امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

تفاوت مانیتور‌های IPS و TN چیست؟

تفاوت مانیتور‌های IPS و TN چیست؟

شاید هنگام خرید تلویزیون یا تعمیر یک وسیله الکترونیکی که نمایشگر داشته باشد صفحه نمایش آی پی اس و TN را شنیده باشید. آیا در مورد نمایشگر و انواع آنها اطلاعاتی دارید؟ در این مقاله قصد داریم در مورد نمایشگر آی پی اس و TN اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. هنگامی که قصد خرید وسیله الکترونیکی دارید که دارای نمایشگر است شما با انتخاب‌های گسترده ای روبرو هستید. اولین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد کیفیت نمایشگر و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن می‌باشد. در این مقاله به نمایشگرهای TN و آی پی اس می‌پردازیم و تفاوت آنها را برای شما بیان می‌کنیم. در میان مدل‌های موجود در بازار که به مانیتور‌های آی پی اس مجهز شده اند این مانیتورها نمایشگرهای ال سی دی دارند. در مقاله در مورد پنل IPS و ویژگی‌های آن و سپس تفاوت آن با پنل TN با شما گفتگو می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

تفاوت مانیتور‌های IPS و TN چیست؟ _ زیگمو

پنل IPS چیست؟

عبارت آی پی اس مخفف عبارت In Plane Switching می‌باشد. این تکنولوژی فناوری خاصی است که برای نمایشگرهای ال سی دی طراحی شده است و پنل آی پی اس را اولین‌بار هیتاچی در سال 1990 به بازار معرفی کرد. با پیشرفت‌های گسترده‌ای که در صنعت نمایشگرها ایجاد شد پنل آی پی اس پا به عرصه تکنولوژی نهاد و توانست مشکل نمایشگرهای ال سی دی را حل کند. نمایشگرهای ال سی دی به پنل TN مجهز شده بودند. پنل آی پی اس در مقایسه با پنل‌های گذشته از زمان پاسخگویی بهتری برخوردار بود و می‌توانست تصاویر با کنتراست مناسبی را نیز ارائه دهد. با گذشت زمان پنل‌های IPS پیشرفت کرده و تکامل گسترده‌ای پیدا کردند و در نتیجه با داشتن پیشرفت‌های مختلف مشکلاتی که مربوط به زمان پاسخگویی و کنتراست تصاویر بود را برطرف کرد. پنل‌های IPS در مانیتور‌های گرانقیمت به کار می‌روند و در محصولاتی که به صورت حرفه ای طراحی شده اند از این پنل استفاده می‌شود. با توجه به اینکه پنل ای پی اس در گذشته قیمت بالایی داشت امروزه پایین آمدن قیمت این پنل‌ها باعث شده است که همه کاربران بتوانند در مصارف خانگی و روزمره نیز از پنل IPS استفاده کنند. در بسیاری از موبایل‌ها تبلت‌ها و تلویزیون‌ها استفاده از این پنل کاملا رایج می‌باشد. یکی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های پنل IPS این است که دقت رنگی بالاتری دارد و می‌تواند تمامی تصاویر را با کیفیت بسیار بالا ارائه دهد. به همین دلیل پنل IPS در مقایسه با سایر پنل‌ها قیمت بالاتری دارد. یکی از ویژگی‌های پنل IPS این است که برای هر کدام از سه رنگ اصلی، قرمز، آبی و سبز هشت بیت اختصاصی دارد در نتیجه به طور کلی برای این سه رنگ 2 بیت اختصاصی را ارائه می‌دهد و به راحتی می‌تواند 16.7 میلیون رنگ را با کیفیت بسیار گسترده بر روی صفحه نمایش تلویزیون نمایش دهد. آی پی اس فناوری مربوط به تکنولوژی ال سی دی می‌باشد و برای اولین بار توسط شرکت هیتاچی تولید و به بازار عرضه شد. پیشنهاد میکنیم برای مشاهده انواع قیمت تلویزیون در سایت دبی کوچولو روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

تفاوت مانیتور‌های IPS و TN چیست؟ _ زیگمو

تفاوت پنل‌های IPS و TN

پنل‌های IPS می‌تواند تصاویر را با محدوده گسترده تری از رنگ‌ها و روشنایی ارائه دهد. در مقایسه با صفحه نمایش TN پنل‌های آی پی اس زاویه دید گسترده تری نیز دارند. یکی دیگر از تفاوت‌های میان پنل IPS و TN این است که پنل‌های آسیایی پی اس به اندازه صفحه نمایش‌های TN نسبت به لمس مقاومت نشان نمی‌دهند. صفحه نمایش‌های TN اگر تحت فشار باشند به صورت مات و تار می‌شوند و رنگ آنها نیز روشن تر می‌شود. به همین دلیل پنل‌های آی پی اس برای صفحات لمسی کاملاً ایده آل هستند. یکی دیگر از ویژگی های پنل‌های IPS این است که این پنل‌ها دارای مولکول‌های کریستالی به صورت افقی هستند. اما در پنل‌های TN مولکولهای کریستال به صورت عمودی حرکت می‌کند. حرکت مولکولهای کریستال به صورت افقی در پنل‌های IPS باعث شده است که نور کمتری پراکنده شده و شما زاویه دید گسترده ای داشته باشید و بتوانید رنگ‌ها را با طیف گسترده تر و کاملا طبیعی تر مشاهده کنید. به عبارتی از هر زاویه ای که تصاویر را مشاهده کنید آنها را با کیفیت بسیار بالایی دریافت می‌کنید. مشاهده بازیهای کامپیوتری فیلم‌ها و سریال‌ها بر روی پنل‌های IPS کاملا با کیفیت است.

تفاوت مانیتور‌های IPS و TN چیست؟ _ زیگمو
یکی دیگر از ویژگی‌ها و قابلیت‌های پنل IPS این است که از نسبت کنتراست بهتری برخوردار می‌باشند. نسبت کنتراست تفاوت بین تاریکی و روشن ترین قسمت پنل است. این نسبت در پنل‌های آی پی اس در حدود 1000 و در پنل‌های دیگر بین 3000 تا 6000 می‌باشد. البته نکته بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که پس از مدتی اگر از پنل IPS به درستی استفاده نشود نمایشگر دچار مشکل می‌شود. به همین دلیل حتما به تعمیرکار نیاز خواهید داشت. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پنل‌های تلویزیون با مشاوران دبی کوچولو تماس بگیرید یا با آنها در واتساپ در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا