امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

قابلیت ARC و لزوم استفاده از آن در اتصال وسایل مختلف به وسیله HDMI

قابلیت ARC و لزوم استفاده از آن در اتصال وسایل مختلف به وسیله HDMI

درگاه ارتباطی HDMI بر روی بسیاری از وسایل وجود دارد. این درگاه یک پورت صوتی و تصویری کاملا کاربردی و مفیدی است که در پشت مانیتور‌ها تلویزیون‌ها گیرنده‌های A/V ، ستون‌های صوتی و سینمای خانگی نیز یافت می‌شود. شاید فکر کنید فقط برای انتقال سیگنال دیجیتال صدا و تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما عبارت ARC در کنار این پورت مفهوم و کاربرد‌های بیشتری دارد. در ادامه پورت ARC را بررسی کرده و کاربردهای آن را برایتان بیان می‌کنیم.

قابلیت ARC و لزوم استفاده از آن در اتصال وسایل مختلف به وسیله HDMI_ زیگمو

ARC چیست؟

 عبارت ARC مخفف Audio Return Channel می‌باشد. این عبارت پروتکل جزئی بر روی برخی از ابزارها است که به پورت اچ دی ام آی مجهز شده اند. امروز ARC کاربرد بسیار گسترده‌تری دارد و می‌تواند سیستم‌های صوتی و خانگی را نیز ساده تر کند. بسیاری از کاربران کاربرد این پورت را نمی دانند در ادامه اساس پورت HDMI ARC را بررسی می‌کنیم.

پورت HDMI چگونه کار می‌کند و چه کاربردی دارد؟

 HDMI مخفف عبارت High Definition Multimedia Interface است. این عبارت به معنای واسط مالتی مدیا کیفیت بالا محسوب می‌شود. این پورت از مدت زمان‌های گذشته است که در میان کاربران رواج دارد. این پورت ابداع شد تا واسط ویدیویی و صوتی محسوب شود که بتواند ویدیو و صدای دیجیتال را با کیفیت بالا بین محصولات الکترونیکی منتقل کند. بسیاری از کاربران از این پورت برای اتصال پلیر‌های بلوری یا کنسول‌های بازی به تلویزیون اچ دی استفاده می‌کنند. اما این پورت کاربرد‌های بسیار بیشتری نیز دارد به عنوان مثال علاوه بر این که می‌توان با استفاده از پورت اچ دی آن سیگنال‌های صوتی و تصویری را منتقل کرد می‌توان اطلاعاتی را که در صنعت محصولات الکترونیکی وجود دارد را نیز منتقل نموده که به این اطلاعات handshake گفته می‌شود. زمانی که دو ابزار به یکدیگر متصل می‌شوند یا به اصطلاح دست می‌دهند برای اینکه از سرقت محتوا و پیام‌ها جلوگیری شود. در مورد نوع ابزاری که با استفاده از HDMI به یکدیگر متصل شده اطلاعات ارسال می‌شود که تکان دادن دست می‌گویند. واسطه کاربردی HDMI می‌تواند پیامدهای بسیار پیچیده را نیز منتقل کند که این پیام‌ها بخشی از CEC یا کنترل محصولات الکترونیکی هستند. این قابلیت به یک کنترلر اجازه کنترل کردن نهایت 15 ابزار الکترونیکی را می‌دهد. امروزه هر سازنده و برندی برای نام خودش یک CEC منتشر کرده است به عنوان مثال سامسونگ Anynet+ می‌گوید. تمامی کارهایی که انجام می‌شود یکسان است و هیچ گونه تفاوتی وجود ندارد و فقط هر سازنده اسم خاصی را برای آن قرار داده است.

قابلیت ARC و لزوم استفاده از آن در اتصال وسایل مختلف به وسیله HDMI_ زیگمو

توانمندی ARC چیست؟

 با استفاده از قابلیت ARC می‌توان ارتباط وسایل صوتی و تصویری خانه را از دو راه ساده کرد. این راه کاملاً کاربردی تر است و کنترلرهای سی ای سی با استفاده از یک دستور کنترلی سازماندهی می‌شوند. مهمترین کاربرد این قابلیت زمانی است که در مورد تلویزیون‌هایی که کیفیت صدای پایینی دارند استفاده می‌شود و به همین دلیل یک ستون صوتی سیستم صوتی سینمای خانگی یا هر وسیله دیگری که به عنوان بلندگو در اطراف استفاده می‌شود می‌تواند از این قابلیت استفاده کند. اگر هر دو ابزار قابلیت ARC مجهز شده باشند می‌توان بلندگو را با استفاده از پورت HDMI به تلویزیون منتقل کرد. سپس با استفاده از ریموت کنترل تلویزیون مشخصه‌های مانند صدا قدرت و سایر امکانات سیستم صوتی را کنترل نمود و به همین دلیل نیاز به یک ریموت کنترل جداگانه وجود ندارد و کاربرد تلویزیون و سیستم صوتی خانگی نیز به وجود کنترل های مختلف نیاز نخواهد داشت. فقط پس از اتصال سیستم صوتی صدای تلویزیون قطع نمی‌شود بلکه سیگنال صدا از تلویزیون به سیستم صوتی منتقل می‌شود.

کنترل وسایل با استفاده از پورت HDMI که به تلویزیون متصل شده است. در مورد کنسول‌های بازی پلیر‌های بلوری ستاپ باکس‌ها و سایر محصولات الکترونیکی نیز صدق می‌کند. در واقع شما می‌توانید در خانه خودتان تلویزیون را در مرکز تمامی وسایل دیگر قرار دهید و با استفاده از ریموت کنترل کیفیت صدا و حتی سایر ویژگی‌ها را نیز کنترل کنید. در این صورت سیستم صوتی با کیفیتی را نیز خواهید داشت ویژگی دیگری که در قابلیت ARC وجود دارد. امکان ارسال سیگنال بالادستی و پایین دستی با استفاده از یک اتصال است. منظور از ارسال سیگنال به یک وسیله یا برعکس ارسال سیگنال وسیله به وسیله دیگر است. به عنوان مثال اطلاعات از پلیر بلوری به سمت وسیله دیگر که پایین دست منتقل می‌شود و هم زمان ممکن است دیداری از آن وسیله دیگر به پلیر نیز که در بالادست قرار دارد ارسال شود.

قابلیت ARC و لزوم استفاده از آن در اتصال وسایل مختلف به وسیله HDMI_ زیگمو

با استفاده از قابلیت HDMI ARC تعداد کابل‌ها برای اتصالات کمتر می‌شود. پورت HDMI ARC در مورد سیستم صوتی و ستون صوتی کاربرد بسیار بالایی دارد به صورتی که تلویزیون را به صورت مرکزیت کنترلی سایر وسایل تبدیل می‌کند و شما می‌توانید با یک ریموت کنترل همه چیز را کنترل و مدیریت کنید. اما کسانی که گیرنده صوتی تصویری A/V را دارند باز هم می‌توانند از قابلیت ARC استفاده کنند و تعداد کابل‌های مورد نیاز را کمتر کنند و این موضوع برای قابلیت ARC یک مزیت محسوب می‌شود. برای استفاده از این قابلیت باید صدای منابع مختلف از جمله تلویزیون مستقیم به گیرنده منتقل شود. اگر تلویزیون محتوایی را پخش می‌کند با استفاده از قابلیت نتفلیکس یا Hulu با استفاده از کابل دیگر مانند کابل دیجیتال آپتیکال می‌توانید بین تلویزیون و گیرنده اضافه کنید. اگر از قابلیت ARC استفاده کنید دیگر به کابل اضافی نیاز ندارید و صدا با استفاده از این کابل منتقل می‌شود با وجود این قابلیت یک کابل کمتر استفاده می‌شود.

در استفاده از قابلیت ARC موضوع مهم دیگر کیفیت صدا است. اینکه بتوان از تمام صدای DTS و دالبی سراند پلیرهای بلوری، دی‌وی‌دی و کنسول‌های بازی استفاده کرد. اگر از کابل کامپوننت برای اتصال این محصولات استفاده شود تعداد کانالهای صدا دو عدد کاهش می‌یابد و همین دلیل رزولیشن یا دقت صدا نیز کمتر می‌شود اما انتقال صدا با استفاده از گیرنده‌های صوتی و تصویری باعث می‌شود که تعداد کانالهای صدا و کیفیت بالای آن حفظ شود. حتی اگر شما گیرنده صوتی و تصویری نداشته باشید می‌توانید از ستون‌های صوتی امروزی که پورت HDMI دارند برای اتصال دو وسیله استفاده کنید. شما می‌توانید کنسول بازی پلیر بلوری و سایر وسیله‌های متصل کنید. در این صورت ستون صوتی را به کمک ARC به تلویزیون متصل کرده اید و سیگنال ویدیویی را نیز انتقال داده اید. در این صورت دریافت صدا از تلویزیون و سایر اجزای متصل شده امکان پذیر می‌شود. اگر می‌خواهید یک ستون صوتی بخرید حتما به اتصالات صوتی آن توجه داشته باشید باید اتصالات صوتی آن به محصولات خانگی شما بخورد.

جهت خرید و مشاهده انواع قیمت تی وی در سایت دبی کوچولو روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

قابلیت ARC و لزوم استفاده از آن در اتصال وسایل مختلف به وسیله HDMI_ زیگمو

نتیجه گیری

 برای اینکه از قابلیت ARC استفاده کرد باید کابل HDMI‌های جدیدی که در سال 2009 به بعد تولید شده است خریداری کرد. این ابزارها می‌توانند اتصال را برای شما فراهم کنند. شما می‌توانید از قابلیت ارسال سیگنال اطلاعات وسایل مختلف استفاده کنید یا از قابلیت ارسال دو طرف سیگنال ویدیو و صدا استفاده کنید. همچنین با ریموت کنترل تلویزیون می‌تواند کنسول بازی پلیر و ستون صوتی را نیز کنترل نمایید. قابلیت ARC اتصالات را ساده می‌کند و امکان کنترل کردن وسایل صوتی و تصویری با استفاده از ریموت کنترل امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا