امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

تفاوت کابل‌های تلویزیونی چیست؟ کدام یک را بخریم؟

تفاوت کابل‌های تلویزیونی چیست؟ کدام یک را بخریم؟

امروزه پیشرفت‌های بسیار گسترده‌ای در دنیای فناوری ایجاد شده است. در بازار می‌توان انواع جدیدی از کابل‌ها و اتصالات را مشاهده کرد. ممکن است کابل‌های جدید و کاربردهای مختلفی که هر کدام از آنها دارد شما را گیج کند. هنگام خرید کابل و تلویزیون باید توجه داشته باشید که کدام یک از این کابل‌ها برای مصارف خود هستند و می‌توانید از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم انواع پورت تلویزیون و انواع کابل‌های تلویزیون را برای شما بررسی کرده و اطلاعات کامل و دقیق را برای شما ارائه دهیم. در این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع کابل‌های تلویزیون آشنا کنیم. هر کدام از کابل‌های تلویزیون ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف و منحصر به فردی دارند. در این مقاله در مورد کابل استریو 3٫5 میلی‌متری، کابل سه فیش تلویزیون٬ کابل RCA Composite، کابل کامپوننت RCA یا کابل پنج رشته ای کامپوننت، کابل VGA؛ مناسب گیمرها، کابل DVI مشابه VGA، کابل HDMI؛ جایگزین مناسب کابل DVI با شما گفتگو می‌کنیم. اگر قصد خرید پورت تلویزیون و کابل تلویزیون دارید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

تفاوت کابل‌های تلویزیونی چیست؟ کدام یک را بخریم؟ _ زیگمو

کابل استریو سه و نیم میلیمتری

کابل استریو سه و نیم میلیمتری صدای استریو (Stereo Audio Cable) امکان اتصال راحت به دستگاه‌های صوتی را فراهم میکند. کابل صدای استریو از کانکتور‌های سه و نیم میلیمتری بهره می‌گیرد و می‌تواند صدا را با استفاده از دستگاه‌های پخش به صورت استریو منتشر نماید. اگر بخواهیم کابلهای استریو را بررسی کنیم باید بگوییم که این کابل‌ها از نظر ظاهری شبیه فیش‌های هدفون می‌باشد اما با آنها متفاوت است و در هر دو سر کابل‌های استریو وجود دارد و در اندازه‌های مختلف به بازار عرضه شده و شما به راحتی می‌توانید به اتصالات دستگاه‌های صوتی دسترسی داشته و صداهای مورد علاقه خودتان را دانلود و منتقل کنید. با کابل استریو سه و نیم میلیمتری دیگر نگران کیفیت صدا نخواهید بود و صداها را با کیفیت بسیار بالا دریافت خواهید کرد.

تفاوت کابل‌های تلویزیونی چیست؟ کدام یک را بخریم؟ _ زیگمو

کابل سه فیش تلویزیون٬ کابل کامپوزیت RCA (کابل 3 رنگ قرمز٬ زرد و سفید)

کابل سه فیش تلویزیون کابل کامپوزیت RCA کابل سه رنگ قرمز زرد و سفید می‌باشد. کابل کامپوزیت انتقال سیگنال تصویر را انجام داده و می‌تواند سیگنال استریو را نیز منتقل کند. کابل کامپوزیت دارای رنگ‌های اصلی قرمز زرد و سفید است هر کدام از این کابل‌ها مسئولیت خاصی دارند به عنوان مثال کار کابل زرد رنگ سیگنال ویدیویی را منتقل می‌کند و می‌تواند تصاویر با کیفیت استاندارد و SD برای شما منتقل کرده و آنها را با کیفیت بسیار بالا برایتان نمایش دهد. با استفاده از کابل سفید تلویزیون می‌توانید تصاویر دوربین را به صفحه نمایش تلویزیون منتقل کرده و فیلم‌ها و تصاویر خود را در ابعادی بزرگتر و با کیفیت بهتر مشاهده کنید. در ایران استفاده از کابل HDMI بسیار رایج تر و پر کاربرد تر می‌باشد. با استفاده از این کابل می‌توانید به صورت همزمان صدا و تصویر را با کیفیت بالا منتقل کرده و آنها را مشاهده کنید. کابل‌های قرمز رنگ و سفید رنگ هر دو برای کانال‌های صوتی چپ و راست استفاده شده و می‌تواند صدای چپ و راست را منتقل کرده و صدای استریو بهتری را برای شما ارائه دهند.

یکی از نکات و ویژگی‌های بسیار مهم در مورد این کابل‌ها این است که تلویزیون‌های قدیمی و همچنین تلویزیون‌های جدید از امکانات جداسازی صدا و تصویر برخوردار نیستند و تمام این کارها را توسط کابل سفید انجام می‌دهند و به همین دلیل تنها یک جای کابل دارند. اگر تلویزیون‌های شما از جمله تلویزیون‌های قدیمی باشد اگر بخواهید به دستگاه‌های سی دی پلیر CD Player متصل شوید یا هر دستگاه دیگری اتصال را برقرار کنید باید از کانورتور‌ها برای تبدیل کابل‌های سفید صدا و تصویر بهره بگیرید و سپس از آنها به به عنوان کابل تک فیش تلویزیون استفاده کنید. کابل سه رنگ کامپوزیت صدا و تصویر را به بهترین شکل ممکن برای شما منتقل می‌کند.

 پیشنهاد میکنیم برای مشاهده انواع قیمت تلویزیون در سایت دبی کوچولو روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

تفاوت کابل‌های تلویزیونی چیست؟ کدام یک را بخریم؟ _ زیگمو

کابل 5 رشته ای کامپوننت RCA

کابل 5 رشته کامپوننت Component RCA سه ورودی تصویر و دو ورودی صدا دارد. این کابل بیشتر شبیه کابل کامپوزیت عمل می‌کند اما پراکندگی و انشعابات بیشتری دارد. اگر شما 5 کابل کامپوزیت داشته باشید می‌توانید از آنها به عنوان یک کابل کامپوننت بهره بگیرید. در کابل‌های کامپوننت مانند کابلهای کامپوزیت رنگ‌های قرمز و سفید برای انتقال صدا استفاده می‌شود. البته رنگ‌های آبی قرمز و سبز نیز وجود دارند که می‌توانند ویدیو و تصاویر و محتواهای تصویری را با کیفیت بالای اچ دی منتقل کنند. پورت کامپوننت ورودی تصویر و دو ورودی صدا دارد. کابل کامپوننت از جمله کابل های پرفروش تلویزیون محسوب می‌شود باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که کابل کامپوننت عملکردی شبیه به کابل کامپوزیت دارد و می‌تواند ویدیو را با کیفیت بالا منتقل نماید.

تفاوت کابل‌های تلویزیونی چیست؟ کدام یک را بخریم؟ _ زیگمو

کابل VGA مناسب برای گیمرها

کابل VGA از جمله قدیمی‌ترین کابل‌ها است که به خصوص گیمرها از این کابل استفاده می‌کنند. کابل VGA برای گیم‌ها و انجام بازی‌های مختلف گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. این کابل برای اتصال کامپیوتر به مانیتور یا ویدئو پروژکتور نیز استفاده می‌شود. کابل VGA ارتباط آنالوگ تصویر را برای کاربران فراهم می‌کند و می‌تواند منابع تصویری را از رایانه به تلویزیون شما منتقل کند. اگر گیمر هستید یا می‌خواهید از تلویزیون خود را برای انجام بازی‌های مختلف بهره بگیرید با استفاده از کابل VGA به راحتی می‌توانید رایانه را به تلویزیون متصل کرده و بازی‌های خود را در صفحه نمایش بزرگ تر انجام داده و از جزئیات و وضوح بسیار آنها لذت ببرید. باید گفت که کابل VGA مناسب ترین کابل برای گیمرهای حرفه‌ای محسوب می‌شود.

تفاوت کابل‌های تلویزیونی چیست؟ کدام یک را بخریم؟ _ زیگمو

کابل اتصال DVI

کابل اتصال DVI همانند کابل VGA عمل می‌کند اما باید گفت که در مقایسه با آن جدیدتر است. با استفاده از کابل DVI می‌توان به کامپیوتر متصل شد و صفحه نمایش مانیتور را نیز مشاهده کرد. با استفاده از این کابل شما می‌توانید سیگنال دیجیتالی کامل این را نیز منتقل کنید. حتی اگر دستگاه‌های شما امکان استفاده از آن را نداشته باشند این کابل می‌تواند سیگنال آنالوگ را نیز برای شما منتقل کند. باید گفت که همه کابل‌ها و پورت‌های DVI می‌توانند به صورت دوگانه دیجیتال یا آنالوگ کار کند. البته برخی از آنها نیز از این قابلیت بی‌بهره هستند. امروزه پیشرفت‌های بسیار گسترده در زمینه تکنولوژی صورت گرفته و پیشرفت‌های چشمگیری داشتند. پورت‌های DVI از جمله پورت‌های دوگانه‌ای است که با لیبل (DVI-I) شناخته می‌شود. برخی از این پورت قابلیت لینک دوگانه نیز دارند که می‌توانند تصاویر اچ دی را بر روی نمایشگر و تلویزیون پخش کنند. باید به این نکته بسیار مهم نیز توجه داشته باشید که با گذشت زمان کابل HDMI جایگزین پورت‌های DVI شده و کاربرد بیشتری دارد تمامی مدل‌های کابل این به صورت دیجیتال و آنالوگ کار نمی‌کنند.

تفاوت کابل‌های تلویزیونی چیست؟ کدام یک را بخریم؟ _ زیگمو

کابل HDMI جایگزین مناسب برای کابل DVI

امروزه تمامی تلویزیون‌ها و مانیتور‌ها توسط هر برند و مارکی که تولید شده باشند از کابل HDMI پشتیبانی می‌کند. شما زمانی که نیاز داشته باشید می‌توانید این کابل را به تلویزیون متصل کرده و اطلاعات صوتی و تصویری خودتان را منتقل کنید. طیف گسترده ای از محصولات الکترونیکی مانند کنسول‌های بازی کارت‌های گرافیک و دوربین‌های دیجیتال به پورت HDMI مجهز شده‌اند. پورت HDMI نام بسیار آشنایی برای مردم است و در میان کاربران کاملا پر کاربرد می‌باشد. این کابل در حال حاضر تغییراتی داشته و به روز شده است.

تفاوت کابل‌های تلویزیونی چیست؟ کدام یک را بخریم؟ _ زیگمو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا