امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

فرمت دالبی ویژن در محصولات اپل

فرمت دالبی ویژن در محصولات اپل

 برند اپل در صدد است با استفاده از فرمت دالبی ویژن رهبری خودش را در حوزه ویدیو HDR بر دیگران ثابت کند. برند اپل در بازار سخت افزار و نرم افزار‌های بالا رده تسلط بسیار کاملی دارد و می‌خواهد محتوای ویدیویی با کیفیت بالا را با استاندارد HDR برای کاربران خود عرضه کند. آینده فرمت‌های HDR برای بسیاری از کاربران کاملاً پیچیده و نامفهوم میباشد. حتی کسانی که در حوزه ویدیو و فرمت‌های تصویری نیز به عنوان پیشگام شناخته شده اند نمی توانند به راحتی چشم انداز فرمت ویدیویی HDR را پیش بینی کنند. پیش از اینکه به موضوع اصلی خودمان بپردازیم باید به تفاوت ویدیو HDR و عکاسی با استاندارد HDR توجه داشته باشید. باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که عکس‌هایی که شفافیت بالایی دارند و طیف رنگی گسترده برخوردار هستند با عکس‌هایی که با استاندارد ویدیو HDR گرفته می‌شود متفاوت است. عکسهای با شفافیت بالا در طول 5 تا 10 سال اخیر طرفداران بسیار زیادی دارد اما این عکس‌ها با ویدیوهای HDR کاملاً متفاوت می‌باشد. منظور از استاندارد HDR تکنیکی است که با استفاده از آن تعداد رنگی بیشتری بر روی صفحه نمایش ایجاد می‌شود و رنگ‌ها به صورت دقیق بازسازی می‌شوند.

فرمت دالبی ویژن در محصولات اپل _ زیگمو

استاندارد ویدیوی HDR

برای اینکه این مفهوم برای شما کاملا شناخته شود به گفته نویسنده سایت دیجیتال ترندز که متخصص حوزه تکنولوژی است توجه کنید. سایمون کوهن معتقد است که استاندارد HDR بر روی یک تلویزیون می‌تواند محتواهای HDR را با کیفیت مناسب برای کاربران پخش کند. این توضیح برای HDR هوشمندانه است و به این مفهوم اشاره دارد واقعاً استاندارد HDR چیست. محتوای HDR زمانی که بر روی یک تلویزیون پخش می‌شود می‌تواند در مقایسه با محتوای یک دامنه داینامیک یا همان SDR کیفیت بالاتری داشته باشد. در محتوا‌های HDR تصاویر روشن تر ارائه می‌شود و رنگ‌های بیشتری نیز قابلیت مشاهده دارند. زمانی که محتوای HDR و SDR را در کنار یکدیگر قرار ندهیم متوجه تفاوت میان این دو محتوا نخواهیم شد. نکته مهم اینجاست که محتوای SDR برای دهه‌ها بر روی تلویزیون، دی وی دی‌ها بلوری‌ها یا حتی سرویس‌های پخش آنلاین به کار می‌رفت اما تصاویر این محتوا آنچنان زنده و شفاف نبود. با وارد شدن استاندارد HDR تمامی عناصر تصاویر قابل مشاهده هستند به همین دلیل تصاویر کاملا واقعی تر ارائه می‌شوند و از کیفیت تصویری برخوردار هستند که به سینما شباهت بیشتری دارد. شاید درک مفهوم و جزئیات HDR برای بسیاری از افراد سخت باشد اما باید گفت که این استاندارد تصویر با تعریف‌های بسیار زیادی همراه است و فرمت‌های بسیار گسترده ای را نیز پشتیبانی می‌کند. بسیاری از برندها در صدد هستند که با پیشگام بودن در این عرصه بتوانند بر بازار تسلط پیدا کنند و گوی رقابت را از سایر رقبا بربایند.

فرمت دالبی ویژن در محصولات اپل _ زیگمو

 

فرمت‌های استاندارد HDR

به طور کلی در بازار امروز و در دنیای تکنولوژی تصاویر پنج فرمت عمده با یکدیگر رقابت می‌کنند. این فرمت‌ها توسط پلتفرم‌های پخش آنلاین و تولید کنندگان تلویزیون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرمت‌های مورد نظر عبارتند از HDR10، HDR10+ ، Hybrid Log-Gammaا(HLG)، دالبی‌ویژن (Dolby Vision) و Advanced HDR از شرکت تکنی‌کالر (Technicolor). هر کدام از این فرمت‌ها می‌توانند تمامی تصاویر را به صورت با کیفیت ارائه دهند و نیاز به پشتیبانی از طرف سرویس پخش آنلاین یا دستگاه تلویزیونی دارند. به عبارتی باید دستگاه از این فرمت‌ها پشتیبانی ‌کند تا بتوانید تصاویر با فرمت مورد نظر مشاهده کنید. بنابر اعتقاد کوهن وضعیت این فرمت‌ها در آینده پیچیده‌تر از این نیز خواهد شد. زیرا استاندارد ATSC 3.0 که به نسل بعدی استاندارد تلویزیون لقب گرفته است با سرعت بسیار بالایی توسعه پیدا می‌کند و به زودی کاربران می‌توانند که در شبکه‌های تلویزیونی خود را از مشاهده محتوای HDR لذت ببرند. یکی از ایراداتی که در مورد استاندارد HDR وجود دارد فرمت HLG میباشد. یعنی در چند سال آینده شاهد این موضوع هستیم که بین فرمت‌های HDR10، دالبی ویژن و HLG رقابت بسیار گسترده‌ای وجود دارد که کدام یک از این فرمت‌ها می‌توانند به عنوان فرمت برتر HDR شناخته شوند.

فرمت دالبی ویژن در محصولات اپل _ زیگمو

استاندارد HDR در حال حاضر توسط تعداد زیادی از سازندگان نمایشگر پشتیبانی می‌شود اما با این حال جای دارد که بسیاری از بازیگرانی که در این عرصه فعالیت دارند بر سر یک استاندارد رقابت بیشتری کنند مشکل آنجاست که در بازار و استاندارد اچ دی آر تعداد زیادی از انتخاب‌ها وجود دارد و یک فرمت توانایی غلبه بر سایر فرمت‌ها و پیشی گرفتن از سایر فرمت‌ها را ندارد. اما در آینده نه چندان دور این شرایط تغییر می‌کند. با توجه به گفته‌های جان مک کورمک که معاون بخش مهندسی نرم‌افزار دوربین شرکت اپل است باید گفت که سایر شرکت‌ها قدم موثری برای تسلط بر این حوزه بر نداشته اند اما شرکت اپل تصمیم گرفته است که رهبری و پیشگام بودن خودش را در این عرصه به دیگران ثابت کند. با توجه به گفته‌های مک کورمک برند اپل در تلاش است که استاندارد HDR را در صنعت ویدیو کاملاً شفاف سازی کرده و مسیری را که صنعت در طول سالیان گذشته پیموده است با جدیت بیشتری ادامه دهد تا بتواند و ابزارهای تولید محتوای بی‌نظیری دسترسی داشته باشد. در گذشته برای تولید ویدیو HDR فضای کاملا محدودی وجود داشت و کار پیچیده‌ای نیز باید انجام می‌شد و برای این کار باید ابزارهای گرانقیمتی نیز استفاده می‌شد. اما وضعیت کنونی به گونه‌ای است که حتی یک شخص کم سن و سال می‌تواند ویدیوی کامل با استاندارد HDR و فرمت دالبی ویژن تولید کند. تمامی این تغییرات به خاطر حجم بسیار زیاد محتوای مبتنی بر استاندارد HDR ارائه شده است به همین دلیل در آینده نه چندان دور صنعتی که وجود دارد اشتیاق بیشتری برای رسیدن به استاندارد HDR در پیش خواهد گرفت.

برند اپل فرمت فرمت دالبی ویژن را انتخاب میکند

 برند اپل برای اینکه در این صنعت پیشگام شود و رهبری خودش را ثابت کند دست به انتخاب فرمت دالبی ویژن زده است. مک‌کورمک دلیل این انتخاب را اینگونه توضیح می‌دهد که فرمت دالبی ویژن یک فرمت فوق‌العاده می‌باشد. این فرمت اجازه می‌دهد که شرکت، دو انکدینگ متفاوت را در یک فایل ویدیویی قرار دهد به عنوان مثال اگر شما یک فایل با فرمت ویدیویی دالبی ویژن پخش کنید فایل ویدیو می‌تواند تشخیص دهد که کدام انکودینگ را به اشتراک بگذارد و در حالی که در فضای رنگی HLG دستگاه شما فرمت دالبی ویژن را شناسایی نمیکند. فرمت دالبی ویژن می‌تواند HLG نسخه سال 2020 نیز ارائه دهد به همین دلیل برند اپل این فرمت را انتخاب کرده است. HLG 2020 تمامی آنچه را که از نظر فضای رنگی مورد نیاز است فراهم می‌کند و فرمت دالبی ویژن می‌تواند انطباق‌پذیری گسترده‌ای را برای برند اپل ایجاد کند. کوهن در مقاله خود با عنوان تشریح دورنمای استاندارد HDR بیان می‌کند که فرمت دالبی ویژن برای بسیاری از تولیدکنندگان محتوا بهتر و مورد پسند تر می‌باشد. بسیاری از تولیدکنندگان تلویزیون و حتی کاربران تمایل دارند که تمامی تصاویر را با کیفیت بهتری ببینند و فرمت دالبی ویژن می‌تواند خواسته آنها را برآورده کند. اگر بخواهیم از نظر تطبیق فرمت، این تصمیم اپل را بررسی کنیم باید بگوییم که دالبی ویژن استاندارد چندان بزرگ محسوب نمی شود زیرا این فرمت دارای مجوز استفاده است و از سوی دیگر فرمت HLG نیز یک فرمت متن‌باز محسوب می‌شود. اما با این حال برند اپل برای حل مسئله تطبیق پذیری تصمیم گرفته است که فرمت دالبی ویژن را انتخاب کند. محصولات برند اپل از فرمت دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند به همین دلیل باعث شده است که سایر شرکت‌کنندگان شرکت‌های ارائه دهنده فرمت ویدیویی که دارای مجوز هستند با محدودیت‌هایی روبرو شوند. مک کورمک معتقد است که برند اپل یک تیم عالی از توسعه‌دهندگان دارد که با گسترده جهانی نیز در ارتباط هستند و می‌توانند با انجام حجم زیادی از کارهای لازم صنعت خودشان را رو به جلو حرکت دهند. اما در آینده ای نه چندان دور از فضای مبهم و به هم ریخته از بی نظمی نیز شاید ایجاد شود.

فرمت دالبی ویژن در محصولات اپل _ زیگمو

فرمت دالبی ویژن چیست؟

 فرمت دالبی ویژن یک فرمت ویدیویی 4k  است که دامنه پویایی بالایی دارد. این فرمت توسط شرکت دالبی به بازار عرضه شده و توسعه داده شده است. فرمت دالبی ویژن با گواهی Dolby Surround نیز شناخته شده است. پیش از این که فرمت دالبی ویژن را با مشخصات کامل برای شما ارائه دهیم به این موضوع مهم توجه داشته باشید که ویدیوهای دالبی ویژن در مقایسه با سایر ویدیوها دامنه پویایی بالاتری دارند و می‌توانند رنگ‌ها را بهتر و واضح تر برای شما ارائه دهد. همچنین این محتواها از ضبط صدای بهتری برخوردار هستند و صفحه نمایش شما روشنایی بالاتری نیز دارد. اگر بخواهیم فرمت دالبی ویژن را با فرمت HDR10 مقایسه کنیم باید بگوییم که برتری برای فرمت دالبی ویژن می‌باشد. زیرا این فرمت ذخیره متادیتای پویایی هر فریم از فیلم دارد و با وجود این مزیت ویدیوهای دالبی ویژن می‌توانند تا عمق رنگ 12 بیتی را نیز پشتیبانی کنند. در حالیکه مصوبه‌های HDR فقط عمق رنگ 10 بیتی دارند. علاوه بر ضبط ویدیو نمایشگر شما نیز باید بتوانند فیلم‌های دالبی ویژن را پخش کند به عبارتی اگر بخواهید محتوای دالبی ویژن را مشاهده کنید باید دستگاهی که با آن محتوا را در ضبط می‌کنید باید از این قابلیت برخوردار باشد و از سوی دیگر وسیله ای که قرار است این محتوا را پخش کند نیز قابلیت پخش دالبی ویژن داشته باشد. البته این نکته مهم توجه داشته باشید که بسیاری از تلویزیونها جدیداً توسط برندهای بزرگ دنیا به بازار عرضه شده‌اند از این قابلیت برخوردارند.

فرمت دالبی ویژن در محصولات اپل _ زیگمو

امروزه محصولات برند اپل به ویژه آیفون 12 و آیفون 12 پرو مکس قابلیت ضبط ویدیو Dolby Vision HDR را دارند. در حال حاضر در بازار فقط چند گوشی اندرویدی هستند که می‌تواند ویدیو‌های HDR را ضبط کنند اما هیچ کدام از این گوشی‌های اندرویدی فرمت دالبی ویژن را ندارند اما برند اپل تصمیم گرفته است که در گوشی آیفون 12 مینی آیفون 12 آیفون 12 پرو با آیفون 12 پرو مکس این فرمت را در گوشی‌های خود جای داده و کاربران بتوانند فیلمهای Dolby Vision HDR ضبط کنند. محصولات برند آیفون توانایی بسیار بالایی در ضبط ویدیو دالبی ویژن دارد. نکته مثبتی که وجود دارد این است که ویدیو‌های دالبی ویژن را به راحتی می‌توانید پس از ضبط در گوشی آیفون خود را ویرایش کنید. یکی از نکات مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که آیفون سری 12 و محصولات جدیدتر اپل به صورت پیش فرض ویدیوها را به صورت دالبی ویژن ذخیره می‌کنند. شما می‌توانید حتی این قابلیت را نیز غیر فعال کنید. برای اینکه یک فیلم دالبی ویژن را با کیفیت بالا مشاهده کنید حتماً باید دستگاه مورد نظر شما قابلیت پخش دالبی ویژن داشته باشد. امروزه فقط برخی از نمایشگر‌ها هستند که از این فرمت پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر بیشتر تلویزیون‌های پیشرفته برند ال جی پاناسونیک سونی tcl و برند ‌هایسنس از فرمت ویدیویی دالبی ویژن برخوردار هستند. اما تلویزیونهای سامسونگ فقط از قابلیت HDR10 پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر در میان محصولات اپل تی‌وی 4K، آیپد پرو 11 و 12.9 اینچی، آیفون 8 موارد می‌توانند کیفیت واقعی فرمت دالبی ویژن را برای شما ارائه دهند. در حال حاضر آیفون 12 مینی و آیفون 12 می‌توانند فیلم‌های دالبی ویژن را با حداکثر وضوح 4k و سرعت 30 فریم در ثانیه ثبت کنند. احتمال دارد در نسل‌های بعدی این رقم تغییر کند. آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس می‌توانند ویدیو دالبی ویژن را با حداکثر وضوح 4k و سرعت 60 قریم در ثانیه ضبط نمایند. شما امکان ضبط ویدیوهای Dolby Vision از دوربین جلوی دستگاه را نیز دارا هستید.

 

لیست قیمت بهترین تلویزیون های موجود در بازار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم
مشاوره رایگان در واتساپ