امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

راهنمای خرید سینمای خانگی

راهنمای خرید سینمای خانگی

اگر علاقه بسیار زیادی به تماشای فیلم و سریال دارید می‌توانید به سینما بروید و فیلم‌ها را در سالن سینما مشاهده کنید؛ اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند فیلم و سریال‌های مورد علاقه خودشان را در خانه مشاهده کرده و در خانه خودشان سینمایی کوچک یا به اصطلاح سینمای خانگی داشته باشند. در سال‌های گذشته با پیشرفت روز افزون علم و فناوری در کنار تلویزیون‌ها دستگاه‌هایی نیز تولید و به بازار عرضه شده اند که حکم سینمای خانگی را خواهند داشت. به طور کلی سینمای خانگی یک سیستم صوتی و تصویری است که شما می‌توانید برای سرگرمی در خانه از آن استفاده کنید. سیستم سینمای خانگی می‌تواند به پخش ویدیو با موزیک مورد علاقه شما بپردازد و به صورت کاملا حرفه ای و در برخی از موارد نیز به صورت نیمه حرفه‌ای اطلاعات و داده‌ها را با کیفیت مناسب برای شما ارائه می‌دهد. اگر قصد خرید سینمای خانگی را دارید ابتدا باید اطلاعات دقیق و کاملی از آن‌ها کسب کرده و این نوع سیستم را به خوبی بشناسید. پیش از خرید سینمای خانگی ابتدا راهنمای خرید سینمای خانگی را دریافت کرده و در این مقاله سعی می‌کنیم تاریخچه کوتاهی از سینمای خانگی را نیز برای شما ارائه دهیم. اگر قصد خرید سیستم سینمای خانگی را دارید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

راهنمای خرید سینمای خانگی _ سایت زیگمو

تاریخچه سینمای خانگی

به طور کلی دستگاه‌هایی که برای پخش فیلم و صوت مورد استفاده قرار می‌گیرد از زمان‌های گذشته در میان کاربران رایج بوده است. در دهه 1980 سینمای خانگی به طور رسمی شکل گرفت. این سیستم‌ها ابتدا به صورت دستگاهی طراحی شده اند که می‌توانستند به نمایش یک فیلم از پیش ضبط شده یا VHS بپردازند که با نام Laser Disc به بازار عرضه شد و در میان کاربران نیز با استقبال بسیار زیادی روبرو شد. دستگاهی که در سال 1980 به بازار عرضه شد با استفاده از یک تلویزیون می‌توانست فیلم مورد علاقه شما را برای کاربران ارائه دهد. اما در دهه 2000 میلادی این تکنولوژی با نوآوری و پیشرفت‌های بسیار چشمگیری روبه‌رو شد و در سیستم‌های صوتی و تصویری نیز تغییرات بسیار زیادی انجام شد. در این سال‌ها دستگاه‌های جدید پخش ویدیو یا پروژکتورهای ویدیویی به بازار عرضه شد و تجهیزات جدیدی نیز در نمایش فیلم‌ها برای سینمای خانگی مورد استفاده قرار گرفت و توانست افق روشنی را در این سیستم‌ها برای شما ایجاد کند. دستگاههای Blu-ray در ابتدا دستگاه‌های گرانی بودن و در سال 2016 برای اولین بار به بازار عرضه شده است و کاربران بسیاری که به سینمای خانگی علاقه داشتند این دستگاه‌ها را خریدند. در گذشته این دستگاه‌ها پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتند و به Blu-ray 3 تغییر پیدا کردند و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای نیز داشتند. به عنوان مثال این دستگاه‌ها به عینک های سه بعدی مجهز شدند که می‌توانست فیلم‌ها را با ابعاد شگفت انگیزی در عمق و سطح برای کاربران ارائه دهد. با گذشت زمان و پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی ایجاد شد امروزه استفاده کردن از سینمای خانگی کاملا رایج و به صرفه است و بسیاری از مشترکین سایت‌هایی مانند نتفلیکس Netflix فیلم‌های خودشان را به صورت حرفه‌ای دریافت و آنها را در سینمای خانگی خودشان مشاهده می‌کنند.

