 نمایشگر-و-تلویزیون-خانگی-چه-تفاوتهایی-با-یکدیگر-دارند؟-_-زیگمو

امکان ضبط تصاویر در تلویزیون‌های خانگی

یکی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های تلویزیون خانگی این است که امکان ضبط ویدیو را نیز برای شما فراهم می‌کند. به عنوان مثال زمانی که شما دارید بازی‌های ویدیویی مختلف را انجام می‌دهید که توسط کنسول‌ها روی حافظه فلش ذخیره شده اند این قابلیت برای شما فراهم شده است که آن را ضبط کنید البته در صورتی این قابلیت وجود دارد تلویزیون شما حافظه ذخیره سازی بسیار بالایی نیز داشته باشد و شما نیازی به اتصال فلش برای ضبط ویدیو نداشته باشید اما این قابلیت در نمایشگر‌ها وجود ندارد.

یکی از تفاوت‌هایی که میان تلویزیون خانگی و نمایشگرها وجود دارد این است که بسیاری از تلویزیون‌های خانگی مدرن به قابلیت‌های هوشمند و اسمارت مجهز شده اند و شما به راحتی می‌توانید آن را به اینترنت متصل کنید. در صورت دسترسی به اینترنت به دنیای از شبکه‌های اطلاعاتی دسترسی خواهید داشت و می‌توانیم اپلیکیشن‌های مختلفی مانند آب و هوا خبرخوان و حتی از سایر اطلاعات نیز استفاده کنید. در صورتی که نمایشگر‌ها امکان اتصال به اینترنت ندارند و فقط می‌تواند محتوایی که بر روی رایانه شخصی شما وجود دارد را ارائه دهند.

سیستم عامل در تلویزیون‌های هوشمند

یکی دیگر از تفاوت‌های تلویزیون و نمایشگرها وجود سیستم عامل در تلویزیون‌های هوشمند جدید می‌باشد تلویزیون‌های امروزی به سیستم عامل‌های مختلفی مانند اندروید تی وی اپل tv ، وب او اس و تایزن مجهز شده‌اند. هر کدام از این سیستم عامل‌ها می‌توانند دسترسی شما را به دنیای اطلاعات و اپلیکیشن‌های مختلف فراهم کنند. به راحتی شما می‌توانید اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مورد علاقه خودتان را دانلود کرده و آنها را نصب کنید و در حافظه ذخیره سازی قرار دهید. امکان نصب اپلیکیشن بر روی تلویزیون‌ها وجود دارد اما بر روی نمایشگرهای قابلیت فراهم نشده است. همچنین امکان استفاده از اپلیکیشن‌های دوربینی بر روی اندروید تی وی‌ها نیز وجود دارد البته این موضوع از اهمیت چندان زیادی برخوردار نیست زیرا نمایشگرهای نیز وجود دارد که دارای قابلیت وب کم هستند.

 

یکی دیگر از تفاوت‌های نمایشگر و تلویزیون وجود دستیار هوشمند است. به خاطر وجود سیستم عامل در تلویزیون‌های خانگی دستیار هوشمند در چنین محصولاتی به کار می‌رود و تلویزیون‌های خانگی می‌توانند با دستگاه‌های هوشمند گوگل الکسا و سیری هماهنگ باشند. در نمایشگر‌ها می‌توانیم به دنبال محصولاتی باشیم که بلندگوهای استریو مجهز شده‌اند اما بلندگوهای نمایشگر کاملاً ضعیف هستند و کیفیت صدای خروجی خوبی برخوردار نیستند. اما تلویزیون‌ها دارای بلندگوهای بسیار قدرتمندی هستند و فناوری‌ها و قابلیت‌های مختلف نیز پشتیبانی می‌کنند. یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که معمولا تلویزیون‌های خانگی دارای کنترل از راه دور هستند که شما به راحتی می‌توانید تلویزیون را مدیریت و کنترل کنید. اما در نمایشگرها ریموت کنترل وجود ندارد و شما نمی توانید از امکانات و قابلیت‌هایی مانند کاهش صدا تغییر کانال یا حتی انجام کارهای دیگر بهره بگیرید.

مانیتور بهتر است یا تلویزیون خانگی؟

 برای اینکه بتوانیم بگوییم که کدام یک بهتر است باید به کاربرد آنها توجه داشته باشید به طور کلی برای خرید محصولات به نیاز خود توجه داشته باشید و بدانید که می‌خواهید چه نیازی را برطرف کنید. اگر می‌خواهید برای تماشای محتوا از این وسایل و محصولات استفاده کنید باید به رزولوشن آن‌ها توجه داشته باشید می‌توانید تلویزیون خانگی خود را خریداری کنید اما اگر می‌خواهید از نمایشگر به عنوان رایانه شخصی خود را استفاده کنید باید به دنبال نمایشگری باشید که نمونه برداری گسترده‌ای داشته باشد و از نرخ نوسازی و رزولیشن پیشرفته نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین انجام بازی‌های آفلاین و انجام بازی‌های آنلاین از جمله مواردی هستند که شما باید در انتخاب نمایشگاه دقت بسیار زیادی داشته باشید.

 نمایشگر-و-تلویزیون-خانگی-چه-تفاوتهایی-با-یکدیگر-دارند؟-_-زیگمو

 

لیست قیمت بهترین تلویزیون های موجود در بازار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم
مشاوره رایگان در واتساپ