امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

هر کدام از پورت‌های تلویزیون چه کاربردی دارند؟

هر کدام از پورت‌های تلویزیون چه کاربردی دارند؟

اگر قصد خرید تلویزیون دارید حتما باید به قاب پشتی تلویزیون توجه داشته باشید. قاب پشتی تلویزیون تعداد فراوانی پورت‌های رنگی دارد که در اندازه‌ها و ابعاد مختلف قابل مشاهده هستند. هر روزه صنعت تلویزیون پیشرفت‌های چشمگیری دارد و پورت ها و کابل‌های جدیدتر نیز برای کاربردهای مختلف ساخته و به بازار عرضه می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع پورت تلویزیون آشنا کنیم. پورت‌های تلویزیون شامل پورت USB، پورت TOSLINK یا کابل صوتی نوری یا Optical Audio، پورت VGA و DVI، پورت کامپوزیت Composite Composite، پورت خروجی ویدیو یا Video Out است. در ادامه هر کدام از این پورت ها را برای شما بیان کرده و ویژگی‌ها و قابلیت آنها اشاره می‌کنیم.

هر کدام از پورت‌های تلویزیون چه کاربردی دارند؟ _ زیگمو

لیست قیمت بهترین تلویزیون های موجود در بازار

پورت USB

پورت USB از جمله پر کاربردترین پورت‌های تلویزیون تلقی می‌شود. در بسیاری از موارد از این پورت برای به روز رسانی و رفع نواقص نرم‌افزاری تلویزیون استفاده می‌شود. به همین دلیل هنگام مشاهده قاب پشتی تلویزیون شما در کنار پورت USB واژه Service را نیز مشاهده می‌کنید. یکی دیگر از کاربردهای پورت USB این است که شما می‌توانید اطلاعات و داده‌های مختلف را با استفاده از فلش مموری‌ها و حافظه‌های جانبی به تلویزیون متصل کنید. امروزه تلویزیون‌های جدید که تحت عنوان اسمارت تی وی‌ها شناخته شده‌اند این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند که بتواند با استفاده از پورت USB‌ هارد دیسک یا فلش درایو که فایلهای صوتی و تصویری دارد را به تلویزیون متصل کرده و اطلاعات و داده‌های آنها را با صفحه نمایش تلویزیون به اشتراک بگذارند. همچنین این قابلیت برای شما فراهم شده است که از این پورت به عنوان شارژر نیز استفاده کنید و به همین دلیل به راحتی می‌توانید دستگاه‌های مانند تلفن همراه تبلت یا کنسول بازی خودتان را با استفاده از این پورت شارژ کنید. البته همه تلویزیون‌ها توان کافی برای شارژ کردن دستگاه‌های مختلف را ندارند.

هر کدام از پورت‌های تلویزیون چه کاربردی دارند؟ _ زیگمو

پورت TOSLINK یا کابل صوتی نوری یا Optical Audio

پورت TOSLINK بیشتر با نام کابل صوتی نوری و Optical Audio شناخته شده است. با استفاده از این پورت می‌توان اطلاعات را از طریق نور قرمز منتقل کرد و برای اینکه بتوان از این پورت استفاده کنید فقط کافیست با طی کردن برخی از مراحل ساده صدا را با کیفیت بالا منتقل کرده و بدون اینکه صدای شما کیفیت پایینی داشته باشند آن را منتقل کنید. برای اینکه صدا را به صورت دیجیتال انتقال دهید سه راه وجود دارد. می‌توانید از کابل HDMI کابل کواکسیال یا کابل اپتیکال استفاده کنید.
کابل ورودی TOSLINK همراه با ورودی HDMI باید مورد استفاده قرار بگیرد. در این صورت شما می‌توانید کیفیت تصویر اچ دی را نیز مشاهده کنید و صدای دیجیتال کاملا واضح برای شما پخش می‌شود. کابل HDMI این توانایی را دارد که صدا و تصویر و به صورت همزمان با کیفیت بالا منتقل کند. در صورتی که کابل کواکسیال و کابل اپتیکال فقط می‌توانند صدای دیجیتال را انتقال دهند. این نکته مهم توجه داشته باشید که خروجی صدای دیجیتال تلویزیون می‌تواند صدای دیجیتال را برای رسیور مرکزی سینمای خانگی شما ارسال کند و در نتیجه صدا را در میان اسپیکرهای موجود تقسیم کرده و با کیفیت بالا پخش کند. اگر هدف شما پخش صدا با استفاده از سیستم سینمای خانگی است و دستگاه مورد نظر شما پورت Optical Audio دارد حتماً از این پورت استفاده کنید در برخی از لپ تاپ‌ها نیز می‌توان با استفاده از کابل TOSLINK به جای کابل، صدای معمولی را با کیفیت بسیار بالا ترین منتقل کرد. پورت TOSLINK می‌تواند بهترین کیفیت صدا را در اختیار شما قرار دهد.

هر کدام از پورت‌های تلویزیون چه کاربردی دارند؟ _ زیگمو

پورت VGA و DVI

اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که می‌خواهید رایانه و سیستم خودتان را به تلویزیون متصل کنید. باید از کابل DVI یا VGA استفاده کنید. این پورت ها در تعدادی از تلویزیونها که با نام PC نیز شناخته شده‌اند کاربرد دارد. این تلویزیون‌ها به گونه ای طراحی شده است که می‌توانید کامپیوتر یا لپ تاپ خود را به تلویزیون متصل کنید. همچنین این پورت ها برای اتصال منابع تصویری VGA یا DVI به تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که می‌خواهید از تلویزیون برای بازی‌های کامپیوتری استفاده کنید یا حتی فیلم‌ها و سریال‌هایی را که در رایانه شخصی خودتان دارید به صفحه نمایش بزرگ تلویزیون منتقل کرده و آنها را در ابعادی بزرگتر و با کیفیت بهتر مشاهده کنید توصیه می‌کنیم که از این پورت‌ها استفاده کنید. هنگام استفاده از این کابل یک جک استریو سه و نیم میلیمتری نیز دیده می‌شود. این جک قادر است علاوه بر تصویر صدا را نیز با استفاده از پورت سه و نیم میلیمتری استریو به تلویزیون منتقل کند و آن را با کیفیت بالا برای شما ارائه دهد. یک گیمر حرفه‌ای از کابل این برای متصل کردن رایانه به تلویزیون استفاده می‌کنند.

هر کدام از پورت‌های تلویزیون چه کاربردی دارند؟ _ زیگمو

پورت کامپوزیت Composite

در قاب پشتی تلویزیون سه پورت سفید و زرد و قرمز رنگ قابل مشاهده است. در بیشتر تلویزیون‌های جدید و حتی در برخی از تلویزیون‌های قدیمی شما می‌توانید این پورت ها را مشاهده کنید. پورت کامپوزیت Composite برای دریافت سیگنال صوتی استریو و سیگنال تصویر استاندارد SD مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی این کارها توسط کابل کامپوزیت Composite انجام می‌شود. فقط کافیست کابل‌های همرنگ با خود را به آن متصل کنید. کابل کامپوزیت Composite قابلیتهای بسیار گسترده‌ای دارد و هر دستگاهی را می‌توانید با استفاده از این ورودی‌ها به تلویزیون متصل کنید. به عنوان مثال دوربین‌های فیلمبرداری نیز با توجه به اینکه پورت های فراوانی دارند به صورت معمول از یک پورت خروجی کامپوزیت Composite بهره گرفتند و حتی به یک آداپتور ویدیویی نیز مجهز شده‌اند. آداپتور یک کابل کاملاً ساده است که یک سمت آن شبیه جک هدفون 3.5 میلیمتری طراحی شده و این قسمت به دوربین متصل می‌شود. انتهای دیگر کابل نیز دو خروجی زرد و مشکی رنگی دارد و شما باید آن را به تلویزیون متصل کنید. پورت سفید زرد و قرمز رنگ در بیشتر لوازم خانگی و صوتی مورد استفاده قرار گرفته و به آن پورت کامپوزیت Composite می‌گویند.

هر کدام از پورت‌های تلویزیون چه کاربردی دارند؟ _ زیگمو

پورت کامپوننت

کامپوننت نیز مانند پورت کامپوزیت Composite است و دارای کابل RCA می باشد اما در مقایسه با یکدیگر دارای تفاوت‌هایی هستند. در پورت کامپوننت شما دو ورودی صدا و سه ورودی تصویر خواهید داشت. اگر بخواهید سرگرمی‌ها و بازی‌ها با استفاده از کنسول استفاده کنید به عنوان مثال اگر بخواهید از کنسول نینتندوی (Nintendo Wii) استفاده کنید حتما باید از کیفیت استاندارد یا SD تصاویر استفاده کرده که کیفیت بسیار مناسبی نیست. برای اینکه بتوانید این تصاویر را بهبود دهید راهکار نیز برای شما وجود ندارد بدون هیچ ارتقای خاصی شما باید کنسول بازی تان را دقیقاً به همان شکل و با همان کیفیتی که چندان مناسب نیست مشاهده کنید. اما شما می‌توانید به جای وصل کردن کنسول نینتندوی (Nintendo Wii) به کامپوزیت Composite برای اتصال آن از پورت کامپوننت بهره بگیرید. این روش نیز کاملاً ساده است و می‌تواند کیفیت تصاویر و میزان رنگ بازی‌ها را کاملاً بهبود دهد. این هک بسیار کوچکی است که با دستگاه‌های قدیمی تر مانند پلی استیشن 2 نیز به خوبی سازگار است.

پورت خروجی ویدیو یا Video Out

پورت خروجی ویدیو خروجی صدا است که در تلویزیون‌ها وجود دارد. این پورت پورت کامپوزیت Composite می‌باشد و می‌تواند محتوای تلویزیون را به ابزارهای دیگری منتقل کرده و آنها را ضبط یا نگهداری کند. مهمترین کاربرد پورت خروجی ویدئو این است که کاربران به راحتی می‌توانند با استفاده از آن هر چیزی را که بر روی صفحه نمایش تلویزیون می‌بینند به ابزارهای ضبط و رکورد ارسال کرده و آنها را ضبط و ذخیره سازی نمایند. اگر بر روی کامپیوتر شخصی خودتان کارت ویدیو یا کپچر دارید می‌توانید برنامه‌های تلویزیونی را به راحتی ضبط کنید به عبارتی بدون خرید تلویزیون تازه و تنها با ارسال تصاویر تلویزیون به مانیتور کامپیوتر قدیمی خودتان می‌توانید در اتاق خواب و آشپزخانه نیز به تماشای برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه تان بپردازید. اگر هرکدام از این پورت ها را استفاده کردید و اتصال برقرار نشده اتصال پورت های تلویزیون شما دچار خرابی شده اند. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران دبی کوچولو تماس گرفته و با آنها در واتساپ در ارتباط باشید.

 

لیست قیمت بهترین تلویزیون های موجود در بازار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم
مشاوره رایگان در واتساپ