امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

مزایا و معایب تلویزیون‌های خمیده OLED

مزایا و معایب تلویزیون‌های خمیده OLED

 تلویزیون‌های خمیده یا منحنی برای اولین بار در سال 2013 به بازار عرضه شده‌اند. در این سال تلویزیون‌ها و نمایشگرهایی تولید و به بازار عرضه شدند که به صورت خمیده و منحنی بودند. برند‌های ال جی و سامسونگ پنل‌های اولد و کیولد را به بازار عرضه کردند و در سال 2014 نیز برند ال جی و سامسونگ در نمایشگاه ces در مقیاسی کاملاً گسترده تلویزیون‌های خمیده خود را به بازار عرضه کردند. برند سامسونگ در سال 2014 تلویزیون‌های ال سی دی خودش را که با پنل خمیده طراحی کرده بود به بازار عرضه کرد. در این زمان بسیاری از افرادی که دوست دارِ این تلویزیون و نمایشگر بودند این مشکل برایشان پیش آمد که پنل‌های فلت یا مسطح بهتر هستند یا پنل‌های خمیده؟ در آینده پنلهای خمیده چه سرگذشتی خواهند داشت؟ در این مقاله قصد داریم در مورد پنل‌های و نمایشگرهای خمیده و منحنی با شما گفتگو کنیم. اگر می‌خواهید به دنبال خرید تلویزیون ارزان منحنی هستند تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مزایا و معایب تلویزیون‌های خمیده OLED _ زیگمو

 

برای اینکه تلویزیون‌های سطح صاف یا خمیده را با یکدیگر مقایسه کنیم ابتدا در مورد تلویزیون‌های CRT صحبت کنیم. تلویزیون‌های CRT حجم زیادی داشتند و کاملاً سنگین بودند. تیوب کاتدی در این پنل‌ها نیز به صورت خمیده طراحی می‌شد به همین دلیل این تلویزیون‌ها به صورت غیر مسطح دیده می‌شد. اما در تلویزیون‌های جدید پنل به کار رفته مقعر است. تلویزیون‌های CRT به صورت محدب طراحی شده بودند و اشکالات بسیار زیادی داشتند. سازندگان تلویزیون در سال 2014 در تلاش بودند که تلویزیون‌های خمیده را به بازار عرضه کنند و این تصور و در ذهن مردم ایجاد کنند که فاصله چشم تا نقطه مختلف سطح تلویزیون یک مشکل و ایراد است که تلویزیون خمیده آن‌ها را برطرف می‌کند. اما انتخاب تلویزیون خمیده هزینه‌های بیشتری نیز دارد. یکی از تفکرات غلط که در میان کاربران وجود دارد این است که تلویزیون‌های ال ای دی با تلویزیون‌های ال سی دی متفاوت هستند. در صورتی که اصلاً اینگونه نیست در بازاریابی تلویزیون عبارتی مانند تی ری دی اسمارت، تی وی، کنتراست داینامیک، پنلی با فرکانس بالا بر حسب هرتز، تصاویر بهینه شده از جمله اصطلاحاتی هستند فقط جنبه بازاریابی دارند. 

چگونگی کار تلویزیون‌های OLED و ایجاد رنگ‌ها و نور

تلویزیون‌های OLED که به عنوان دیود نوری ارگانیک نیز شناخته می‌شود می‌تواند رنگها و نور را به شیوه خاصی تولید کند. در تلویزیون‌های OLED پیکسل‌های جداگانه به کار رفته اند. این پیکسل‌ها می‌توانند به تنهایی روشن و خاموش شود. در تلویزیون‌های معمولی یا ال سی دی‌های امروزی نور پس زمینه توسط دیودهای نوری یا همان لامپهای ال ای دی تامین می‌شود. به همین دلیل اصلی ترین تفاوتی که میان تلویزیون‌های ال و ال سی دی وجود دارد این است که تلویزیون‌های OLED دارای پیکسل‌های مستقل هستند اما تلویزیونهای ال ای دی به دیودهای نوری یا لامپ‌های ال ای دی مجهز می‌شوند. در تلویزیون‌های OLED یک لایه ارگانیک که بر مبنای کربن است که بین دو لایه فلزی قرار می‌گیرد که نقش آند و کاتد را دارد. زمانی که الکترونها از لایه ارگانیک عبور می‌کنند تشعشع نور و تحریک نور صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه لایه میانی از چه ترکیباتی ساخته شده است تلویزیون می‌تواند رنگ نور را به شکل قرمز سبز و آبی نمایش دهد. در تلویزیون‌های ال جی برای نمایش رنگ سیاه تمامی پیکسل‌ها خاموش می‌شود به همین دلیل رنگ پیکسل‌ها به صورت مشکی عمیق در می‌آید و این تلویزیون‌ها می‌توانند رنگ‌های تیره را با کنتراست بسیار عالی نمایش دهند. زمانی که پنل‌های خمیده به بازار عرضه شده‌اند شدند تلویزیون‌ها CRT را کنار زدند البته در تلویزیون‌های CRT برای اینکه مشکلات صفحات خمیده مقعر برطرف شود راه‌حل‌هایی نیز استفاده می‌شد که بیشتر در سینماها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مزایا و معایب تلویزیون‌های خمیده OLED _ زیگمو

سینما و استفاده از سطح خمیده برای نمایش فیلم‌ها

 در سینما‌ها از صفحات مقعر برای نمایش فیلم‌ها استفاده می‌شود. زیرا سینما منبع تصویری بود که لنز و پروژکتور داشت و این تصاویر حالت نقطه‌ای داشتند و نور بر روی پرده نمایش تابیده می‌شود و در نتیجه شکل مورد نظر ایجاد می‌شد. اگر صفحه ای که به عنوان پرده مورد استفاده قرار می‌گرفت تخت بود فاصله کاربر با نقاط مختلف نیز متفاوت می‌شد به همین دلیل هرچه به سمت لبه‌ها و گوشه‌های تصویر نزدیک‌تر می‌شد باعث می‌شد که تصویر به صورت کج و اعوجاج نمایش داده شود در این صورت به این پدیده اصطلاح افکت جاسنجاقی گفته می‌شود. دلیل دیگری که باعث می‌شد سینما از صفحات مقعر برای نمایش فیلم‌ها استفاده کند این است که فاصله صندلی تماشاگران با پرده به قدری کم بود که اگر زاویه دید افزایش می‌یافت سطح مقعر به عنوان پرده باید مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این صورت کاربران برای دیدن اتفاقاتی که در نقاط مختلف به نمایش در می‌آمد کمتر سر خودشان را حرکت می‌دادند.

 

مزایا و معایب تلویزیون‌های خمیده OLED _ زیگمو

آیا تاکنون یکی از فیلم‌های IMAX Dome را دیده اید؟

 در این فیلم‌ها به راحتی می‌توانید مزیت صفحه نمایش مقعر را مشاهده کنید. اگر زیر پروژکتور بنشینید بهترین نقطه برای تماشای واقعی تصاویر را به دست خواهید آورد. فیلمهای IMAX Dome با لنز‌های چشم ماهی فیلمبرداری شده‌اند. به همین دلیل در این روش زاویه دید دوربین بسیار بالا می‌باشد و زمانی که فیلم را از طریق پروژکتور پخش می‌شود که پروژکتور نیز لنز مشابه دارد و تصاویر را به صورت روی سطح گسترده Fish Eye نمایش می‌دهد. به همین دلیل هنگام مشاهده این تصاویر احساس می‌کنید که تمامی پیرامون شما احاطه شده است.

بهترین موقعیت برای تماشای فیلم کدام است؟

 بهترین نقطه که شما می‌توانید برای تماشای فیلم بر روی سطوح مقعر انتخاب کنید مرکز کمانی ان است. قسمت مرکزی سطح خمیدی نمایشگر را تشکیل می‌دهد. نقطه‌ای که خطوط عبور کننده از آن بر سطح نمایشگر عمود باشند بهترین نقطه برای تماشای فیلم‌ها هستند. در مورد فیلم‌های ریمکس نیز مرکز کره بهترین نقطه از IMAX Dome می‌توان برای تماشای فیلم‌ها را انتخاب کنید و در عین حال در این قسمت مکان پروژکتور نیز می‌باشد.

مزایا و معایب تلویزیون‌های خمیده OLED _ زیگمو

مزایای نمایشگرهای خمیده چیست؟

 زمانی که نمایشگر‌های خمیده برای اولین بار به بازار عرضه شدند در مورد روابط ریاضی و چرایی بهتر بودن این نمایشگرها صحبت‌های زیادی نمی شد. هنوز هم توضیحات مبهمی در مورد برتری و مزیت نمایشگرهای خمیده در مقایسه با نمایشگرهای تخت وجود دارد. برندهای ال جی و سامسونگ که در این عرصه به عنوان پیشتاز شناخته شده‌اند تاکید می‌کنند که کیفیت نمایش سه بعدی در نمایشگرهای خمیده بهتر است و آینده بهتر از هر تصویر دیگری می‌تواند در محتواهای نمایشگرهای خمیده غرق شود. برای نمایشگرهای خمیده مزایای بسیار زیادی مطرح شده است به عنوان مثال افزایش زاویه دید، کاهش اعوجاج تصویر، بازتاب کمتر و افزایش نسبت کنتراست از جمله مزیت‌هایی است که برای نمایشگر‌های خمیده ذکر شده است. اما به طور کلی نمایشگر‌ها دارای مزیت مبهمی هستند.

برند ال جی برای این که مزیت نمایشگرهای خمیده را در مقایسه با نمایشگرهای تخت توضیح داد مفهومی به نام Horopter را در بینایی دو چشم ارائه داده است. در منحنی که توسط برند الجی ارائه شده است نقاطی در فضای ارائه می‌شود که توسط دو چشم به یک شکل دیده می‌شود. Horopter کمانی است که بیننده در مرکز آن قرار می‌گیرد و اگر صفحه تلویزیون بر منحنی‌ها Horopter منطبق باشد تماشاگران هنگام مشاهده برنامه بر نقاط مختلف تصویر نیازی ندارند که به صورت مجدد فوکوس کنند. در Horopter تعریف برای تئوری و عملی وجود دارد. در قسمت عملی برند ال‌جی این تعریف مورد استفاده قرار داده است که منحنی با شعاع بیشتر به دست می‌آید. برندهای ال جی و سامسونگ هر دو تاکید کردند که اندازه تلویزیون منحنی بیشتر از اندازه واقعی آن به نظر می‌رسد. البته نکته بسیار مهم فاصله کم بین بیننده تا تلویزیون می‌باشد به همین دلیل اگر فاصله شما نیز افزایش یابد تفاوتی میان تلویزیون منحنی و تلویزیون تخت وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد میکنیم جهت مشاهده انواع قیمت تلویزیون ال جی و قیمت تلویزیون سامسونگ در سایت دبی کوچولو بر روی لینک های درج شده کلیک کرده و مدل ها را به همراه قیمت و مشخصات مشاهده نمایید.

مزایا و معایب تلویزیون‌های خمیده OLED _ زیگمو

آیا نمایشگرهای خمیده بهتر از نمایشگرهای تخت هستند؟

 با توجه به این که در بالا مزیت های نمایشگر بسیار زیادی بودند اما باید گفت که تمامی این مزایا صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد. نقطه قوت نمایشگرهای خمیده تنها در جهت افقی بودن آنهاست و حتی این موضوع در مورد قسمت عمودی عملیاتی نشده است و در تلویزیون‌های خمیده به کار نمی رود. در واقع تلویزیون‌های خمیده فقط به صورت افقی خمیده هستند و در مورد عمودی هیچ خمیدگی وجود ندارد.

مزایا و معایب تلویزیون‌های خمیده OLED _ زیگمو

غرق شدن در تصاویر فراگیر

 اولین مسئله‌ای که در مورد مزیت تلویزیون منحنی مورد توجه قرار می‌گیرد این است که در تصاویر تلویزیون‌های خمیده کاربر بیشتر غرق می‌شود و محتوا را به صورت بهتری مشاهده می‌کند. هر چقدر منحنی در مقایسه با تلویزیون تخت افزایش یابد شما تجربه کاربردی بهترین نیز خواهید داشت به گونه‌ای که دارید فیلم‌های و عکس را مشاهده می‌کنید. در نمایشگر بزرگ سینماها تصاویر به صورت جذاب تر از تلویزیون‌های خمیده ارائه می‌شود. اندازه نمایشگر و فاصله شما از تلویزیون بر میزان غرق شدن شما در تصاویر تاثیر دارد. هرچه نمایشگر تلویزیون بزرگتر باشد و شما در فاصله کمتری از آن نشسته باشید چشمان شما با زاویه دید بهتری تصاویر را دریافت می‌کند. با استفاده از یک تلویزیون 55 اینچی نمی توان از تماشای تصاویر فراگیر لذت برد. حتی اگر شما فاصله نشستن درستی را نیز انتخاب نکرده باشد در اینصورت اوضاع بدتر است. اگر یک تلویزیون 55 اینچ داشته باشید که خمیده است باید در فاصله 1.7 متری آن بنشینید در این صورت می‌توانید پوشش 40 درصدی از زاویه دید داشته باشید و تصاویر را با زاویه دید بهتری تجربه کنید. برای اینکه فاصله بهینه در مقایسه با تلویزیون‌های فول اچ دی 55 اینچ داشته باشید نیز همان فاصله 1.7 متری توصیه می‌شود البته بهتر است رزولیشن تلویزیون از فول اچ دی به فورکای اولترا اچ دی تغییر یابد.

مزایا و معایب تلویزیون‌های خمیده OLED _ زیگمو

برند ال جی فاصله مناسب در مورد تلویزیون OLED خمیده 55 اینچ خودش را به فاصله 5 متر تعیین کرده است. به عبارتی در این فاصله مرکز منحنی قرار دارد و شما می‌توانید تصاویر را به صورت بهتری دریافت کنید. شعاع انحنای تلویزیون خمیده ال جی بیشتر از حد بهینه می‌باشد. برای اینکه شما بتوانید تصاویر را به صورت فراگیر مشاهده کنید تلویزیون باید بخش زیادی از زاویه دید چشمان شما را پوشش دهد. اگر تلویزیون قطر 101 اینچ داشته باشد و از شعاع انحنای مناسبی نیز برخوردار باشد که شما می‌توانید از این تلویزیون استفاده کرده و فضایی همچون سینما برای خودتان ایجاد کنید.

افزایش زاویه دید و نسبت کنتراست

 در مورد تلویزیون‌های منحنی موجود در بازار سوال اصلی در مورد افزایش شدید و نسبت کنتراست مطرح می‌شود. تلویزیون‌های OLED از نظر زاویه دید و نسبت کنتراست هیچ گونه مشکلی ندارند و حتی نیاز به افزایش آنها نیست. در تلویزیون‌های OLED شما زاویه دید و نسبت کنتراست را با قدرت بسیار بالایی دریافت می‌کنید. اما در تلویزیون‌های ال سی دی باید زاویه دید را نسبت کنتراست افزایش یابد. برند سامسونگ از نظر زاویه دید در حد عالی قرار ندارد و برند ال جی نیز نتوانسته است نسبت کنتراست محصولاتش را محصولاتش را به بهترین حالت برساند.

زمانی که نمایشگر‌ها به صورت منحنی و خمیده به بازار عرضه شدند میزان اعوجاج تصویر در لبه‌ها و کوچه‌ها کمتر شد. اگر در فاصله نزدیک بنشینید به راحتی می‌توانید به این حقیقت پی ببرید. در مورد مانیتورهای این موضوع روشن تر است. زیرا فاصله شما از مانیتور کمتر است اگر یک مانیتور بزرگ ال سی دی که پنل TN یا Twisted داشته باشد را دیده باشید براحتی میزان اعوجاج تصویر در لبه‌ها و گوشه‌ها را مشاهده نمی کنید. پنل‌های TN یا Twisted از جمله رایج ترین پنل‌های ال سی دی محسوب می‌شوند. در گوشه‌های مانیتور با توجه به اینکه زاویه چشم با مانیتور 90 درجه نیست نسبت کنتراست نیز متفاوت خواهد بود. حتی این مشکل در مورد کیفیت رنگ‌ها نیز وجود دارد اگر یک مانیتور 27 اینچی داری بهترین فاصله که میتوانید از آن قرار بگیرید که حدود 60 سانت می‌باشد. اگر مانیتور شما خمیده است که اندازه موثر آن بیشتر به نظر می‌رسد اما بیشتر اوقات معمولاً یک نفر از مانیتور استفاده می‌کند و به همین دلیل به راحتی می‌تواند در مرکز انحنا قرار بگیرد. اما این موضوع در مورد تلویزیون متفاوت است اولین تفاوتی که میان تلویزیون منحنی و مانیتور منحنی وجود دارد این است که معمولاً در مانیتور یک نفر از آن استفاده می‌کند اما در تلویزیون چندین نفر به صورت همزمان روبروی تلویزیون می‌نشینند. به همین دلیل همه افراد در نقطه بهینه قرار نمی‌گیرند و فقط یک نفر می‌تواند در بهترین موقعیت قرار بگیرد و از تلویزیون منحنی لذت ببرد. در مورد تلویزیون‌هایی که صفحه تخت نیز دارند همین مشکل وجود دارد فقط افرادی که در مقابل تلویزیون بنشینند می‌توانند زاویه دید درستی داشته باشد و افرادی که در کناره‌های راست و چپ تصویر قرار می‌گیرند نمی‌توانند این تصاویر را به شکل مستقیم و با کیفیت مستقیم دریافت کنند.

مزایا و معایب تلویزیون‌های خمیده OLED _ زیگمو

آیا تلویزیون خمیده از نظر نقطه بهینه برای تماشا بهتر از تلویزیون تخت است؟ برای که به این سوال پاسخ دهیم تصور کنید که یک تلویزیون 55 اینچ در حدود 120 سانتیمتر دارید اگر از نقطه بهینه شروع به حرکت کنید و از روبروی تلویزیون به سایر موقعیت‌ها جابجا شوید زاویه دید شما با یک انتهای صفحه تلویزیون به کمتر از 90 درجه تبدیل می‌شود و با انتهای دیگر زاویه بیشتر از 90 درجه خواهد بود. اگر همینطور از تلویزیون فاصله بگیرید زاویه شما با انتهای نزدیکترین قسمت تلویزیون 180 درجه می‌شود در این حالت شما دیگر نمی‌توانید انتهای تصاویر را مشاهده کنید و در این صورت تماشای تلویزیون نیز هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. در مورد تلویزیون‌های صفحه نمایش تخت نیز همین موضوع وجود دارد اگر زاویه دید شما تغییر یابد بخشی از تصاویر را از دست می‌دهید. بیشتر تلویزیون‌های معمولی از نوع ال سی دی هستند که نور ال ای دی دارند به همین دلیل بهتر است در نقطه بهینه که روبروی تلویزیون از قرار بگیرید. اگر در تلویزیون تخت زاویه دید شما کمتر از 90 درجه باشد کنتراست و کیفیت رنگ‌ها را از دست می‌دهید اگر تعداد اعضای خانواده تان کم است و همواره در نقطه مقابل تلویزیون می‌نشینید بهتر از تلویزیون خمیده انتخاب کنید. اما اگر تعداد افراد خانواده شما پرجمعیت است تلویزیونی با پنل تخت گزینه بهتری است. تلویزیون‌های OLED خمیده از نظر کیفیت رنگ و کنتراست بهبودهایی بسیار زیادی داشتند و توانستند ناحیه بهتری را برای تماشای فیلم برای کاربران فراهم کنند. در این ناحیه شما زاویه دید عمق رنگ مشکی و سطوح و کیفیت رنگ‌ها را با کیفیت عالی دریافت میکنید.

عامل دیگری که باعث می‌شود میان تلویزیون تخت و منحنی یکی را انتخاب کنید نحوه چیدمان مبلمان شما می‌باشد. اگر مبلمان شما نزدیک به تلویزیون چیده شده است تلویزیون منحنی می‌تواند برای شما خوب باشد. البته شعاع انحنای تلویزیون نیز تاثیرگذار خواهد بود. در تلویزیون 55 اینچ ال جی که شعاع انحنای مناسبی دارد در فاصله 5 متری می‌توانید قرار بگیرید.

آیا تلویزیون خمیده زاویه دید بیشتری در مقایسه با تلویزیون تخت دارد؟

 در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر در موقعیت مناسبی قرار بگیرید حتما از زاویه بهتری دریافت می‌کنید. تلویزیون‌های خمیده که پنل ال سی دی دارند از زاویه دید کمی برخوردار هستند اما تلویزیون‌های OLED خمیده زاویه دید بهتری دارند.

اعوجاج کمتر و فوکوس یکنواخت تر

بسیاری از وسایل فیلمبرداری و عکاسی حسگرهای تخت دارند و هنگام نمایش آنها نیز باید از سطح صاف استفاده شود. مگر اینکه فیلم‌های IMAX Dome باشد. در این فیلم‌ها هنگام فیلمبرداری و هنگام نمایش فیلم از سیستم آپتیکی شبیه به لنز‌های چشم ماهی استفاده می‌شود. در مورد تلویزیون‌های خمیده هم ابزاری که برای تهیه فیلم استفاده می‌شود باید سیستم نورپردازی خاصی داشته باشد و هنگام نمایش تصویر بر روی تلویزیون فواصل مطابق با واقعیت باشند. در این صورت ممکن است بخش‌هایی از تصاویر در اثر انحنای تلویزیون از بین برود. در تلویزیون‌های خمیده ال جی نیز این مشکل وجود دارد. تلویزیون خمیده اعوجاج نوری بیشتری دارد. همچنین تلویزیون‌های خمیده تصاویر را در فاصله یکنواخت به نمایش در می‌آورند و چشم از تغییر فوکوس خسته نمی شود. اما این تفاوت زیاد نیست. تلویزیون 55 اینچ ال جی در مقایسه با یک تلویزیون صفحه تخت در لبه‌ها حدود 6 سانتیمتر تفاوت دارد در نقاط مرکزی این تفاوت 0 سانتیمتر است و 6 سانتیمتر تفاوت فاصله برای بیننده که در فاصله 3 تا 4 متری تلویزیون نشسته است اصلا به حساب نمی آید.

مزایا و معایب تلویزیون‌های خمیده OLED _ زیگمو

بازتاب کمتر

اگر سطح تلویزیون به صورت مقعر طراحی شده است مقدار بازتاب نور کمتر می‌شود. زیرا زاویه کمتر از 182 درجه دو انتهای منحنی پرتوهای کمتری را به دام انداخته و بازتاب کمتری خواهند داشت. در نقطه کانونی پرتوهای تابیده شده نیز به شکل بهتری عمل می‌کنند. منظور از نقطه کانونی محلی است که پرتوهای تابیده شده در قسمت کانونی قرار می‌گیرند و این کانون منحنی فاصله برابر با نصف شعاع تلویزیون می‌باشد. در تلویزیون خمیده ال جی که شعاع انحنای آن 5 متر است کانون تلویزیون در فاصله دو متری می‌باشد. پرتوهایی که به موازات دو پرتو به نقطه کانونی عبور می‌کنند به نقطه کانونی نمی‌رسند و فاصله نسبتا کمی با آنها دارند هر چقدر از کانون بیشتر فاصله بگیرید شدت  نور بازتاب شده نیز کمتر می‌شود.

در سطوح خمیده تلویزیون خاصیت بزرگنمایی وجود دارد. به گونه‌ای که اجسام نورانی بزرگتر از آنچه که هستند دیده می‌شوند. به همین دلیل در بازتاب اشیا اندازه بزرگتر به معنی درخشش کمتر است. در صنعت وسایل همراه یکی از مزایای صفحه نمایش‌های مقعر در محیط‌های روشن این است که بازتاب نور را کمتر میکند.

صفحه نمایش خمیده بزرگتر به نظر می‌رسد؟

 بر اساس گفته‌های ال جی صفحه نمایش خمیده در عمل بزرگتر از اندازه واقعی خودش است. زیرا که انحنای آن بخش بیشتری از زاویه دید انسان را پوشش می‌دهد. هر چه فاصله از نمایشگر کمتر باشد شما احساس می‌کنید که اندازه تلویزیون خمیده بیشتر خواهد بود. برای یک تلویزیون ال جی که قطر 55 اینچ دارد اندازه تلویزیون معادل 140 سانتیمتر است که عرض آن معادل 120 و 1.7 سانتی متر می‌باشد. اما یک تلویزیون 55 اینچ تخت ساده عرض 122 سانت دارد که کمی بیشتر از منحنی است اما منحنی ایجاد شده در تلویزیون باعث می‌شود تصاویر بزرگتر دیده شود. زمانی که شما در فاصله 5 متری تلویزیون قرار می‌گیرید 14 درجه از دید بیشتری برخوردار خواهید بود. در صورتی که یک تلویزیون صفحه تخت 55 اینچ زاویه 3 درصد کمتر را پوشش می‌دهد. هر چقدر فاصله شما کمتر شود این اختلاف نیز بیشتر می‌شود در فاصله 3 متری زاویه پوشیده شده 24 درجه می‌رسد که از که در مقایسه با تلویزیون تخت 9 درصد بیشتر است. اگر فاصله شما نیز افزایش یابد زاویه کوچکتر می‌شود و حتی به 40 درجه می‌رسد و تفاوت آنها 20 درصد است.

مزایا و معایب تلویزیون‌های خمیده OLED _ زیگمو

مزایای تلویزیون‌های خمیده

تلویزیون‌های خمیده بازتاب کمتری دارند و از اندازه واقعی خودشان بزرگ تر به نظر می‌رسند. اگر مانیتوری خمیده باشد با استفاده از نقطه بهینه می‌توانید بهترین مشاهده را داشته باشید و دیگر مشکل زاویه دید و نسبت کنتراست نخواهید داشت.

معایب تلویزیون خمیده

 تلویزیون‌های خمیده زاویه دید و کنتراست بدتری برای کسانی که در موقعیت درست ننشینند دارد. همچنین نمی توان تلویزیون‌های خمیده را به دیوار متصل کرد. این تلویزیون‌ها ضخیم تر هستند از قیمت بالاتری نیز برخوردارند. همچنین حالت خمیده چیزی نیست که شما بتوانید آن را غیرفعال کنید.

نتیجه گیری

سازندگان تلویزیون در سال 2014 در تلاش بودند که تلویزیون‌های خمیده را به بازار عرضه کنند و این تصور و در ذهن مردم ایجاد کنند که فاصله چشم تا نقطه مختلف سطح تلویزیون یک مشکل و ایراد است که تلویزیون خمیده آن‌ها را برطرف می‌کند. اما انتخاب تلویزیون خمیده هزینه‌های بیشتری نیز دارد. یکی از تفکرات غلط که در میان کاربران وجود دارد این است که تلویزیون‌های ال ای دی با تلویزیون‌های ال سی دی متفاوت هستند. در صورتی که اصلاً اینگونه نیست در بازاریابی تلویزیون عبارتی مانند تی ری دی اسمارت، تی وی، کنتراست داینامیک، پنلی با فرکانس بالا بر حسب هرتز، تصاویر بهینه شده از جمله اصطلاحاتی هستند فقط جنبه بازاریابی دارند. یکی از فناوری‌هایی که در تلویزیون فیلیپس استفاده می‌شود این است که می‌توان نور پشت تلویزیون را برای رنگ کردن تلویزیون استفاده کرد که به آن قابلیت Ambilight می‌گویند. البته شما می‌توانید با یک دکمه آن را خاموش کنید اما در مورد تلویزیون‌های خمیده چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و تلویزیون‌ها انعطاف پذیر نیستند و شما فقط باید همیشه در حالت خمیده تلویزیون را مشاهده کنید. حتی حالت سه بعدی به گونه ای است که امکان غیرفعال کردن دارد. برخی از سازندگان تلویزیون‌های رده بالا تلویزیون را به صورت خمیده ارائه می‌دهند و می‌خواهند این تفکر را القا کنند که افرادی که پول بیشتری بدهند و تلویزیون بالارده دریافت کنند در مقایسه با تلویزیون‌های صفحه تخت کیفیت بهتری را دریافت خواهند کرد. توصیه می‌کنیم که پیش از خرید تلویزیون خمیده ابتدا بررسی‌های جامع و مشاوره‌های گسترده دریافت کنید و سپس تلویزیون خمیده و منحنی بخرید هر بار تکنولوژی جدیدی به بازار عرضه می‌شود که در مقایسه با ال سی دی‌ها پیشرفت‌های گسترده‌ای دارند. اما با تلویزیون خمیده مشکل زاویه دید و کنتراست دوباره مطرح می‌شود. پیش از اینکه بخواهید اقدام به خرید کنید حتما به عناوین بازاریابی توجه داشته باشید و بدانید که تلویزیون‌های خمیده نیز مشکلات خاصی دارند. همانگونه که تکنولوژی سه بعدی در آغاز کار از طرفداران زیادی داشت اما بعداً بعدها عیوب آنها مشخص شد. تلویزیون‌های خمیده نیز اینگونه هستند در آغاز هیچگونه ایرادی به نظر می‌رسد ندارند اما با گذشت زمان ایرادات و معایب آنها بیشتر آشکار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا