امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

راهنمای آشنایی با تکنولوژی تلویزیون پلاسما و مقایسه با تلویزیون ال ای دی و ال سی دی

راهنمای آشنایی با تکنولوژی تلویزیون پلاسما و مقایسه با تلویزیون ال ای دی و ال سی دی

یکی از تکنولوژی‌هایی که در بازار در تلویزیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تکنولوژی تلویزیون پلاسما می‌باشد. علت اینکه پلاسما می‌گویند به خاطر وجود گاز پلاسما در پنل تلویزیون است. پلاسما حالت چهارم ماده است یعنی اگر به ماده در حالت گاز گرما داده شود اتم‌های سازنده گاز از مدار خود خارج می‌شوند و به راحتی می‌توانند جریان برق را از خود عبور دهند. در این مقاله قصد داریم تکنولوژی تلویزیون‌های پلاسما را به صورت کامل برای شما توضیح دهیم. در این مقاله ویژگی‌های مختلف تلویزیون پلاسما را ارائه داده و با تلویزیون‌های ال ای دی و ال سی دی مقایسه می‌کنیم. در این مقاله به دنبال پاسخ این سوال مهم هستیم که منظور از تلویزیون‌های پلاسما چیست؟ تلویزیون‌های پلاسما به چه تکنولوژی‌هایی مجهز شده‌اند؟ به طور کلی تلویزیون‌های پلاسما چقدر عمر می‌کنند؟ مصرف برق تلویزیون‌های پلاسما چقدر است؟ عیب‌ها و مزایای تلویزیون پلاسما چیست؟ آیا گازی که در تلویزیون پلاسما وجود دارد احتمال نشت کردن به محیط اطراف دارد؟ آیا افزایش ارتفاع بر روی تصویر تلویزیون پلاسما موثر است؟ تلویزیون پلاسما با تلویزیون ال ای دی و ال سی دی چه تفاوتی دارد؟ اگر میخواهید پاسخ هر کدام از این پرسش‌ها را به دست بیاورید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای آشنایی با تکنولوژی تلویزیون پلاسما و مقایسه با تلویزیون ال ای دی و ال سی دی _ زیگمو

منظور از تلویزیون پلاسما چیست؟

در تلویزیون‌های پلاسما گازی به کار رفته است به همین دلیل به آن تلویزیون پلاسما گفته می‌شود. اگر بخواهید نحوه کار کردن تلویزیون‌های پلاسما را بفهمید فقط کافیست نحوه کار کردن لامپ‌های نئونی و فلورسنتی را با یکدیگر مقایسه کنید. زمانی که جریان برق با سرعت از داخل گازهای نئون یا زنون عبور می‌کند باعث می‌شود که لامپ روشن یا خاموش شود. در تلویزیون‌های پلاسما در هر پیکسل مقدار معینی گاز نئون یا زنون به کار رفته است. همچنین در این پیکسل‌ها مواد شیمیایی فسفر نیز وجود دارد زمانی که الکتریسیته از پیکسل‌ها عبور می‌کند گازها نور نا مرئی فرابنفش تولید می‌کند. این دوره نا مرئی فرابنفش پس از اینکه با پوشش فسفری برخورد می‌کند به نورهای مرئی قرمز آبی و سبز تبدیل می‌شود و می‌تواند رنگ‌ها را برای شما ارائه دهد. نحوه کار تلویزیون پلاسما مانند لامپ‌های فلورسنت می‌باشد.

تلویزیون پلاسما چه تکنولوژی دارد؟

ویژگی تلویزیون‌های پلاسما به این شرح است که در این تلویزیون‌ها تصویر به وسیله شبکه پیکسل‌های قرمز سبز و آبی تولید می‌شود. اگر تلویزیون لازم باشد رنگ قرمز را تولید کند باید ولتاژ به الکترودهای انتهای سلولها وارد شود و سپس گاز یونیزه می‌شود و نور فرابنفش تولید می‌کند. نور تولید شده است به پوشش فسفر قرمز رنگ که داخل پیکسل‌ها قرار گرفته اند تابیده می‌شود و در نتیجه نور قرمز مرئی ایجاد می‌شود.

جهت خرید و مشاهده انواع قیمت تی وی در سایت دبی کوچولو روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

راهنمای آشنایی با تکنولوژی تلویزیون پلاسما و مقایسه با تلویزیون ال ای دی و ال سی دی _ زیگمو

تلویزیون‌های پلاسما چقدر عمر میکنند؟

اگر قصد خرید تلویزیون پلاسما دارید حتما این سوال ذهن شما را درگیر کرده است که میزان عمر تلویزیون‌های پلاسما چقدر است؟ با توجه به اینکه تلویزیون‌های پلاسما از قیمت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند به راحتی نمی‌توان این تلویزیون‌ها را تعویض کرد یا آنها را به تعمیرکار سپرد. یک ویژگی بسیار خوب در تلویزیون‌های پلاسما که مزیت آنها نیز محسوب می‌شود این است که خوشبختانه طول عمر تلویزیون پلاسما در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر بیشتر است. به طور متوسط طول عمر تلویزیون پلاسما از 60 هزار تا 100 هزار ساعت متغیر است. اگر بخواهیم به مقایسه طول عمر تلویزیون پلاسما و تلویزیونهای ال سی دی و ال ای دی بپردازیم باید بگوییم که طول عمر تلویزیون‌های اولد ال ای دی ال سی دی و کیولد کمتر از تلویزیون‌های پلاسما می‌باشد. شما می‌توانید با انجام راهکارهایی طول عمر هر تلویزیونی را نیز افزایش دهید. یکی از عواملی که باعث افزایش طول عمر تلویزیون پلاسما می‌شود این است که روشنایی تلویزیون و کنتراست تصاویر را کاهش دهید و در نتیجه می‌توان به افزایش عمر تلویزیون کمک کنید.

جهت خرید و مشاهده قیمت تلویزیون ال ای دی در سایت دبی کوچولو روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

مصرف برق تلویزیون‌های پلاسما چقدر است؟

یکی از معایب تلویزیون‌های پلاسما این است که مصرف برق این تلویزیون‌ها در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر بالاتر است. زیرا تلویزیون‌های پلاسما از نرخ به روز رسانی بالاتری پشتیبانی می‌کنند و درنتیجه روشنایی بالاتری را نیز برای شما ارائه می‌دهند. به همین دلیل مصرف برق تلویزیون‌های پلاسما بیشتر از سایر تلویزیون‌ها می‌باشد. اگر مصرف برق را شما اهمیت بسیار زیادی دارد می‌توانید به دنبال خرید تلویزیون دیگری باشید. البته می‌توان با انجام راهکار‌هایی میزان مصرف برق تلویزیون را نیز کمتر کنید. به عنوان مثال از تلویزیون در ساعت‌های خاصی استفاده کنید و در اوج مصرف برق تلویزیون را خاموش کنید. کارهای دیگری که باعث می‌شود میزان برق تلویزیون پلاسما کاهش یابد این است که به صورت پی در پی تلویزیون را خاموش و روشن نکنید و در ساعت‌های معینی از آن استفاده کنید. زمانی که برای مدت زمان طولانی از تلویزیون استفاده نمی کنید حتماً دوشاخه برق را از پریز بکشید. عامل دیگری که باعث کاهش میزان مصرف برق تلویزیون پلاسما و افزایش عمر تلویزیون پلاسما می‌شود این است که میزان نور صدا و کنتراست تصاویر را کاهش دهید. در زمانی که از تلویزیون استفاده نمی کنید حتماً آن را خاموش کنید.

تکنولوژی تلویزیون پلاسما چه معایبی دارد؟

تلویزیون پلاسما مانند هر تلویزیون دیگری دارای مزایا و معایب مختلفی است. از جمله معایبی که می‌توان برای تلویزیون پلاسما مطرح کرد این است که تلویزیون‌های پلاسما مصرف برق بسیار بالایی دارند. همچنین یکی دیگر از معایب تلویزیون پلاسما این تلویزیون‌ها به قابلیت اسمارت مجهز نشده اند و این محصولات هوشمند نیستند. تلویزیون‌های پلاسما روشنایی و کنتراست کمتری در مقایسه با سایر تلویزیون‌ها دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های تلویزیون‌های پلاسما این است که وزن بسیار بالایی دارند و جابجا کردن آن به راحتی امکان پذیر نیست. همچنین از نظر ضخامت بدنه نیز تلویزیون‌های پلاسما در مقایسه با سایر محصولات ظرافت و زیبایی کمتری دارند. یکی دیگر از معایب تلویزیون پلاسما این است که احتمال پیکسل سوختگی در تصویر نیز در این محصولات وجود دارد. نکته بسیار مهم این است که اگر یک تصویر بر روی صفحه نمایش تلویزیون برای مدت زمان طولانی باقی بماند تلویزیون دچار سوختگی تصویر می‌باشد و سایه آن می‌تواند تا مدت‌ها بر روی تصویر باقی مانده و شما چندین زیر سایه آن را نیز مشاهده می‌کنید.

راهنمای آشنایی با تکنولوژی تلویزیون پلاسما و مقایسه با تلویزیون ال ای دی و ال سی دی _ زیگمو

آیا از تلویزیون پلاسما گاز نشت می‌کند؟

هنگام خرید تلویزیون پلاسما شاید این سوال برای شما ایجاد شود که آیا امکان نشت گاز از تلویزیون پلاسما وجود دارد؟ برای اینکه بتوان به این سوال پاسخ داد باید به ساختار پیکسلهای تلویزیون پلاسما توجه کنید در تلویزیون پلاسما پیکسل‌ها از اجزای مثل گاز پلاسما فسفر و صفحات شارژ تشکیل شده‌اند که با نام سلول نیز شناخته شده اند و به صورتی مهر و موم شده اند که امکان نشت گاز و مواد دیگر از آنها وجود ندارد. حتی زمانی که برای پیکسل مشکل ایجاد شود یا از میزان شارژ آن کم شود شما نمی توانید آنها را مجدد شارژ کنید. به همین دلیل بعد از گذشت زمان پیکسل‌ها روشنایی خودشان را از دست می‌دهند و به اصطلاح پیکسل‌ها می‌سوزند. اگر تعداد پیکسل‌هایی که بر روی صفحه نمایش تلویزیون دچار سوختگی شده اند زیاد باشد باید پنل تلویزیون تعویض شود.

آیا افزایش ارتفاع بر روی تصویر تلویزیون پلاسما موثر است؟

با توجه به اینکه در تلویزیون‌های پلاسما گاز وجود دارد و در سلول‌ها یا پیکسل‌ها گاز به کار رفته است با افزایش ارتفاع از سطح دریا این امکان وجود دارد که کیفیت تصویر پلاسما تغییر ایجاد شود اما باید به این حقیقت اشاره کنیم که در تلویزیون‌های پلاسما هیچ تغییری ایجاد نمی شود. زیرا اختلاف ارتفاع از سطح دریا باعث بالا رفتن فشار هوا می‌شود و تلویزیون برای شارژر گاز باید انرژی بیشتری مصرف کنند. در نتیجه به آن فشار زیادی نیز وارد می‌شود و ممکن است در زمان کوتاهی به تعمیر نیاز پیدا کند.

آیا نصب تلویزیون پلاسما بر روی دیوار در کیفیت تصویر موثر است؟

با توجه به اینکه امروزه فضای کاربران محدود است بسیاری از آنها تمایل دارند که تلویزیون را به دیوار متصل کنند. یکی از چالش‌هایی که برای کاربران وجود دارد چگونگی نصب تلویزیون پلاسما به دیوار می‌باشد. شاید این تصور نیز برای شما ایجاد شود که زمانی که تلویزیون را به دیوار متصل کنیم کیفیت آن کم می‌شود. زیرا در بسیاری از تلویزیون‌ها فقط تصویر از زاویه روبرو واضح است و اگر ارتفاع و زاویه تلویزیون تغییر یابد کیفیت تصاویر نیز تغییر پیدا می‌کند. خوشبختانه باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که این مشکلات در تلویزیون‌های پلاسما ایجاد نمی شود. زیرا این تلویزیون‌ها زاویه دید گسترده دارند و شما از هر زاویه و ارتفاعی که تلویزیون را مشاهده کنید تصاویر را با کیفیت یکسان دریافت می‌کنید. یکی از مزیت‌های تلویزیون پلاسما در مقایسه با سایر تلویزیون‌ها این است که زاویه دید تلویزیون پلاسما در مقایسه با تلویزیونهای ال ای دی و ال سی دی بیشتر است و در حدود 180 درجه می‌باشد.

راهنمای آشنایی با تکنولوژی تلویزیون پلاسما و مقایسه با تلویزیون ال ای دی و ال سی دی _ زیگمو

آیا تلویزیون‌های پلاسما در هنگام کار کردن گرما تولید می‌کنند؟

با توجه به اینکه در تلویزیون‌های پلاسما گاز پلاسما وجود دارد که باعث شارژ شدن پیکسل می‌شود و در نتیجه تصاویر ارائه می‌شود باید. به این نکته مهم اشاره کرد که اگر برای مدت زمان طولانی از تلویزیون استفاده کنید باعث تولید گرما می‌شود. شارژر گاز پلاسما بعد از مدتی می‌تواند گرما تولید کند زمانی که تلویزیون پلاسما را روشن می‌کنید اگر بعد از چند دقیقه به تلویزیون دست بزنید می‌توانید گرمای صفحه نمایش و خود تلویزیون را احساس کنید و به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام نصب تلویزیون به دیوار یا قرار دادن بر روی میز فاصله آن را از دیوار رعایت کرده و امکان جریان هوا را در پشت تلویزیون برای آن فراهم کنید.

تفاوت تلویزیون پلاسما و LED در چیست؟

میان تلویزیون‌های پلاسما و LED تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد. از جمله نکاتی که در تفاوت تلویزیون پلاسما و ال ای دی وجود دارد این است که در تلویزیون‌های پلاسما عمق نمایش رنگ مشکی بیشتر از تلویزیون‌های LED می‌باشد. یکی از ویژگی‌های تلویزیون ال ای دی این است که می‌تواند کنتراست و وضوح تصویر بالاتری را در مقایسه با تلویزیون‌های پلاسما برای شما ارائه دهد. تلویزیون‌های پلاسما در مقایسه با تلویزیون‌های ال ای دی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر می‌باشند. اما نکته بسیار مهم این است که تلویزیون‌های پلاسما در مقایسه با LED از مصرف برق بیشتری برخوردار است.

یکی از نکاتی که در کیفیت تصویر تلویزیون نقش بسیار زیادی دارد نرخ به روز رسانی تصویر می‌باشد. در تلویزیون پلاسما نرخ به روز رسانی تصویر بیشتر از تلویزیون ال ای دی است. به همین دلیل شما بر روی صفحه نمایش تلویزیون پلاسما تصاویر با سرعت بالا و بدون تاخیر و تاری مشاهده می‌کنید. در تلویزیون‌های پلاسما زاویه دید بیشتر از تلویزیون‌های ال ای دی می‌باشد. در تلویزیون‌های LED نرخ به روز رسانی بین 120 تا 240 هرتز است اما در تلویزیون‌های پلاسما نرخ به روز رسانی در حدود 60 هرتز می‌باشد.

راهنمای آشنایی با تکنولوژی تلویزیون پلاسما و مقایسه با تلویزیون ال ای دی و ال سی دی _ زیگمو

تفاوت تلویزیون پلاسما با تلویزیون ال سی دی در چیست؟

تلویزیون‌های پلاسما و تلویزیون‌های LCD از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. اما تکنولوژی که در آنها به کار رفته است با یکدیگر متفاوت می‌باشد. طول عمر تلویزیون‌های پلاسما در مقایسه با تلویزیون‌های LCD بالاتر است. با توجه به اینکه تلویزیون ال ای دی هم نوعی ال‌سی‌دی محسوب می‌شود تمامی تفاوت‌هایی که برای تلویزیون ال ای دی بیان کردیم در تلویزیون پلاسما و ال سی دی نیز وجود دارد در تلویزیون‌های پلاسما احتمال پیکسل سوختگی وجود دارد اما این مشکل در تلویزیون‌های LCD وجود ندارد تلویزیون‌های پلاسما در سایزهای 37 اینچ تا 100 اینچ تولید می‌شود. اما ابعاد تلویزیون‌های ال سی دی محدود است پیکسل‌هایی که در تلویزیون‌های پلاسما وجود دارد سرعت بالاتری در تلویزیون‌های ال سی دی دارند. در تلویزیون‌های پلاسما گاز پلاسما وجود دارد به همین دلیل این تلویزیون‌ها گرمای بیشتری از تلویزیون‌های LCD تولید می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا