امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

backlight یا نور پس زمینه در تلویزیون چیست ؟

back light یا نور پس زمینه در تلویزیون چیست ؟

Black light یا نور پس زمینه در صفحه نمایش کریستال مایع استفاده می شود. تلویزیون های LCD برای اینکه پنل کریستال مایع را روشن کنند به نور پشت پنل وابسته هستند. LCD های معروف برای اینکار از نور فلورسنت که به CCFL شهرت داشت استفاده می کردند. تلویزیون های LED همان تلویزیون های LCD هستند که در گذشته از آن ها استفاده می شد. در تلویزیون های LED که نسل جدید تلویزیون های LCD هستند LED ها روشنایی را ایجاد می کنند.

اگر در تلویزیونتان عبارتLED TV نوشته شده است باید بدانید که این تلویزیون، تلویزیونی LCD با نور پس زمینه LED یا LED-Backlit است.

what-is-backlight-on-tv

لیست قیمت بهترین تلویزیون های موجود در بازار

 

روشنایی ال سی دی ها چگونه تامین می شود؟

صفحه نمایش های CRT با اشعه کاتدی خودشان روشنایی را تولید می کنند اما ال سی دی ها خودشان به تنهایی روشنایی را نمی سازند. ال سی دی ها به منبع خاصی نیاز دارند تا بتواند ال سی دی را روشن نماید و سپس تصویر قابل مشاهده ای ارائه دهند. شاید تصور کنید که نور ال سی دی ها در جلوی آن ها قرار داده شده است، درحالی که اینگونه نیست، نور پس زمینه روشن سازی ال سی دی ها در کنار و پشت صفحه نمایش قرار دارند.

در ال سی دی های سنتی برای نور پس زمینه، CCFLS یا لامپ کاتدی سرد فلورسنت به کار رفته است. قیمت این لامپ ها ارزان است اما برای ال سی دی ها نمی توانند به عنوان منبع انرژی باشند از سوی دیگر این لامپ ها جیوه دارند و نمی توانند برخی از قابلیت های عالی نمایشگرهای ال سی دی را انجام دهند به همین دلیل چندان کارآمد نیستند. شرکت های ال جی و سونی اعلام کرده اند که از سال 2013 به بعد این لامپ ها را استفاده نکرده اند. اما ممکن است در سایر تولید کننده ها این لامپ ها به کار رود.

what-is-backlight-on-tv

تلویزیون هایی که Black light دارند چند نوع هستند؟

در برخی از ال ای دی ها در پشت تلویزیون و در روبروی کاربر صف آرایی وجود، البته این نوع از ال ای دی ها چندان رایج نیستند. در برخی از ال ای دی ها نیز در حاشیه های آن راهنمای نوری وجود دارد که این راهنما ها نور را به صورت یکنواخت در سراسر صفحه نمایش منعکس می کند.

هر کدام از تولیدکنندگان برای تولیدات و محصولات خودشان از روش های مختلفی استفاده می کنند به همین دلیل در تلویزیون ها روش های به کار رفته شده یکسان نیستند. یکی از ویژگی های ال ای دی ها این است که ای ای دی ها بهره وری انرژی کمتری دارند اما LED LCD ها بسیار کار آمدتر هستند.

what-is-backlight-on-tv

تولید کنندگان تلویزیون های ال ای دی درباره تعداد ال ای دی ها و نور پس زمینه های آن ها در دفترچه راهنما اطلاعات چندانی وجود ندارد. روش هایی که هر تولید کننده برای روشنایی لبه ها و پشت ال ای دی هابه کار می برند به این دلیل متفاوت است که چگونگی تاثیر عامل LOCAL DIMMING تاریکی موضعی در آن ها متفاوت می باش.

LOCAL DIMMING یا تاریکی موضعی با تاریک کردن یا روشن کردن قسمتی از صفحه، باعث می شود که رنگ سیاه بسیار طبیعی و عمیق دیده شود، در اینصورت نسبت کنتراست تصویر و وضوح آن افزایش می یابد. ال ای دی ها نور پس زمینه LOCAL DIMMING دارند این قابلیت نور مستقیم نیز نامیده می شود. تقریبا همه ی ال ای دی ها (led lcd) به صورت مشترک در نور پس زمینه خودشان از این روش استفاده می کنند.

what-is-backlight-on-tv

اولین Led ها را توسط چه شرکتی ساخته شد؟

اولین مدل Edge-LED یا Edge-lit را شرکت سامسونگ در سال 2009 روی تلویزیون سامسونگ معرفی نمود. این تلویزیون ها باریک بسیار سبک می باشند، باریک بودن مهمترین ویژگی این مدل از تلویزیون ها است، در ضمن به خاطر وزن کم این مدل، براحتی میتوان آن را به دیوار وصل کرد. در Edge-LED تمام LED ها به جای اینکه در پشت پنل گسترده شوند در لبه های پنل قرار دارند، ال ای دی ها می توانند نور را به مرکز و سطوح دیگر منتقل کنند. به بازتاب نور توسط این ال ای دی  ها Light Guide  می گویند.

اگر قصد خرید تلویزیون را دارید توجه داشته باشید که نور ها به صورت یکنواخت پراکنده شوند چون این تلویزیون ها بهتر از صفحه نمایش هایی هستند که لبه های روشنی دارند.

با توجه به اینکه در همه مدل های آن local dimming وجود ندارد، نسبت کنتراست بومی به پنل ال سی دی محدود شده است. LED هایی که نور پس زمینه LOCAL DIMMING را دارند اکنون یکی از پرفروش ترین و بهترین نوع تلویزیون ها محسوب می شوند. در این مدل ها، ال ای دی ها در پشت پنل چیده شده اند اما به این معنی نیست که نمی توان آن ها را کنترل کرد، بلکه برعکس شدت روشنایی یا تاریکی هر نقطه از صفحه توسط ال ای دی ها به صورت جداگانه قابل کنترل هستند. این قابلیت این توانایی را دارد که مناطق تاریک پشتی صفحه نمایش را کم نور کند که در یک تصویر، باعث افزایش کنتراست آن می شود.

what-is-backlight-on-tv

ماه روشن در تاریکی شب

این روش در نمایش روشنایی و کنتراست نور مشکی محدودیت های بسیاری دارد. اصلی ترین مشکل این روش این است که در نمایش یک جسم روشن در یک محیط تاریک، چون تابش نور به تصویر جسم روشن از سمت پایین انجام می شود، باعث روشن تر شدن قسمت های پایین و بالای جسم میشود. این حالت باعث ایجاد دو رنگی در میان پیکسل های تاریک می شود و کیفیت تصویر نمایشی را تحت الشعاع قرار میدهد.

گمان کنید که در حال تماشای تصویری از ماه کامل در دل شب هستید، در بهترین حالت باید ماه روشن و فضای اطراف کاملا تاریک باشد. با وجود پلاسما، اولدها و تمام نظم کامل LED  LCD LOCAL DIMMING ها روشنایی ماه در مابقی تصویر مستقل است. اما با وجود LED LCD های کم نور برای اینکه ماه روشن به نظر برسد تقریبا محیطی عمودی نیز روشن تر از بقیه قسمت ها به نظر می رسد و هر چیزی که زیر ماه باشد روشن خواهد شد.

با وجود ال ای دی ها مناطق اطراف ماه نیز روشن می باشد. برای اینکه بتوانیم منطقه ای کوچک و سفید در صفحه نمایش داشته باشیم باید قابلیت LOCAL DIMMING  را به کار ببریم البته برای استفاده از این قابلیت هنوز استفاده از تکنولوژی آن امکان پذیر نیست.

پردازش CRRS پس زمینه ای کم نور می باشد که روی یک LED LCD با local dimming منظم یا روی یک پلاسما یا OLED به طرز محسوسی روشن تر خواهد شد. این پردازش ایمنی ال سی دی ها را افزایش می دهد اما در روشنایی آن چندان تفاوتی ایجاد نمی کند.

what-is-backlight-on-tv

انواع ال ای دی ها

ال ای دی هایی که از سمت چپ و راست دارای روشنایی هستند می توانند جایگزین ال ای دی هایی شوند که از بالا یا پایین نور دهی دارند. ال ای دی هایی که از همه طرف نور دارند زیاد استفاده می شوند، این مدل به روشنایی بیشتر لبه ها نیاز دارد اما برای اینکه هزینه ها را کاهش دهند چندان مناسب نمی باشند.

همه طرف ها: این مدل روشنایی در حال حاضر کمتر شایع است به طوری که در این حالت به ال ای دی های بیشتر برای روشنایی لبه های دیگر نیاز دارد. local dimming میتواند کمی دقیق تر باشد اما آن هنوز به مناطق بزرگ محدود شده است.

همه طرف ها به عنوان شایع ترین روش لبه روشنایی استفاده میشوند اما به عنوان راهنمای بهبود یافته نور و هزینه های رو به پایین (برای ساختن ال ای دی ال سی دی های ارزانتر) این روش نسبتا نادر شده است.

مهمترین مشکل Local Dimming یا همان تاریکی موضعی، Blooming نام دارد. این مشکل باعث می شود نور نقاط روشن بر روی نقاط تاریک تاثیر گذارد و نور تابیده شده به نقاط روشن پخش شود و بر تاریکی نقاط تاریک تاثیر گذارد. میزان و شدت این مشکل در تلویزیون های مختلف متفاوت استt به عنوان مثال  این مشکل در تلویزیون 46SV670U توشیبا قابل مشاهده است ولی به سختی می توان آن را در سری 8500 ال جی و یا سامسونگ دید. مشکل Blooming ارتباط مستقیم با تعداد نقاط یا منطقه های Local Dimming دارد، چون تعداد منطقه های Local Dimming به تعداد LED ها نیست ولی تولید کننده ها این اطلاعات را منتشر نمی کنند.

what-is-backlight-on-tv

لیست قیمت روز بهترین تلویزیون های موجود در بازار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم
مشاوره رایگان در واتساپ