قسمت‌های تشکیل دهنده یک سینمای خانگی

اگر قصد خرید سینمای خانگی را دارید قبل از آن باید به راهنمای خرید سینمای خانگی توجه داشته باشید و کل قسمت‌ها و دستگاه‌هایی که برای سینمای خانگی هستند را به درستی بشناسید. سیستم‌های سینمای خانگی دارای قطعات و اعضای متعددی هستند که هر کدام از این قسمت کارایی مختلفی دارند و با توجه به مدل آنها در برندهای مختلف از قیمت و کارایی متفاوتی نیز برخوردار هستند. هر سینمای خانگی دارای سیستم HDTV می‌باشد. منظور از این، سیستم ویدئو پروژکتور است که می‌تواند با وضوح بسیار بالا بر روی یک دی وی دی پخش شود. همچنین یکی دیگر از بخش‌های سینمای خانگی و پخش کننده دی وی دی یا دیسک Blu-ray میباشد. قسمت دیگری که در تمامی سینماهای خانگی مشترک است قسمت اسپیکرها است. دستگاه پخش Blu-ray شامل تقویت کننده یا تعدادی تقویت کننده است و از چندین کانال با بلندگو‌ها نیز تشکیل شده است. قسمت مهم دیگری که در سینمای خانگی باید مورد توجه قرار بگیرد دستگاه آمپلی فایر جهت استریو سازی صدا یا همان تقویت کننده صدا می‌باشد. نکته بسیار مهم دیگر این است که در برخی از سیستم‌های سینمای خانگی دستگاه ساب ووفر نیز وجود دارد که می‌تواند اثرات فرکانسهای پایین فیلم را نیز کاهش داده و موسیقی متن فیلم را به راحتی برای شما ارائه می‌دهد. به طور کلی بخش‌ها و اجزای تشکیل دهنده یک سینمای خانگی شامل تلویزیون بزرگ یا ویدئو پروژکتور CRT، سیستم DLP پردازش دیجیتال نور، دستگاه پخش کننده دیسک، آمپلی فایر، ساب ووفر و بلندگو ها هستند. در سیستم‌های جدید سینمای خانگی بسیاری از این قسمت‌ها با یکدیگر ترکیب شده و به عنوان مثال یک دستگاه وظیفه دارد که وظیفه چندین قسمت را انجام داده و کارایی تمامی آنها را به دوش گرفته است. سینماهای خانگی به طور کلی با توجه به نوع استفاده و کارایی که در خانه شما دارند می‌توانند متفاوت باشند و در نتیجه از قیمت متفاوتی نیز برخوردار هستند.

راهنمای خرید سینمای خانگی _ سایت زیگمو

بلندگوها

اسپیکر یکی از اصلی ترین بخش‌هایی که در هر سینمای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هنگام دریافت راهنمای خرید سینمای خانگی عاملی که به شما کمک می‌کند که بهترین سینمای خانگی را بخرید توجه به بلندگوهای سینمای خانگی می‌باشد. بلندگوها به بهترین و بدترین کیفیت طبقه بندی شده اند. اگر می‌خواهید از سینمای خانگی خود را به عنوان یک دستگاه پخش کننده صدا استفاده کنید و فقط موزیک‌ها و موسیقی‌های مورد علاقه خود را گوش دهید توصیه می‌کنیم که در انتخاب و خرید اسپیکر دقت بسیار زیادی داشته باشید. در هر سینمای خانگی به صورت معمول 4 عدد بلندگو وجود دارد. دو عدد از این بلندگوها در مقابل شما و دو عدد دیگر نیز در پشت سر شما قرار می‌گیرند. هر کدام از این اسپیکرها سیگنال‌های صوتی را به چندین کانال تقسیم بندی کرده و تمامی اطلاعات صوتی را با دقت بسیار بالا برای شما ارائه می‌دهند. اگر فیلم یا موزیک مورد علاقه شما به صورت دالبی ضبط شده باشد صداها از سمت‌های مختلف به گوش شما می‌رسد. اسپیکرهای قدرتمند به راحتی می‌تواند صدا را شناسایی کرده و آنها را بعد از پردازش با اطلاعات بسیار گسترده‌ای ارائه دهد. چهار بلندگو در اسپیکر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هر سینمای خانگی یک بلندگوی مرکزی نیز وجود دارد که در قسمت وسط سینمای خانگی قرار میگیرد. بلندگو‌هایی که در سینمای خانگی به کار رفته است به راحتی می‌تواند جنبه‌های گفتاری و صوتی را نیز برای شما پخش کند.

راهنمای خرید سینمای خانگی _ سایت زیگمو

بلندگو‌هایی که در قسمت پشت سر شما قرار می‌گیرد این امکان را برای شما فراهم می‌کند که سر و صدای پس زمینه را در فیلم یا موزیک دریافت کنید. به عنوان مثال اگر در صحنه صدای رود، و صدای حرکت هواپیما وجود داشته باشد شما به راحتی می‌توانید آنها را از بلندگوهای پشتی دریافت کنید. بلندگو‌هایی که در قسمت جلوی شما قرار می‌گیرد این وظیفه را دارند که صدا را از سمت جلو به بلندگوهای پشت سر شما هدایت کنند به همین دلیل شما در میدانی از صداها به صورت چند بعدی قرار گرفته اید و این احساس را دارید که تمامی موسیقی‌ها را به صورت واقعی دریافت کرده‌اید. به همین دلیل هنگام خرید سینمای خانگی توجه به کانال‌های منبع پخش کننده و بلندگو‌های به کار رفته در سینمای خانگی نقش بسیار مهمی دارد. اگر قصد خرید سینمای خانگی را دارید حتماً به بلندگوهای مورد نظر خود را توجه داشته باشید. بلندگوهای 1.5 کانال معمولاً می‌توانند Blu-ray و SACD را به بهترین شکل ممکن برای شما پخش کند. بلندگوهای 1.6 کاناله نیز با سیستم‌های دالبی دیجیتال رمزگذاری شده اند و برای تعداد کمی از دی وی دی‌ها مناسب می‌باشد. بلندگو‌های دیگری که باید به آن‌ها توجه داشته باشید بلندگوهای 1.7 کاناله است این بلندگوها در برخی از ایستگاه Blu-ray مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آمپلی فایر A/V

یکی دیگر از نکته‌های که هنگام خرید سینمای خانگی باید مورد توجه قرار بگیرد آمپلی فایر است. این دستگاه دقیقا کاری همانند دستگاه گیرنده و تقویت کننده در تمامی سیستم‌های استریو انجام می‌دهد. آمپلی فایر سیگنال‌های دستگاه‌های ورودی مانند VCR را دریافت می‌کند و بعد از تقویت کردن به دستگاه خروجی تلویزیون ارسال می‌کند. آمپلی فایرها از چندین اجزای مختلف تشکیل شده اند. برخی از این اجزا یک پخش کننده دی وی دی هستند که با توجه به انتخاب شما می‌توانند متفاوت باشند.

بررسی بخش‌های گیرنده

در خرید سینمای خانگی و راهنمای خرید سینمای خانگی حتماً بخش‌های گیرنده را بررسی کنید. راهنمای خرید سینما خانگی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که قبل از خرید یک دستگاه سینمای خانگی تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های دستگاه را کنترل کنید. در این مرحله شما باید تمامی ورودی‌های صوتی و تصویری را که برای پخش ویدیو مورد استفاده قرار می‌گیرند بررسی کنید. در این مرحله حتماً باید دستگاه پخش کننده ویدیو DVD player, DVR را مورد بررسی قرار دهید. در مرحله بعدی باید آمپلی فایرها که هر کانال صوتی را نیز تقویت می‌کند مورد بررسی قرار بگیرد. سیستم کالیبراسیون داخلی هستند که اگر به صورت صحیح مورد استفاده قرار بگیرد عملیات کالیبراسیون صوتی انجام می‌شود. به همین دلیل آمپلی فایر و بلندگو‌ها باید در یک مکان درستی قرار بگیرد تا صدا به چرخش در آمده و اگر مکان آنها به درستی قرار نگرفته باشد صدا به صورت کاملا عادی به گوش شما می‌رسد و با شنیدن موسیقی‌های عادی تفاوتی برای شما ندارد. به همین دلیل هنگام خرید آمپلی فایر باید دقت داشته باشید که آمپلی فایر مورد نظر شما بتواند اطلاعات پیشرفته صدا مانند فرمت‌های Dolby را نیز پردازش کند همچنین میتوانید آمپلی فایر با استفاده از usb به کامپیوتر متصل کنید. آمپلی فایر باید داک مخصوص MP3 داشته باشد و قابلیت اتصال به وای فای نیز برخوردار باشد. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که آمپلی فایر توانایی اتصال مستقیم به اینترنت یا اترنت را نیز داشته باشد و صدا به صورت دالبی تنظیم کند.

راهنمای خرید سینمای خانگی _ سایت زیگمو

تلویزیون

یکی از بخش‌های جدا نشدنی که در خرید یک سیستم سینمای خانگی بسیار موثر است توجه به تلویزیون می‌باشد. بخش‌هایی مانند تلویزیون پیچیده و گسترده نیست و بزرگترین تغییر فیزیکی و ظاهری که بعد از خرید یک سینمای خانگی برای شما باید مورد توجه قرار بگیرد تلویزیون شما است. اگر شما یک صفحه نمایش عالی داشته باشید به راحتی می‌توانید از سینمای خانگی مورد نظر خودتان لذت ببرید. تلویزیون‌ها در سال‌های اخیر تغییرات بسیار زیادی داشته اند و می‌توانند به عنوان مکمل یک سینمای خانگی مورد استفاده قرار بگیرد. برای انتخاب و خرید تلویزیون برای سینمای خانگی باید به سایز و اندازه تلویزیون خودتان توجه بسیار زیادی داشته باشید. اندازه صفحه نمایش تلویزیون باید یک سوم فاصله نشستن شما از تلویزیون باشد.

راهنمای خرید سینمای خانگی _ سایت زیگمو

در خرید تلویزیون برای سینما خانگی قسمتی که مبل یا صندلی شما در نظر گرفته شده است را حتما با فاصله تلویزیون اندازه بگیرید و دقت کنید که این فاصله یک سوم اندازه ابعاد صفحه نمایش تلویزیون باشد. در این صورت می‌توانید تصاویر را به صورت مناسب و بدون خطوط دریافت کنید. اگر این فاصله رعایت نشده باشد تصاویر بسیار بزرگتر یا کوچکتر از حد عادی ارائه شده و وضوح بسیار مناسبی را دریافت نمی‌کنید. تلویزیون‌هایی که با کیفیت بسیار بالا HDTV هستند خطوط عمودی تر و همچنین وضوح بهتری را برای شما ارائه می‌دهد. اگر شما نزدیک به تلویزیون بنشینید فرمت تصویری کیفیت کمتری خواهد داشت اگر هم سالنی که سینمای خانگی شما در آن قرار گرفته است بزرگ می‌باشد باید از یک صفحه نمایش پروجکشن استفاده کنید. این صفحات تا 200 اینچ هم دارند و می‌توانند ویدیو‌ها را مانند یک تلویزیون معمولی برای شما ارائه دهند. معمولا از جنس پارچه هستند و دارای تیونر تلویزیونی داخلی نیستند به همراه با یک تیونر جداگانه مانند دستگاه پخش کننده دی وی دی کار می‌کنند.

جهت خرید و مشاهده انواع قیمت تی وی در سایت دبی کوچولو روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

دستگاه پخش کننده یا دی وی دی پلیرها

سینمای خانگی از انواع فرمت‌های صوتی ضبط شده پشتیبانی می‌کند و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که تصاویر در ابعاد اصلی و با کیفیت بسیار بالایی مشاهده کنید. برخی از دستگاه‌های پخش کننده دی وی دی این قابلیت را دارند که تصویر از دستگاههای دیگر مانند ماهواره و تلویزیون نیز ضبط شود. با هر دی وی دی می‌توانید برنامه مورد نظر خود را در این دستگاه ضبط کرده و آنها را در زمان دیگری و حتی بارها مشاهده کنید. DVD پلیر‌ها به یک ‌هارد دیسک متصل می‌شود که این کارت‌ها ظرفیت محدودی دارد البته شما می‌توانید فلش مموری را نیز به‌هارد دیسک متصل کرده و فضای بیشتری را برای ذخیره سازی داشته باشید. در ضبط و پخش دیجیتال در حال حاضر چندین پارامتر مختلف وجود دارد. بهترین قسمت‌های آن پخش کننده‌های Blu-ray یا HD-DVD هستند. این دو مدل از سیستم لیزر یا فرابنفش استفاده می‌کنند.

راهنمای خرید سینمای خانگی _ سایت زیگمو

بررسی اتصالات

نکته بسیار مهم در سینمای خانگی اتصالات آن می‌باشد. قبل از خرید سینمای خانگی حتماً این قسمت را به خوبی بشناسید.

HDMI

پورت HDMI برای اتصال تلویزیون به سینمای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر سینمای خانگی به صورت معمول سه عدد پورت HDMI وجود دارد اما اگر تعداد آنها افزایش یابد کارایی بهتری را نیز برای شما خواهد داشت. اتصالات دیگری که باید مورد بررسی قرار بگیرد Component Video کامپوننت ویدیو می‌باشد. این درگاه برای پخش به صورت HD است و دستگاه‌هایی که ورودی HDMI ندارند بیشتر از این درگاه استفاده می‌کنند. کامپوزیت ویدیو Composite Video یک اتصال تک کابلی است و برای پخش محتوا به صورت SD مورد استفاده قرار می‌گیرد. Digital Audio می‌تواند سیگنال‌های دیجیتال را در سیستم‌هایی که پورت HDMI ندارند مشاهده و آنها را پخش کند. پورت usb این امکان را برای شما فراهم می‌کند که سینمای خانگی خود را به کامپیوتر متصل کنید.

راهنمای خرید سینمای خانگی _ سایت زیگمو

سینمای خانگی مناسب برای یک اتاق

اگر قصد خرید سینمای خانگی برای یک اتاق را دارید حتما باید به محل قرار گرفتن آن توجه داشته باشید. هر سینمای خانگی مناسب برای یک اتاق باید ابعاد مشخصی داشته باشد. ابتدا باید سینمای خانگی را در درون اتاق خودتان قرار دهید و سپس در مورد خرید و مدل آن تصمیم بگیرید. متراژ اتاق و شکل آن و همچنین فاصله مبلمان تاثیر بسیار مهمی در سینمای خانگی دارد. اگر قصد دارید برای اتاق‌های خواب یا فضاهای کوچک سینمای خانگی بخرید باید توصیه کنیم که به دنبال خرید سینمای خانگی با اسپیکرهای کوچک باشید. ساندبار‌ها همان اسپیکرهای مختصر و مفیدی هستند که در سینماهای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به اندازه ساندبار‌ها دقت کنید زیرا ساندبار معمولا در جلوی تلویزیون قرار می‌گیرد و مانع حرکت نور مادون قرمز تلویزیون می‌شود و همین دلیل نمی‌توان آنها را تعویض کرده یا از تلویزیون را خاموش و روشن کنید.

 

خرید سینمای خانگی برای اتاق نشیمن یک آپارتمان و محیط‌های بزرگ

اگر قصد خرید سینمای خانگی برای اتاق نشیمن یا آپارتمان تان را دارید حتما سینمایی بخرید که دارای کامپوننت باشند. کامپوننت‌ها بلندگوهای گرد و قوی دارند که قدرت 16 باندی برای شما ارائه می‌دهند. این دستگاه‌ها معمولاً در کیفیت پخش دی وی دی‌ها بسیار موثر هستند. اگر قصد خرید سینمای خانگی را برای اتاق‌های بزرگ دارید براحتی می‌توانید مدل‌های جدید و بسیاری از آنها را مورد توجه قرار داده و بخرید حتما به سایز اتاق و فاصله نشستن خودتان سینمای خانگی توجه داشته باشید.

راهنمای خرید سینمای خانگی _ سایت زیگمو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا