امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

چگونه صدای تلویزیون را تقویت کنیم؟

چگونه صدای تلویزیون را تقویت کنیم؟

زمانی که به مشاهده برنامه‌های مختلف می‌پردازیم و فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود ما را مشاهده می‌کنیم یکی از تجربه‌هایی که ممکن است برای ما پیش بیاید این است که صدای تلویزیون نوسان داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است هنگام مشاهده یک برنامه صدا ضعیف شود و گاهی اوقات نیز صدای پس زمینه صدای بسیار بالایی دارد به صورتی که چیزی از محتوای فیلم متوجه نمی‌شویم. در برخی از مواقع نیز صدا به صورت ناگهانی آنقدر افزایش می‌یابد که گویی در زیر پای ما بمب گذاشته اند. در این صورت مشاهده برنامه‌ها و فیلم‌های اکشن یا ترسناک یا حتی مشاهده برنامه‌های ورزشی هیچگونه لذتی برای ما نخواهد داشت. در این مقاله می‌خواهیم به این سوال بپردازیم که چگونه صدای تلویزیون را تقویت کنیم؟ در این مقاله راهکارهای تقویت صدای تلویزیون را برای شما ارائه می‌دهیم و همچنین به علل ضعیف بودن صدای مکالمه در تلویزیون و راه‌های افزایش آن نیز می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تقویت صدای تلویزیون با ما همراه باشید.

چگونه صدای تلویزیون را تقویت کنیم؟ _ زیگمو

علت‌های ضعیف بودن صدای مکالمه در تلویزیون چیست؟

با انجام دادن برخی از راهکارها می‌توان زمانی که صدای مکالمه ضعیف است آن را تقویت کرد. به عبارتی منظور از تقویت کردن صدای تلویزیون و تقویت کردن صدای مکالمه این است که شرایطی را برای تلویزیون ایجاد کنیم که بتوانیم صدای اصلی را درست بشنویم و صداهای جانبی و پس زمینه تر نیز متناسب شنیده شوند. این که صدای مکالمه در یک تلویزیون ضعیف است ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد اما به پنج علت اصلی ضعیف بودن صدای مکالمه می‌پردازیم این 5 علتش شامل تفاوت کیفیت صدای هر کانال تلوزیون، طراحی محدوده دینامیکی متفاوت، کیفیت صدای تلویزیون، بررسی پیکربندی بلندگو، و فعال کردن گزینه Dynamic Range Compression هستند.

تفاوت کیفیت صدای هر کانال تلویزیون

یکی از مواردی که باعث ضعیف بودن صدای تلویزیون می‌شود این است که تلویزیون از نظر کیفیت صدا در سطح مطلوبی قرار دارد اما کیفیت صدای هر کانال تلویزیونی با شبکه دیگر متفاوت می‌باشد. به همین دلیل ممکن است مشکل صدای تلویزیون از شبکه باشد و ربطی به تلویزیون شما ندارد.

پیشنهاد میکنیم برای مشاهده انواع قیمت تلویزیون در سایت دبی کوچولو روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

چگونه صدای تلویزیون را تقویت کنیم؟ _ زیگمو

طراحی محدوده دینامیکی متفاوت

دلیل دیگری که باعث کیفیت متفاوت صدای مکالمه در تلویزیون می‌شود به محدوده دینامیکی محتوا باز می‌گردد. زمانی یک محتوای از سوی تهیه‌کنندگان فیلم تولید می‌شود ممکن است محدوده دینامیکی متفاوتی داشته باشد به عنوان مثال در فیلم‌های اکشن و هیجانی به طور کلی یک بار صدا بالا می‌رود تا ضربان قلب کاربران نیز افزایش یابد در این صورت بر شدت هیجان فیلم افزایش یافته و فیلم جذاب‌تر می‌شود.

کیفیت صدای تلویزیون

یکی از نکات بسیار مهمی که در کیفیت صدای مکالمه تلویزیون نقش بسیار مهمی دارد کیفیت صدای خود محصول می‌باشد. ممکن است این کیفیت به صورت پیش فرض در حالت کم تنظیم شده باشد. بیشتر بینندگان تلویزیون را با اسپیکرهای دو کانال می‌شنود و همراه با سابووفر صدای 2.1 کاناله در اختیار خواهند داشت. هر چه تعداد بلندگوهای تلویزیون افزایش یابد صدای دیوایس‌های مورد نظر نیز بهتر می‌شود. به همین دلیل اگر بلندگوهایی در عقب و یک بلندگو در جلوی تلویزیون قرار گرفته باشد شما صدای 5.1 کانال خواهید داشت. به همین دلیل در این صورت هنگام مشاهده مسابقات ورزشی ممکن است صدای گزارشگر گاهی اوقات شما را اذیت کند در این صورت می‌توانید کانال مرکزی را قطع کنید تا صدای گزارشگر را بشنوید.

چگونه صدای تلویزیون را تقویت کنیم؟ _ زیگمو

بررسی پیکربندی

بلندگو تلویزیون‌هایی که جدیدا وارد بازار می‌شود این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که تنظیمات صوتی را به صورت دلخواه خودشان انجام دهند. شما می‌توانید با شخصی سازی تنظیمات صدا، صداها را تقویت کرده و صدا ها را بر اساس علاقه و پسند خودتان دریافت کنید.

فعال کردن گزینه Dynamic Range Compression برای رفع ضعیف بودن صدای مکالمه

تلویزیون‌هایی که دارای دستگاه پخش بلوری Blue-ray سامسونگ هستند گزینه‌ای به نام Dynamic Range Compression دارند. منظور از این گزینه محدوده‌ی غنی و پویای صدا است. این گزینه محدوده‌ی صدا را برای شما ارائه می‌دهد. ممکن است در برخی از محصولات این عبارت با عبارتی همچون «Dynamic Range Compression»،«Dynamic Range Control» ،«DRC» «Night Mode، «Dialogue Enhancement »،«Night Mode» ،«Volume Amplification» ،«Boost Downsample» و … ظاهر شود. تمام این گزینه‌ها کارکرد بسیاری یکسانی دارند و همه آنها ضعیف بودن صدای مکالمه را از بین می‌برند. شما می‌توانید گزینه Dynamic Range control را بر روی حالت On و یا Auto قرار دهید.

چگونه صدای تلویزیون را تقویت کنیم؟ _ زیگمو

تنظیم کانال مرکزی

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود شما بتوانید صدای تلویزیون را تقویت کنیم این است که کانال مرکزی را تنظیم کنید. شما میتوانید تمامی گزینه‌های (Movie ،Concert Hall و …) را غیر فعال کنید و سپس خودتان به صورت دستی آن را تنظیم کنید. برای این کار ابتدا باید صدای تلویزیون را کم و زیاد کنید و سپس به بخش کانال مرکزی بروید و تنظیمات آن را به سمت بالا ببرید. یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود صدای تلویزیون تقویت شود این است که در تنظیمات صدای تلویزیون را کم کنید. سپس بالانس کانال مرکزی را در حد وسط قرار دهید. در مرحله بعدی بلندگوهای دیگر را خاموش کنید در این صورت حجم صدای اصلی تنظیم شده و صدای ارائه شده واضح می‌شود. در این روش شما فقط از یک بلندگو استفاده میکنید.

چگونه می‌توان صدای تلویزیون را تقویت کرد؟

شما می‌توانید با انجام برخی از تغییرات کیفیت صدای خروجی تلویزیون را بهتر کنید. در ادامه برخی از راه‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید صدای تلویزیون را افزایش دهید. شما می‌توانید از بلندگوهای جانبی استفاده کنید یا حتی به دنبال تهیه ساندبار باشید یا حتی با انجام تغییراتی در تلویزیون می‌توانید صدای خروجی تلویزیون را بهتر کنید. در ادامه هر کدام از این راه‌ها را برای شما توضیح و شرح می‌دهیم.

استفاده از بلندگوهای جانبی برای تقویت صدای تلویزیون‌

یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود صدای تلویزیون تقویت شود این است که از بلندگوهای جانبی در قسمت‌های مختلف خانه استفاده کنید. به خصوص در مسیرهای رفت و آمد یا مسیرهایی که مخصوص مهمانان است می‌توانید بلندگوهای قرار دهید و پخش موزیک فیلم‌های مورد علاقه خودتان لذت بیشتری داشته باشید.

چگونه صدای تلویزیون را تقویت کنیم؟ _ زیگمو

استفاده از ساندبار

راه دیگری که صدای تلویزیون را تقویت می‌کند استفاده از ساندبار است. این راه کاملاً شیوه جدیدتر و به روزتری در مقایسه با بلندگو‌های جانبی محسوب می‌شود. شما به راحتی می‌توانید ساندبار را به تلویزیون متصل کنید و در مقایسه با بلندگو‌های جانبی از صدای با کیفیت تر برخوردار هستید. همچنین ساندبار‌ها در مقایسه با بلندگو‌های جانبی سبک تر هستند و با دکوراسیون خانه شما را نیز به راحتی هماهنگ می‌شوند. برخی از ساندبار‌ها به صورت یک بلندگوی افقی طراحی شده اند که به راحتی با اتصال یک کابل ساده شما صدای بسیار فوق‌العاده خواهید داشت.

انجام تنظیمات صدای تلویزیون برای بهبود کیفیت صدا

سیستم صدای فراگیر ترکیبی یا همان شخصی سازی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که سینما خانگی خودتان را داشته باشید و صداها را با کیفیت بسیار بالا و متناسب با متراژ خانه تان دریافت کنید. اگر اهل موسیقی هستید و اتاق خانه شما نیز بزرگ است با انجام دادن این تنظیمات به راحتی می‌توان صدای تلویزیون را تقویت کرده و لذت شنیدن موسیقی‌های مختلف را برای خودتان ایجاد کنید.

چگونه صدای تلویزیون را تقویت کنیم؟ _ زیگمو
در این مقاله راه‌های تقویت صدای تلویزیون را برای شما ارائه دادیم. زمانی که شما تلویزیون مشاهده می‌کنید ممکن است با مشکلات و نوساناتی در بخش سیستم صوتی مواجه شوید یا حتی صدای ضعیف دریافت کنید. با انجام هر کدام از این مراحل می‌توانیم مشکل را برطرف کنید. اگر مشکل سیستم صوتی تلویزیون شما برطرف نشد حتماً از تکنسین‌های متخصص برای تعمیر تلویزیون خودتان کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا