امکانات تلویزیون + آموزش

عوامل موثر در کیفیت تصویر تلویزیون چیست؟

عوامل موثر در کیفیت تصویر تلویزیون چیست؟

 هنگام خرید تلویزیون هدف بسیاری از کاربران تماشای فیلم‌های مهیج با کیفیت بسیار بالا است؛ لذت دیدن یک فیلم مهیج با کیفیت بالا چیزی است که همه ما آن را دوست داریم و از تجربه کردن آن لذت می‌بریم. زمانی یک فیلم کیفیت تصویر خوبی خواهد داشت که تلویزیون مورد نظر ما نیز از کیفیت تصویر بسیار بالایی برخوردار باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌های افزایش کیفیت تصویر تلویزیون آشنا کنیم. در این مقاله بهترین روش‌های افزایش کیفیت تصویر تلویزیون را برای شما معرفی می‌کنیم. اگر قصد خرید تلویزیون دارید یا میخواهید تنظیمات تلویزیون خودتان را انجام دهید و آنها را به گونه‌ای تنظیم کنید که بهترین کیفیت تصویر را دریافت کنید با ما همراه باشید.

عوامل موثر در کیفیت تصویر تلویزیون _ زیگمو

تغییر Sharpness

یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید کیفیت تصویر تلویزیون را افزایش دهید و به طور کلی یکی از روشهای متداول در افزایش کیفیت تصویر تلویزیون محسوب می‌شود تغییر Sharpness می‌باشد. این روش یکی از بهترین روشهای افزایش کیفیت تصویر تلویزیون است. شما می‌توانید با تغییر Sharpness میزان کیفیت خروجی خودتان را افزایش دهید. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که تنظیمات Sharpness دستگاه باید به صورت مداوم تغییر کند. این تنظیمات با توجه به تصاویر تنظیم شده بر روی صفحه نمایش تصاویر و فیلم‌ها همواره قابل تغییر است. اگر میزان Sharpness نیز افزایش یابد شما تصاویر با کیفیت بهتری دریافت می‌کنید. با افزایش میزان Sharpness لبه های تصاویر نیز به صورت تیز تر و لبه دار تر ارائه می‌شود. زمانی که شما میزان Sharpness را کم می‌کنید وضوح تصاویر نیز کمتر شده و شما تصاویر مبهم تر و حتی بدون مرز بندی مشاهده می‌کنید. به عبارتی هر چه میزان Sharpness کمتر شود تمایزی که میان تصاویر و رنگ‌ها وجود دارد از بین می‌رود با کم شدن Sharpness شما بعضی از تصاویر را به صورت درهم و تار دریافت می‌کنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر به میزان مصرف برق تلویزیون توجه دارید این گزینه را بر روی متوسط قرار دهید و اگر میخواهید به بهترین کیفیت تصویر را دریافت کنید حتماً میزان Sharpness را افزایش دهید. اگر تلویزیون مورد نظر شما به کیفیت تصویر 4K مجهز شده است و فیلم مورد نظر شما نیز بر اساس کیفیت تصویر 4K است می‌توانید با بالابردن Sharpness کیفیت تصویر آن را بهتر کنید و نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که نور Sharpness نیز نباید به اندازه ای زیاد نباشد که چشم شما آسیب بزند. البته از نظر علمی هیچگاه ثابت نشده است که افزایش نور تلویزیون به چشم آسیب می‌زند اما آنچه که متداول است و در طول تجربه ثابت شده است این است که ممکن است با افزایش نور Sharpness تلویزیون، چشمتان تا حدودی آسیب ببیند همچنین باعث میزان مصرف بیشتری از برق نیز می‌شود. کیفیت تصویر 4K یکی از بهترین کیفیت‌های تصاویر شناخته می‌شود این کیفیت تصویر تحول بسیار عظیم را در دنیای کیفیت‌های تصاویر ایجاد کرده است.

کیفیت تصویر 4K در مقایسه با فول اچ دی 4 برابر رزولوشن بیشتری دارد و به همین دلیل به آن 4K می‌گویند. تراکم پیکسلی 4K گسترده است به همین دلیل شما تمامی جزئیات را مشاهده می‌کنید و حتی تمامی رنگ‌ها را به صورت دقیق دریافت می‌کنید. کیفیت تصویر 4K تراکم پیکسلی 3840 در 2160 پیکسل دارد. نکته بسیار مهمی که در تنظیمات تلویزیون باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اگر تصویر یا فیلم ورودی شما کیفیت تصویر پایینی دارد به عنوان مثال دارای کیفیت تصویر 480 پیکسل است و شما با کیفیت تصویر 4K را مشاهده می‌کنید بهتر است Sharpness تلویزیون را کاهش دهید. منظور ما این است که تلویزیون شما از کیفیت تصویر 4K پشتیبانی می‌کند اما فیلمی که در حال مشاهده آن هستید دارای تراکم پیکسلی پایین به عنوان مثال 480 پیکسل است. در این صورت می‌توانید گزینه Sharpness تلویزیون را پایین بیاورید تا سازگاری با تصویر افزایش یابد. توصیه می‌کنیم که در این صورت میزان Sharpness را بیش از اندازه کم نکنید زیرا در صورتی که Sharpness بیش از اندازه کم شود شما یک تصویر تار و مبهم خواهید دید. به طور کلی یکی از بهترین روشهای افزایش کیفیت تصویر تلویزیون تغییر Sharpness می‌باشد. هرچه Sharpness تلویزیون بیشتر باشد شما تصاویر را با دقت بالاتر و جزئیات فراوانی مشاهده می‌کنید و هر چه کمتر باشد تصاویر به سمت تاری و مبهم بودن پیش می‌روند.

عوامل موثر در کیفیت تصویر تلویزیون _ زیگمو

تغییر مود تلویزیون

یکی از عواملی که در افزایش کیفیت تصویر تلویزیون نقش دارد تغییر مود تلویزیون می‌باشد. زمانی که شما به تازگی تلویزیون را خریده اید اگر مودهای آن را هنور تغییر نداده اید همچنان از تنظیمات پیش فرض خود تلویزیون استفاده می‌کنید. این تنظیمات پیش‌فرض به گونه ای طراحی شده اند که در حالت استاندارد قرار دارد البته در صورتی که از سوی فروشندگان تغییر داده نشده باشد. یکی از بهترین روشهای افزایش کیفیت تصویر تلویزیون تغییر فرمت‌های پیش فرض تلویزیون می‌باشد. شما می‌توانید هنگام مشاهده محتوای مختلف با تغییر دادن مود تلویزیون تصاویر با کیفیت بهتری دریافت کنید؛ به عنوان مثال پیش فرض تلویزیون را به مودهای Sport و گیم تغییر دهید اگر در حال مشاهده برنامه‌های ورزشی هستید توصیه می‌کنیم که در تنظیمات تلویزیون مود Sport را انتخاب کنید. اگر در حال انجام بازی‌های مختلف هستید حالت Gaming را برای تلویزیون خود را انتخاب کنید. در هر دوی این حالت‌ها حرکات تصویری با دقت بالاتری انجام شده و شما جزئیات بیشتری از تصاویر را مشاهده می‌کنید. در مود Sport و Gaming تلویزیون سرعت انتقال داده‌ها را افزایش می‌دهد. هر چه سرعت انتقال داده‌ها افزایش یابد شما تصاویر فیلم‌ها را بدون وقفه و بدون هیچ گونه ابهام دریافت می کنید. نکته ای که در مورد بالا بردن کیفیت تصویر تلویزیون هستند این است که پیشنهاد می‌کنیم که حالت Sport و Gaming را انتخاب کنید دو مود Sport و گیمینگ گزینه مناسبی برای بالا بردن کیفیت تصویر تلویزیون محسوب می‌شود.

عوامل موثر در کیفیت تصویر تلویزیون _ زیگمو

انتخاب رزولوشن مناسب

 یکی دیگر از راههای افزایش کیفیت تصویر تلویزیون انتخاب رزولوشن مناسب است. بحث رزولوشن یکی از مهمترین پارامتر‌ها برای کیفیت تصویر تلویزیون محسوب می‌شود منظور از رزولوشن این است که پنل نمایشگر از تعداد بسیار زیادی پیکسل تشکیل شده است. هر کدام از پیکسل‌ها سه رنگ سبز آبی و قرمز دارند از ترکیب این سه رنگ است که دنیایی از رنگ‌ها بر روی صفحه نمایش تلویزیون ارائه شده و شما مجموعه ای از رنگ‌های مختلف را مشاهده می‌کنید. به مجموعه پیکسل‌های مختلف بر روی صفحه نمایش تلویزیون یا هر صفحه نمایش دیگری رزولوشن می‌گویند. در دنیای کیفیت‌های تصاویر می‌توانید رزولوشن‌های مختلف را مشاهده نمایید. در تلویزیون‌های فول اچ دی تعداد پیکسل‌های بیشتری بر روی صفحه نمایش وجود دارد و شما از مشاهده تصاویر مختلف لذت می‌برید. به کیفیت تصویر فول اچ دی تحت عنوان 1080 پیکسل نیز یاد می‌شود. همچنین بعد از کیفیت تصویر فول اچ دی کیفیت تصویر 4K قرار دارد. کیفیت تصویر 4K در مقایسه با تلویزیون‌های فول اچ دی 4 برابر رزولوشن بیشتری دارند به همین دلیل است دقت بیشتری برخوردار هستند و شما تصاویر با کیفیت بسیار بهتری دریافت می‌کنید. تلویزیون‌های هوشمند با رزولوشن‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. حتی از رزولیشن کیفیت تصویر hd گرفته تا 8K در بازار وجود دارد. کیفیت تصویر فورکا تحت عنوان UHD نیز شناخته شده است. همچنین از کیفیت تصویر فول اچ دی با عنوان 1080 پیکسل نیز یاد می‌شود.

پیشنهاد میکنیم برای مشاهده انواع قیمت تی وی در سایت دبی کوچولو روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

عوامل موثر در کیفیت تصویر تلویزیون _ زیگمو

رزولوشن 1080p  با رزولوشن 1080i چه تفاوتی دارد؟

 نکته بسیار مهمی که میان تفاوت رزولوشن 1080 پیکسل و 1080i وجود دارد سرعت انتقال داده‌ها می‌باشد. علاوه بر این تصاویر در 1080 پیکسل زنده تر و صاف تر ارائه می‌شود و کاربران جزئیات بیشتری را بر روی صفحه نمایش تلویزیون مشاهده می‌کند. اگر در حال مشاهده برنامه‌های ورزشی هستید یا می‌خواهید از تلویزیون برای بازی یا حتی تماشای فیلم‌های اکشن استفاده کنید توصیه می‌کنیم که تنظیمات تلویزیون را در حالت 1080p پیکسل قرار دهید. در حالت تماشای فیلم‌های اکشن و مسابقات ورزشی بهتر از تلویزیون بر روی رزولوشن 1080p پیکسل قرار بگیرد شما از مشاهده تصاویر با کیفیت بالا لذت ببرید.

عوامل موثر در کیفیت تصویر تلویزیون _ زیگمو

تنظیم میزان روشنایی و کنتراست تلویزیون

یکی دیگر از روشهای افزایش کیفیت تصویر تلویزیون که به عنوان بهترین روش افزایش کیفیت تصویر تلویزیون شناخته شده است تغییر کنتراست است. کنتراست یکی از پارامترها و فاکتورهای بسیار مهم و تاثیرگذار در کیفیت تصویر هر تلویزیونی می‌باشد. هرچه میزان کنتراست بر روی صفحه نمایش تلویزیون افزایش یابد شما تصاویر با کیفیت بهتر و دقیق‌تر دریافت می‌کنید. منظور از کنتراست فاصله بین سفیدی تا سیاهی است. همچنین کنتراست نسبت فاصله روشنایی تاریکی می‌باشد. هرچه فاصله بیشتر باشد شما تصاویر را بهتر مشاهده می‌کنید به عبارتی هر چه کنتراست تلویزیون در سطح بالاتری باشد تصاویر از کیفیت تصویر بهتری برخوردار هستند. یکی از بهترین روشهای افزایش کیفیت تصویر تلویزیون این است که میزان روشنایی و کنتراست آن را تغییر دهید. توصیه می‌کنیم که هنگام مشاهده محتوای مختلف میزان کنتراست را افزایش دهید تا تصاویر بهتری دریافت کنید.

تنظیم وضوح تصویر برای افزایش کیفیت تصویر تلویزیون

یکی از روشهای افزایش کیفیت تصویر تلویزیون این است که وضوح تلویزیون را تغییر دهید در تلویزیون مجموعه حالت‌های بسیار مختلفی وجود دارد حتی گاهی اوقات شبکه های ایرانی از فیلم‌های بی کیفیت را برای شما نمایش می‌دهد به همین دلیل در تلویزیون‌های فول اچ دی و UHD یا فورکا باعث می‌شود که شما تصاویر با کیفیت بسیار بالایی نبینید و تصور کنید که ایراد از تلویزیون شما است در صورتی که ایراد را به محتوای ورودی شما باز می‌گردد. در واقع فیلمی که شما در حال مشاهده آن هستید کیفیت بالایی ندارد و در این صورت بهتر است وضوح تصویر را کمتر از آنچه که در کارخانه برای تلویزیون مشخص شده است تعیین کنید. در این صورت تلویزیون با فیلم مورد نظر شما هماهنگی پیدا می‌کند و تصاویر کانال‌ها نیز با کیفیت خوبی ارائه می‌شود. به همین دلیل شما تصاویر با کیفیت بسیار پایین مشاهده نمی کنید برای اینکه تصاویر با وضوح بیشتری دریافت کنید توصیه می‌کنیم که وضوح تصاویر را از آنچه که در تلویزیون به صورت پیش فرض قرار داده شده است کمتر نمایید. این در صورتی است که تصویر ورودی شما کیفیت تصویر پایین تری از کیفیت تصویر استاندارد تلویزیون دارد.

عوامل موثر در کیفیت تصویر تلویزیون _ زیگمو

تنظیم تن رنگ تلویزیون

یکی از عوامل موثر در افزایش کیفیت تصویر تلویزیون تنظیم تن رنگ می‌باشد. تلویزیون‌ها دارای تن رنگی مختلف هستند. تلویزیون‌ها دارای تن رنگی خنک، گرم یا خنثی می‌باشند. هر تلویزیون بر اساس این تن رنگی تنظیم شده است. تغییر شدت رنگ زیاد در تصاویر کمرنگ و تنظیم میزان تن رنگ باعث می‌شود که شما شدت رنگ را افزایش دهید و حتی تغییر این تنظیمات باعث می‌شود که شدت رنگ را کاهش دهید. یکی دیگر از تنظیماتی که در این موارد به شما کمک می‌کند تنظیم درجه سردی یا گرمی‌ تن رنگ می‌باشد. در این صورت می‌توانید شدت رنگ را به حدی تنظیم کنید که به تصویر مورد نظر شما نزدیک تر باشد.

عوامل موثر در کیفیت تصویر تلویزیون _ زیگمو

کاهش روشنایی تصویر تلویزیون

 بیشتر تلویزیون‌ها به گونه ای انجام شده است که نور صفحه نمایش زیاد می‌باشد. این دلیل می‌باشد که هنگام خرید تلویزیون مشتریان تلویزیون را با نور بسیار بالایی مشاهده کنند و تصور کنند که تلویزیون از کیفیت تصویر بالایی برخوردار است. شما با کاهش روشنایی می‌توانید تصاویر طبیعی تر و واقعی تر را دریافت کنید. همچنین علاوه بر اینکه این گزینه باعث میشود تصاویر بهتر ارائه شود همچنین در مصرف برق شما صرفه جویی می‌شود. البته بسیاری از تلویزیون‌ها دارای سنسور روشنایی تصویر خودکار هستند و اگر این گزینه برای شما فعال باشد زمانی که تلویزیون تشخیص می‌دهد نور صفحه نمایش زیاد است می‌تواند آن را به صورت خودکار تنظیم کند.

عوامل موثر در کیفیت تصویر تلویزیون _ زیگمو

 

غیرفعال کردن کنتراست داینامیک

یکی دیگر از راه‌های افزایش کیفیت تصویر تلویزیون غیرفعال کردن کنتراست داینامیک می‌باشد. زمانی که کنتراست داینامیک تلویزیون را کاهش یا غیرفعال کنید Sharpness خودش را نمایش می‌دهد و رنگها با وضوح بیشتری برای شما ارائه می‌دهد. البته باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که تصویر تلویزیون باید با سلیقه شما متناسب باشد. غیر فعال کردن کنتراست داینامیک و تصویر ایجاد شده به سلیقه شما وابسته است اگر از تصویر ایجاد شده رضایت نداشتید می‌توانید تنظیمات را تغییر دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا